Reklama

Zarys historii parafii św. Wawrzyńca w Kożuchówku

Niedziela podlaska 42/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Pierwszy kościół w Kożuchówku wzniesiono przed 1419 r., ponieważ w tym właśnie czasie pojawia się w dokumentach ks. Mikołaj - pleban z Kożuchówka. Przypuszczalnie fundatorami świątyni byli właściciele wsi - Kożuchowscy herbu Pierzchała. W 1458 r. plebanem tej parafii był ks. Trojan, a w latach 1470-1488 funkcję tę pełnił ks. Piotr. Pierwszy, drewniany kościół został spalony przez Szwedów 24 kwietnia 1709 r., w czasie wojny północnej (1700-1721).
Następny kościół został zbudowany kosztem miejscowej szlachty w 1716 r.. Konsekrował go w święto św. Wojciecha 23 kwietnia 1747 r. ks. Franciszek Antoni Kobielski (1679-1755), biskup łucki i brzeski (1739-1755). W 1786 r. restaurował go własnym sumptem kanonik kijowski ks. Jan Leon Abdank Wojewódzki, ówczesny proboszcz (ok. 1773-1804). Drewniany kościół spłonął dnia 29 sierpnia 1802 r. Kolejna świątynia została zbudowana w latach 1803-1804 r. staraniem wspomnianego ks. Jana Leona Abdank Wojewódzkiego i jego następcy, kanonika lubelskiego ks. Grzegorza Mystkowskiego (zm. 1948), który był tutaj proboszczem w latach 1804-1848. Jego konsekracji w dniu 26 maja 1816 r. dokonał ks. Wojciech Leszczyc Skarszewski (1743-1827), biskup lubelski (1805-1824). Kościół ten został przeniesiony w pobliże cmentarza, a następnie rozebrany w 1987 r. Do XIX wieku głównymi kolatorami kożuchowskiej parafii były rodziny Kożuchowskich, Wążów, Włodkowskich i Zawadzkich.
Obecny, murowany kościół pw. św. Wawrzyńca został zbudowany w latach 1953-1960, pod kierunkiem ks. Wacława Gajowniczka (1906-1987), ówczesnego proboszcza (1944-1982), według projektu architekta W. Rzepeckiego. Poświęcenia świątyni w dniu 3 lipca 1960 r. dokonał ks. prał. Kazimierz Miszczak (1904-1982), rektor Wyższego Seminarium Duchownego Siedlcach (1960-1971).
Obok kościoła stoi drewniana dzwonnica z XVIII w., konstrukcji słupowej, kryta blachą.
W latach 1983-1984 została wybudowana po drugiej stronie drogi murowana plebania, staraniem ks. Stanisława Bogusza (proboszcz w latach 1982-1991).

Bibliografia:
Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie. III /Q/. Akta parafii Kożuchówek 1864-1978; 1980-1984; III /Q/ 1. Księga wypisów z akt ziemskich i grodzkich z Drohiczyna, Mielnika i Liwa dotyczących uposażenia kościoła w Kożuchówku, sporządzona w 1836 r.; P. Aleksandrowicz, Diecezja Siedlecka, czyli Podlaska, Sadowne 1956; I. Galicka, H. Sygietyńska, Województwo Warszawskie. Powiat Sokołowski (Katalog Zabytków Sztuki w Polsce t. X z. 25), Warszawa 1965; M. Głowacki, Katalog duchowieństwa i parafii Diecezji Siedleckiej, czyli Podlaskiej, Siedlce 1985; Katalog kościołów i duchowieństwa Diecezji Siedleckiej, czyli Podlaskiej na rok 1929, Siedlce 1929;
M. Pietrzak, Kościoły i cmentarze ziemi sokołowskiej, Sokołów Podlaski 2002; S. Ulaczyk (oprac.), Rocznik Diecezji Drohiczyńskiej. Spis parafii i duchowieństwa 1999, Drohiczyn 1999.

Kaplice:
Błonie Duże - murowana kapliczka pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła zbudowana w 1921 r., staraniem ks. Mikołaja Trębickiego (1850-1927), ówczesnego proboszcza (1919-1923). Msza św. jest tutaj sprawowana w okresie letnim, w zimie zaś w miejscowej remizie strażackiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Porządek Mszy św.
niedziele i święta:
- kościół parafialny: 9.00, 11.45
- kaplica w Błoniu Dużym: 10.30
święta niebędące dniami wolnymi od pracy:
- kościół parafialny: 9.00, 16.00
- kaplica w Błoniu Dużym: 17.00

Odpusty w parafii: niedziela po uroczystości św. Wawrzyńca i Matki Bożej Pocieszenia.
Nabożeństwo adoracyjne: niedziela-wtorek po św. Augustynie.

Księgi metrykalne:
Księgi chrztów: od 1758 r.
Księgi małżeństw: od 1767 r.
Księgi zmarłych: od 1798 r.

2005-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsza Maryja Panna z Guadalupe

[ TEMATY ]

Maryja

wspomnienie

Adobe Stock

Aztecy zaczęli się tam osiedlać w roku 1325. Tenochtitlan (obecnie miasto Mexico) było wyspą na jeziorze Texcoco. W listopadzie 1519 r. wraz ze swoim wojskiem zdobył je Hiszpan Hernan Cortes.

Musiał jednak toczyć boje aż do 13 sierpnia 1521 r., nim zwyciężył ostatniego króla Azteków - Guatemoca. Azteccy mieszkańcy byli przerażeni tą klęską i zachłannością Hiszpanów. Między tymi dwoma narodami istniały olbrzymie różnice w kulturze, mowie, religii i zwyczajach. Trudno było znaleźć wspólny język. Zwycięzcy siłą zmuszali Azteków do przyjęcia wiary katolickiej. Byli jednak również i tacy misjonarze, którzy próbowali wprowadzić nową religię w sposób pokojowy i przy pomocy dialogu. 10 lat po hiszpańskim podboju miały miejsce objawienia Matki Bożej w Guadelupe. Przytaczamy tekst tubylca Nicana Mopohuna, przypisany Antoniemu Valeriane, jako najbardziej wiarygodny i dokładny oraz posiadający historyczną wartość.
CZYTAJ DALEJ

O. Pasolini w Adwencie: Jedność nie wymazuje różnorodności

2025-12-12 12:48

[ TEMATY ]

adwent

O. Pasolini

Leon XIV

Vatican Media

W drugiej medytacji adwentowej, wygłoszonej w obecności Leona XIV i kardynałów, kaznodzieja Domu Papieskiego o. Roberto Pasolini mówił o budowie jedności Kościoła, która jednak nie oznacza wymazywania różnorodności. Ostrzegał przed ryzykiem „myślenia jednolitego”, jak w totalitaryzmach, a także przed skrajnymi postawami tradycjonalizmu i progresywizmu w Kościele - informuje Vatican News. Zachęcał do powrotu do serca Ewangelii.

Jakiej jedności powinniśmy być świadkami? I jak zaoferować światu wiarygodną komunię, która nie będzie jedynie ogólnym wezwaniem do braterstwa? To były główne pytania poruszone w centrum drugiej z trzech adwentowych medytacji ojca Roberto Pasoliniego, kaznodziei Domu Papieskiego. Temat tych rozważań brzmi: „Oczekując i przyspieszając przyjście dnia Bożego”.
CZYTAJ DALEJ

Wstydliwa rocznica

2025-12-13 06:12

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

13 grudnia we współczesnej historii Polski zapisał się już podwójnie. Tego dnia wspominamy początek stanu wojennego, który był krwawym zdławieniem „karnawału Solidarności”.

Warto przy tej okazji pamiętać, że na początku ten ruch rozwijał się tak bardzo energicznie dzięki realnej solidarności, tej przez małe „s” między ludźmi, wielkiej nadziei i entuzjazmie wynikającym z oczekiwanej zmiany. Byliśmy my i oni, i ci „oni” zaczęli realnie obawiać się, że sytuacja wymknie im się spod kontroli. Stąd te dwa kluczowe ruchu, czyli zdławienie oporu oraz selekcja opozycji na tę „radykalną” (niebezpieczną dla komunistów, ich losu, władzy i bogactwa) i tę „konstruktywną”. Dokładnie ten podział opisują historycy, ale do dziś może zobaczyć to każdy z nas. Politycy odwołujący się do nurtu antykomunistycznego i „Solidarności” można łatwo podzielić na tych, co się z „wrogiem” dogadali albo z nim współpracowali i na tych, co nie zdradzili pragnienia wolności i mają go w sobie do dziś, gdy wyzwania są inne, acz sprowadzają się do tych samych pytań o suwerenność państwa i wolność obywateli. Jedni chcieli gen. Wojciecha Jaruzelskiego, Czesława Kiszczaka i innych odpowiedzialnych za stan wojenny skazać, a drudzy ich bronili, zapraszali na salony, a później z honorami pochowali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję