Reklama

Na Matki Bożej Zielnej

Prawdę o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny, zakorzenioną w wierze od czasów Apostołów i od stuleci przekazywaną przez Tradycję, Kościół rzymskokatolicki ujął w dogmat. Ogłosił go 1 listopada 1950 r. papież Pius XII.

Niedziela lubelska 33/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obchodzone 15 sierpnia Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny (Assumptio in coelum) jest najważniejszym świętem maryjnym. Jak większość świąt ku czci Maryi, przywędrowało do nas ze Wschodu. W Kościele prawosławnym określa się go mianem Przejścia lub Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny. Obchodzono go najpierw w Jerozolimie, gdzie miało charakter lokalny, ale już w VI w. cały Kościół bizantyjski czcił w tym dniu Wniebowziętą. Do chrześcijaństwa zachodniego święto dotarło w okresie cesarstwa Karola Wielkiego (VIII w.). Oprócz przepięknych tekstów liturgicznych, obrazów przedstawiających scenę przejścia Dziewicy Maryi do nieba, dywagacji i sporów teologicznych, bogatej tradycji zamkniętej w zwyczaje, obrzędy i rytuały wyrażające pobożność ludową, święto mówi o przeznaczeniu Maryi, o chwale Jej nieskalanej duszy i dziewiczego ciała, o Jej doskonałym upodobnieniu się do zmartwychwstałego Jezusa (Marialis cultus 6). Dla grzeszników jest zapowiedzią wejścia do nieba i nadzieją na życie wieczne. Stąd jego radosny charakter, stąd serca wiernych z całą mocą przyłączają się do śpiewu Maryi - „Uwielbia dusza moja sławę Pana mego”.
Tradycja nakazuje w święto Wniebowzięcia przyjść do kościoła z naręczem kwiatów, ziół i owoców, które święci się po uroczystej Sumie. Te wiązanki lub wieńce, w różnych regionach Polski zwane zielem, kępką, równianką, prozanką, rózgą ograbkową to symbol bogactwa przyrody, dary ziemi i wyraz hołdu składanego Matce Bożej po zakończeniu najważniejszych w ciągu roku prac rolnych. Wianki na Zielną przygotowywano z wielu ziół mających właściwości lecznicze i magiczne. Wkładano do bukietu, m.in. bylicę (środek na czarownice i złe uroki), dziurawiec (choroby wątroby), piołun (bóle brzucha), miętę, chaber, macierzankę, dziewannę (środek odkażający), kopytnik i krwawnik (zioła na niestrawność i anemię), wrotnik. Wiele nazw ziół zbieranych do wianków na Zielną wiąże się osobami Boskimi czy postaciami świętych. Przykładowo, w gwarze ludowej bylicę określano jako Boże drzewko, a dziurawiec - krzyżowe ziele, dzwonki Panny Maryi lub krwią Matki Bożej. Były też koszyczki Najświętszej Maryi Panny, łzy Matki Bożej (drżączka średnia), warkoczyki Matki Bożej (dziewanna drobnokwiatowa), dłoń Chrystusowa, lilie czy też ziele św. Antoniego. Ta „botanika chrześcijańska” była wyrazem obecności świata sacrum w codziennym życiu ludzi. „Wszystkie nasze dzienne sprawy”, cały świat zewnętrzny włączony był w krąg świętości, co w dużej mierze determinowało postawy wobec siebie i otoczenia. Przedstawił to Jan Lechoń w Rymach Częstochowskich.
Do wianków dodawano także sezonowe kwiaty ogrodowe - nagietki, mieczyki, malwy, nieśmiertelniki. Nie mogło zabraknąć w nim bardzo ważnych w gospodarstwie domowym roślin, takich jak: len, konopie i mak, a także warzyw i owoców: kartofli, marchwi, jabłek. Dodawano również gałązki leszczyny z orzechami oraz gałązki dębu z żołędziami i owoce kaliny czy jarzębiny.
Poświęcone na Zielną zioła, podobnie jak te święcone na zakończenie oktawy Bożego Ciała, odgrywały dużą rolę w gospodarstwie domowym i miały liczne zastosowania. Przechowywano je w domu starannie i z nabożną czcią, umieszczając najczęściej za „świętym obrazem”. Poświęcone zioła, wykruszane w ciągu roku z bukietu, były używane do leczenia chorób u ludzi i zwierząt domowych. Miały zapewnić domostwu dostatek i obfitość plonów w nadchodzącym roku, jak również chronić przed złem. Wierzono, że już sama obecność ziela w domu chroni domostwo od złych uroków. Profilaktycznie okadzano gospodarstwa oraz jego mieszkańców, by bronić ich przed „złym spojrzeniem”. Makówki z bukietu wkładano niemowlętom do kołysek, by nie płakały po nocach. Konającym wkładano zioła do posłania, by skrócić ich cierpienia, zaś zmarłym do trumny pod głowę, by spoczywali w pokoju. Powszechnie wierzono, że chronią od uderzenia piorunem, burzą, powodzią, szkodnikami itd. Można w nieskończoność wyliczać ich zastosowanie, a wszystko to sprowadza się do stwierdzenia, że wiara w orędownictwo Matki Bożej była silnia, wszechobecna i głęboko zakorzeniona.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żydowskie stowarzyszenie zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza

2025-09-11 20:40

[ TEMATY ]

ks. prof. Tadeusz Guz

fałszywe oskarżenia

żydowskie stowarzyszenie

BP KEP

Ks. prof. Tadeusz Guz

Ks. prof. Tadeusz Guz

Sąd Okręgowy w Warszawie nie uwzględnił zażalenia Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt na postanowienie o umorzeniu postępowanie wobec ks. prof. Tadeusza Guza. Sprawa dotyczyła krótkiej dygresji ks. prof. Tadeusza Guza, wygłoszonej podczas wykładu w 2018 r., na temat dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Sąd Okręgowy stwierdził, że ks. Guz korzystał z konstytucyjnej ochrony swobody wypowiedzi, a ponadto z materiału dowodowego wynika, że duchowny nie miał zamiaru obrazić ani znieważyć narodu żydowskiego, jak również nawoływać do nienawiści w odniesieniu do tej społeczności. Postanowienie jest prawomocne, a kosztami postepowania obciążono w całości Stowarzyszenie B’nai B’ritt. Ks. Guza w sprawie od początku reprezentowali prawnicy Instytutu Ordo Iuris.

Sprawa dotyczyła wypowiedzi ks. prof. Tadeusza Guza, z 26 maja 2018 roku która padła podczas wygłoszonego w Warszawie wykładu pod tytułem „Jak Pan Bóg dopełnił historii zbawienia?” Słowa kapłana odnosiły się do dawnych oskarżeń o mordy rytualne formułowanych przeciw społeczności żydowskiej w krajach Europy. Zdaniem Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai B’ritt (będącego w postępowaniu oskarżycielem subsydiarnym), ks. Guz nawoływał do nienawiści na tle różnic narodowościowych i wyznaniowych względem narodu żydowskiego, a w konsekwencji publicznie wzywał do antysemityzmu.
CZYTAJ DALEJ

Rowerem z Białegostoku do Rzymu. Dariusz Car spotkał Papieża

2025-09-11 15:12

[ TEMATY ]

rower

wyprawa

rowerowa pielgrzymka

Vatican Media

Dariusz Car z Papieżem Leonem XIV

Dariusz Car z Papieżem Leonem XIV

Ponad 2 tysiące kilometrów, pięć krajów i morze intencji niesionych w sercu – tak wyglądała rowerowa pielgrzymka do Rzymu Dariusza Cara. Dziennikarz „Radia i” Archidiecezji Białostockiej postanowił wyruszyć na dwóch kółkach do Watykanu z okazji Roku Jubileuszowego. W trakcie sobotniej audiencji jubileuszowej mógł spotkać się twarzą w twarz z Papieżem Leonem XIV.

Wyprawa rozpoczęła się 18 sierpnia i prowadziła przez Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy. Pielgrzym wiózł ze sobą namiot, karimatę i sakwy, ale przede wszystkim intencje – własne i powierzone mu przez słuchaczy.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ponad 1,5 tys. relacji o współczesnych męczennikach

2025-09-12 13:14

[ TEMATY ]

męczennicy

Watykan

Vatican Media

Istnieje 1624 relacji o osobach zabitych z nienawiści do wiary, udokumentowanych przez komisję watykańską złożoną z historyków, teologów i ekspertów, która w ciągu ostatnich 18 miesięcy przeprowadziła dokładne i dogłębne badania wspierane przez organizację „Pomoc Kościołowi w Potrzebie”.

Dane te uzupełniają badania zainicjowane przez św. Jana Pawła II w 2000 roku z okazji Jubileuszu, dając przegląd tego zjawiska w ciągu ostatnich 25 lat. Regina Lynch, prezes wykonawczy „Pomocy Kościołowi w Potrzebie” twierdzi, że „dane te odzwierciedlają to, co widzimy na co dzień, towarzysząc wspólnotom zagrożonym w swoim istnieniu”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję