Reklama

Muzyka pasyjna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym, opiewającym mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii podczas Mszy św., celebrowanych w okresie Wielkiego Tygodnia. Już św. Augustyn zwraca uwagę, iż za jego czasów opis Męki Pańskiej czytano w szczególnie wzniosły sposób. W X wieku znany był podział pasji na kolejne części, z wyodrębnionymi rolami Chrystusa, Ewangelisty (narratora), solistów i tłumu.
Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku. Polegały one na śpiewnej recytacji ewangelicznych opisów męki Chrystusa. W renesansie powstają pasje wielogłosowe, przyjmujące formę motetową, autorstwa takich mistrzów, jak Jacob Obrecht, Jean le Coq, Cipriano de Rore, Orlando di Lasso.
W epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. Wybitnym twórcą tego typu pasji był niemiecki kompozytor Heinrich Schütz. Swoistą sumą barokowej twórczości pasyjnej są arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, ukształtowane pod wpływem stylu koncertującego, muzyki kantatowej i włoskiego oratorium pasyjnego.
Męka i śmierć Chrystusa stanowi źródło inspiracji, z którego czerpią liczni twórcy, działający w naszych czasach. Jednym z nich jest Arvo Pärt, urodzony niedaleko Tallina, wybitny kompozytor estoński. Jego Pasja, pozbawiona malowniczych ozdobników, oddziałuje na słuchaczy ascetyzmem zastosowanych środków ekspresji muzycznej. Chwile ciszy, o ściśle określonej długości, zapadające pomiędzy kolejnymi częściami utworu, zdają się tu spełniać rolę równie ważną jak muzyka. Główna narracja w dziele Pärta należy do ewangelicznego kwartetu, złożonego z sopranu, altu, tenoru i basu. W myśl zasady sformułowanej przez Pärta, melodia i akompaniament stapiają się w całkowicie jednolitą strukturę.
Sugestywnie brzmi partia Jezusa. Śpiewa ją w wolnym tempie głos basowy, któremu towarzyszą organy. Jedna linia łączy się tu z drugą, tworząc ścisły matematyczny związek. Słowa Piłata przekazuje tenor. Role wszystkich innych postaci, łącznie z tłumem, przypisane zostały chórowi. Akompaniament spoczywa na skrzypcach, oboju, wiolonczeli, kontrabasie oraz organach. Ramy dla tekstu biblijnego tworzy część początkowa, zatytułowana Pasja Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Jana oraz finałowa modlitwa Ty, który cierpiałeś za nas, miej dla nas litość. Amen.
Pasja Arvo Pärta została zarejestrowana na płycie CD, wydanej przez firmę fonograficzną „NAXOS”. Wykonawcami są wokaliści oraz instrumentaliści angielscy z basem Robertem Macdonaldem (Jezus) i tenorem Markiem Andersonem (Piłat) na czele. Całość poprowadził Antony Pitts.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obraz Matki Bożej wraca na Jasną Górę

2025-05-01 11:12

[ TEMATY ]

Matka Boża Częstochowska

peregrynacja

peregrynacja obrazu Matki Bożej

Magdalena Pijewska/Niedziela

Po 40 latach dobiega końca drugie Nawiedzenie polskich diecezji i parafii w kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. 2 maja w obecności biskupów i pielgrzymów, w uroczystej precesji z katedry częstochowskiej na wzgórze jasnogórskie przyniesiony zostanie wizerunek Nawiedzenia.

Oratorium Bachledowiańskie „Równoj ku Górze” Zofii Truty i Bartłomieja Gliniaka zabrzmi na Jasnej Górze 2 maja o godz. 20.00, wpisując się w uroczystości dziękczynne za peregrynację Matki Bożej w kopii Obrazu Częstochowskiego w polskich diecezjach przez ostatnie 40 lat, zapraszamy! ZOBACZ WIĘCEJ: niedziela.pl.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: kardynałowie rozmawiali o ciągłości trzech ostatnich pontyfikatów

Podczas piątkowej 8. kongregacji generalnej, kardynałowie kontynuowali rozmowy nt. Kościoła i świata i poruszyli m.in. zagadnienie hermeneutyki ciągłości trzech ostatnich pontyfikatów: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka. Podczas briefingu prasowego dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej zdementował natomiast informacje o rzekomym złym stanie zdrowia kard. Pietro Parolina i interwencji medycznej.

W dzisiejszej, 8. kongregacji generalnej wzięło udział ponad 180 kardynałów, w tym ponad 120 elektorów. Wysłuchano 25 wystąpień. Dotyczyły one m.in. następujących tematów: ewangelizacji jako centrum pontyfikatu papieża Franciszka, skutecznego głoszenia Ewangelii ludziom młodym, ale też środowiskom od poziomu parafii do Kurii Rzymskiej, cierpienia i świadectwa członków Kościołów Wschodnich, skandalach finansowych i nadużyciach seksualnych, kluczowym miejscu liturgii i Eucharystii, synodalności, w odniesieniu do kolegialności, misyjności i sekularyzacji, roli przepisów prawa kanonicznego oraz hermeneutyce ciągłości między pontyfikatami Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Niepublikowany wywiad z Papieżem Franciszkiem: Piotr jest skałą, dopóki opiera się na słowie Jezusa

2025-05-02 15:54

[ TEMATY ]

Franciszek

św. Piotr

Screenshot: Vatican Media

Piotr ma solidność kamienia w takim stopniu, w jakim opiera się na słowie Jezusa. Kiedy się od niego oddala, jest jak każdy inny człowiek, już nie jest solidny jak skała - powiedział Franciszek w niepublikowanym dotąd wywiadzie z 2021 r. Papież rozważa w nim ewangeliczne spotkania Jezusa z apostołem Piotrem.

Wywiad został nagrany przez Noela Diaza, założyciel stowarzyszenia El Sembrador, Nueva Evangelización - Siewca, Nowa Ewangelizacja, które zajmuje się głoszeniem Słowa Bożego za pośrednictwem telewizji i radia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję