Reklama

Kościelne awanse biskupów płockich

Niedziela płocka 1/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W okresie Polski piastowskiej kształtowały się diecezje, pierwsze struktury kościelne. Do najstarszych należały: diecezja poznańska utworzona w 968 r., następnie gnieźnieńska, krakowska, wrocławska i kołobrzeska utworzone podczas zjazdu gnieźnieńskiego w 1000 r. Po reakcji pogańskiej utworzono diecezję kruszwicką będącą kontynuacją kołobrzeskiej, przemianowaną potem na pomorską oraz kujawsko-kaliską, wreszcie włocławską. Następną w kolejności była utworzona w 1075 r. diecezja płocka, zwana mazowiecką, obejmująca ogromne obszary na prawym brzegu Wisły.
Pierwszymi pasterzami diecezji płockiej byli biskupi pochodzenia obcego, dopiero od czasów bp. Lupusa (1170-86) wyznaczonego przez Bolesława Kędzierzawego zaczęła się seria biskupów polskich. Diecezja mazowiecka należała do dość dobrze uposażonych, bowiem biskupi płoccy byli właścicielami takich miast, jak: Pułtusk, Wyszków, Andrzejewo, Brok, Górzno, Raciąż, połowy Czerwińska oraz prawie 150 wsi w różnych kluczach. Dlatego też o biskupstwo to ubiegało się wielu kandydatów, ale z tej diecezji wielu w czasach staropolskich awansowało na stolice bardziej intratne i zaszczytne. Przechodzenie na kolejne stolice, zwykle lepsze i godniejsze, było praktyką dość częstą. Szczytem było osiągnięcie arcybiskupstwa gnieźnieńskiego, co w późniejszych czasach wiązało się z urzędem i tytułem Prymasa Królestwa Polskiego.
Biskupi płoccy, podobnie jak inni, z różnych powodów przechodzili lub otrzymywali awanse na diecezje większe, starsze, godniejsze. Z Płocka wędrowali do Włocławka, Poznania, Fromborka, Krakowa, Gniezna, a w czasach zaborów do Mohylewa - Petersburga.
Exodus biskupów płockich zapoczątkowali biskupi okresu renesansu. Pierwszym z nich był Jan Lubrański uczestniczący w działalności politycznej Kazimierza Jagiellończyka i Jana Olbrachta. Wyznaczony biskupem płockim w 1498 r. nie objął rządów, bowiem w tymże roku został przeniesiony na biskupstwo poznańskie.
Z biskupstwa płockiego do Włocławka przeszło sześciu biskupów, byli to: bp Wincenty Przerębski (1498 - 1504), bp Wojciech Baranowski (1591-1607), bp Jan Gembicki (1655-74), bp Bonawentura Madaliński (1674-81), bp Antoni Sebastian Dembowski (1737-52), bp Wincenty Teofil Popiel (1863-75).
Na królewską stolicę krakowską przeszli z Płocka biskupi: bp Jan Chojeński (1535-37), bp Piotr Gamrat (1537-38), bp Samuel Maciejowski (1541-46), bp Piotr Myszkowski (1565-77), bp Marcin Szyszkowski (1607-16), bp Stanisław Dąbski (1682-92).
Na biskupstwo warmińskie awansował biskup płocki Andrzej Chryzostom Załuski (1692-99), zaś bp Andrzej Stanisław Kostka Załuski (1723-36) po objęciu urzędu kanclerza przeszedł na biskupstwo w Łucku.
Na arcybiskupstwo gnieźnieńskie i prymasostwo przeszło trzech biskupów płockich: bp Andrzej Krzycki (1527-35), bp Henryk Firlej (1617-24) oraz brat króla, biskup płocki Michał Jerzy Poniatowski (1773-85).
W czasach zaborów dwóch biskupów płockich otrzymało nominacje na arcybiskupów metropolitów mohylewskich rezydujących w Petersburgu; byli to: Jerzy Józef Elizeusz hrabia Szembek (1901-03) oraz Apolinary Wnukowski (1904-08).
W XX wieku biskup płocki Zygmunt Kamiński (1984-99) otrzymał godność arcybiskupa metropolity szczecińsko-kamieńskiego.
Także siedmiu biskupów pomocniczych diecezji płockiej otrzymało awanse kościelne. Sufragan płocki Jan Zamojski (1595 - 1604) otrzymał arcybiskupstwo lwowskie, biskup sufragan Wojciech Tolibowski (1643-55) otrzymał biskupstwo poznańskie, Zygmunt Czyżewski (1655-64) mianowany został biskupem kamienieckim, Melchior Optat Fijałkowski (1842-56) otrzymał nominację na arcybiskupa metropolitę warszawskiego, Aleksander Kazimierz Dziewałtowski-Gintowt, sufragan płocki, a potem wikariusz kapitulny (1872-83) przeniesiony został na urząd arcybiskupa metropolity do Mohylewa, Adolf Piotr Szelążek (1918-25) mianowany został biskupem w Łucku, Andrzej Wojciech Suski (1986-92) mianowany został pierwszym biskupem nowo utworzonej diecezji toruńskiej.
6 grudnia 2006 r. Ojciec Święty Benedykt XVI mianował biskupa płockiego prof. dr. hab. Stanisława Wojciecha Wielgusa arcybiskupem metropolitą warszawskim.
Tak więc wśród 84 biskupów płockich arcybiskup metropolita Stanisław Wielgus jest dwudziestym drugim pasterzem, który w ramach awansu kościelnego obejmuje nową katedrę pasterską. Żegnając go z żalem, wspominamy go jako pasterza dzielnego, odważnego, zatroskanego o kondycję Kościoła płockiego, a jako pasterzowi metropolii warszawskiej, do której należy diecezja płocka, życzymy dalszych sił i mocy Bożych, aby z taką mądrością i zaangażowaniem posługiwał dalej Kościołowi i Narodowi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Mikołaja

[ TEMATY ]

nowenna

św. Mikołaj

Ks. Marcin Miczkuła

Znaczek ze św. Mikołajem z Miry

Znaczek ze św. Mikołajem z Miry

Nowenna przed wspomnieniem św. Mikołaja do odmawiania między 27 listopada a 5 grudnia (lub w dowolnym terminie).

Chwalebny święty Mikołaju, ciebie Bóg obdarzył wielkim przywilejem wspomagania ludzi. Tysiącom zwracającym się do ciebie z różnymi kłopotami udzielałeś pomocy: umierającym niosłeś pociechę, trędowatym uwolnienie, chorym zdrowie, studentom jasną myśl, żeglującym bezpieczny port, uwięzionym wolność. Kto zresztą zdoła zliczyć tych wszystkich, którzy przez ciebie otrzymali pociechę i pomoc, której ciągle obficie udzielasz.
CZYTAJ DALEJ

Rocznica objawienia cudownego medalika

[ TEMATY ]

Cudowny Medalik

pl.wikipedia.org

Cudowny medalik jako medalik Niepokalanego Poczęcia znany jest wielu ludziom wiary na całym świecie, szczególnie członkom Rycerstwa Niepokalanej. 27 listopada 1830 r. Najświętsza Maryja Panna objawiła się świętej Katarzynie Labouré w kaplicy Sióstr Miłosierdzia przy rue du Bac w Paryżu. Niepokalana poleciła św. Katarzynie rozpowszechniać medalik według przedstawionego wzoru. Papież Leon XIII 23 lipca 1894 r. ustanowił święto Najświętszej Maryi Panny objawiającej cudowny medalik.

„27 listopada 1830 roku, w sobotę przed pierwszą niedzielą adwentu, o godz. 17.30, gdy zapadło milczenie po przeczytaniu pierwszej części tekstu rozmyślania, usłyszałam szelest, jaki wydaje poruszana jedwabna suknia, pochodzący od strony ambony, z miejsca, na którym zawieszony jest obraz świętego Józefa. Gdy spojrzałam w tamtą stronę, ujrzałam Najświętszą Dziewicę, stojącą na wysokości obrazu świętego Józefa. Jej postać była wyraźnie widoczna. Ubrana była w białą jedwabną suknię, błyszczącą jak jutrzenka. Miała również biały, długi welon sięgający do stóp. Pod welonem można było dostrzec włosy. Twarz pozostawała niezasłonięta. Oczy miała wzniesione ku niebu. Stopy opierały się na kuli, czy raczej na półkuli, w każdym razie widziałam tylko połowę kuli. Inną kulę Najświętsza Dziewica trzymała w dłoniach, ułożonych w sposób naturalny na wysokości piersi. Ta kula oznaczała glob ziemski. Cała postać promieniowała takim pięknem, że nie potrafię tego opisać.
CZYTAJ DALEJ

Turcja: Leon XIV na ekumenicznych obchodach 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego

2025-11-28 14:42

[ TEMATY ]

Sobór Nicejski

1700. rocznica

Leon XIV w Turcji i Libanie

ekumeniczne obchody

Vatican Media

Ekumeniczne spotkanie przedstawicieli Kościołów chrześcijańskich

Ekumeniczne spotkanie przedstawicieli Kościołów chrześcijańskich

„Wszyscy jesteśmy zaproszeni do przezwyciężenia skandalu podziałów, które niestety nadal istnieją, i do podsycania pragnienia jedności, o którą modlił się Pan Jezus i za którą oddał swoje życie” - powiedział papież Leon XIV podczas ekumenicznej modlitwy z okazji 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego. Potępił też wykorzystywanie religii dla usprawiedliwiania wojen. Uroczystość odbyła się przy stanowisku archeologicznym wczesnochrześcijańskiej bazyliki św. Neofita w İzniku - starożytnej Nicei.

Po procesjonalnym wejściu Leona XIV wraz z prawosławnym patriarchą Konstantynopola Bartłomiejem oraz szefami światowych wspólnot chrześcijańskich i organizacji ekumenicznych ustawiono lampiony przed ikonami Chrystusa Pantokratora i Świętych Ojców Soboru Nicejskiego. W tym czasie śpiewały na przemian chóry: prawosławny (po grecku „Phos hilaron” [Radosna światłości]) i katolicki (po łacinie „Laudate omnes gentes”).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję