Reklama

Rekolekcje z „Niedzielą Łódzką” (3)

Jezus i nasze zbawienie

Niedziela łódzka 12/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy człowiek na dnie duszy nosi potrzebę zbawienia i przebaczenia. Niektórzy zwątpili już w możliwość odnalezienia drogi do Boga. A przecież Bóg pragnie naszego zbawienia, także zbawienia poszczególnej osoby. Ewangelia wyraża tę prawdę w przypowieściach o zagubionej owcy, o synu marnotrawnym, o zagubionej drachmie. Przypowieści ukazują radość z odnalezienia, przeciwstawioną łzom poszukiwań. Bóg pełen miłosierdzia rzeczywiście pamięta o każdym człowieku tak, jakby był jedyny, zdaje się mówić: jesteś dla mnie bardzo ważny, brakuje mi ciebie, dla ciebie oddaję swoje życie. Kiedy pasterz odnajduje owcę, „bierze ją na swoje ramiona zadowolony, idzie do domu i zwołuje przyjaciół i sąsiadów”, aby cieszyli się razem z nim. Kobieta, która odnalazła drachmę, „zaprasza przyjaciółki i sąsiadki”. Ojciec syna marnotrawnego mówi do sług: „Szybko! Przynieście najpiękniejszą szatę i odziejcie mojego syna, załóżcie mu pierścień na palec i sandały na nogi, przynieście cielę tłuste i zabijcie je, zjedzmy i świętujmy. I zaczęli świętować”. Odnalezieniu ukochanego dziecka towarzyszy radość, święto, muzyka, uczta. Nic więc dziwnego, że faryzeusze i uczeni w Piśmie, pokładając nadzieję w spełnianiu drobiazgowych przepisów Prawa, szemrali, okazując niezadowolenie, ponieważ do Jezusa zbliżali się celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Tymczasem to ci drudzy otwierali się na Ewangelię łaski. Przypatrzmy się galerii szemrzących zazdrośników: są oni, jak zazdrosny brat syna marnotrawnego, domownikami, nie obcymi: „Ten mu rzekł: Twój brat powrócił, a ojciec kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego. Na to się rozgniewał i nie chciał wejść” (Łk 15, 27-28). Inni domownicy są pewni, że znają ojca; starszy brat myślał, że zna swojego ojca i dziwi się temu, co ojciec robi: „Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twojego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi” (w. 29). Podobnie myślą tzw. porządni ludzie, którzy uważają siebie za dobrych i pogardzają innymi. Jeszcze innych z przypowieści o robotnikach przyjętych do pracy w winnicy o różnych godzinach można nazwać ludźmi o „złym spojrzeniu”: „Czy na to złym okiem patrzysz, że ja jestem dobry?” (Mt 20, 15). Jezus ukazuje swoje miłosierdzie także w epizodzie umywania nóg swoim uczniom. Ukazuje Piotrowi perspektywę nadziei: „Jeśli cię nie umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną”. Mieć udział z Jezusem oznacza otrzymanie dziedzictwa Bożego, pełnię obietnic Bożych. Gest obmycia nóg ukazuje miłosierdzie Boga, który służy człowiekowi. Wszyscy ci ludzie nie rozumieją Ewangelii łaski. Na czym ona polega? Bóg się nie zmienia, jest zawsze Bogiem miłosierdzia. Ewangelia łaski to sposób działania Jezusa, który polega na bezinteresownym darze. Nie jest ona wymuszaniem, ale dlatego jest tak wymagająca, bo nie stawia ograniczeń, tak jak prawo. Jednak kiedy Ewangelia łaski nie zostaje przez człowieka przyjęta, pozostawia ślady niezadowolenia i desperacji. Uczniowie stopniowo poznają tajemnicę Jezusa, który powoli doprowadza ich do poznania Jego miłości. Jednak dopiero męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa dokonują pełnego uzdrowienia ich niewiary. Wobec Bożego zamiaru zbawienia Ewangelia ukazuje bardzo zróżnicowane postawy ludzi. Do pierwszej grupy można zaliczyć tych, których świadomość religijna jest prawie żadna. Ignorują oni wezwanie Pana, banalizują oni zarówno własne życie, jak i godność Zbawiciela. Żyją bez ideałów, bez wiary i bez jakiejkolwiek nadziei. Kiedy Jan Paweł II pisał w Ecclesia in Europa o apostazji wielu środowisk Europy, z pewnością miał na myśli tych wszystkich, którzy są głusi na głos Ewangelii. Drugą kategorię stanowią ci, których świadomość jest fałszywa, nędzna lub obłudna. Tracą oni poczucie sensu wydarzeń, codziennych sytuacji. Przykładem świadomości religijnej obłudnej i fałszywej jest Piłat, który podczas krzyżowania Jezusa dyskutuje i kłóci się o napis na krzyżu (J 19, 17-22). Także dzisiaj nie brakuje ludzi, którzy kierują się fałszywą świadomością. Natomiast przykładem autentycznej świadomości religijnej jest Maryja wypowiadająca słowa: „Wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmogący”. Powodem radości Maryi jest przeżywanie wydarzeń zarówno wielkich, jak i małych w zjednoczeniu z Jezusem. Postawę Maryi naśladują ludzie, którzy poważnie przyjmują Dobrą Nowinę Jezusa o zbawieniu. Na koniec zdanie z Myśli Pascala: „Znamy Boga tylko przez Chrystusa, ale i siebie samych poznajemy tylko dzięki Niemu. Jedynie przez Chrystusa poznajemy życie i śmierć. Z daleka od Niego nie wiemy ani czym jest nasze życie, ani nasza śmierć, ani Bóg ani my sami”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nigeria: zabójstwo kolejnego kapłana

2025-09-21 12:41

[ TEMATY ]

Nigeria

Unsplash/pixabay.com

Uzbrojeni napastnicy zamordowali katolickiego księdza, ks. Mathew Eya, proboszcza parafii św. Karola w Eha-Ndiagu, w okręgu lokalnym Nsukka w stanie Enugu w południowo-wschodniej Nigerii - informuje The Catholic Herald.

Według źródeł lokalnych do zdarzenia doszło w piątek wieczorem, gdy duchowny wracał do swojej parafii drogą Eha-Ndiagu. Napastnicy, poruszający się podobno motocyklem, zatrzymali jego pojazd i otworzyli ogień, zabijając go na miejscu.
CZYTAJ DALEJ

A jednak małżeństwo górą! Papież mówi „stop” rewolucji

2025-09-18 14:08

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Leon XIV

Red

W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.

Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
CZYTAJ DALEJ

Zwycięstwo księży

2025-09-21 21:09

ks. Łukasz Romańczuk

Smogorzów: Na zaproszenie ks. Tomasza Broszko, proboszcza parafii św. Jana Chrzciciela reprezentacja księży Archidiecezji Wrocławskiej zmierzyły się z reprezentacją Stowarzyszenia “Nasz Smogorzów.

Mecz trwał 60 minut i zakończył się wynikiem 11:5 [2:1] dla księży. Bramki strzelali: 5. ks. Marek Sumara SDS, 2 ks. Piotr Szczypior, 2. kl. Jan Kołwzan, 1 ks. Marek Stępkowski. 1 gol samobójczy Skład księży: ks. Łukasz Romańczuk [par. św. Jana Apostoła Wrocław - Zakrzów, ks. Jakub Sadzyński [par. śś. Apostołów Piotra i Pawła w Oławie], ks. Piotr Szczypior [par. św. Mikołaja w Wiązowie], ks. Adam Błaszczyk [par. św. Jadwigi Śl. Wrocław - Kozanów], ks. Marek Stępkowski [Katedra wrocławska], ks. Marek Sumara [par. św. Judy Tadeusza i św. Antoniego Padewskiego w Obornikach Śl], kl. Jan Kołwzan [MWSD we Wrocławiu]
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję