4 lutego br. w Łódzkim Domu Kultury odbyła się konferencja poświęcona prawom nauczycieli w szkole. Zorganizował ją Łódzki Zespół Szkoleniowy Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. Pedro Arrupe. Spotkanie poprowadzili: o. Wojciech Żmudziński SJ, dyrektor Centrum Arrupe w Gdyni oraz Krzysztof Durnaś, kierownik biura Centrum Arrupe w Łodzi. Gośćmi konferencji byli m.in.: Alina Kozińska-Bałdyga - prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, która w 2004 r. uzyskała tytuł „Człowieka Pro Publico Bono”, Teresa Błaszkiewicz - dyrektor Zespołu Szkół Elektryczno-Budowlanych w Toruniu, gdzie miała miejsce tzw. sprawa toruńska, Jerzy Sińczak - dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Społecznego w Gdańsku oraz Roman Gawron - przedsiębiorca, działający na rzecz praw nauczycieli. Ich wystąpieniom z uwagą przysłuchiwali się licznie zgromadzeni pedagodzy z łódzkich szkół i uczelni.
W słowie wstępnym Krzysztof Durnaś zaznaczył, iż Centrum Arrupe tworzą ludzie, którzy nie lękają się podejmować tematów szczególnie trudnych, dotąd nieporuszanych. Podkreślił on również, że nauczyciele winni posiadać możliwości, dzięki którym mogliby bez przeszkód realizować swoje ustawowe zadania wobec uczniów.
Poszczególne wystąpienia koncentrowały się wokół procesu dydaktycznego oraz przeszkód zakłócających jego efektywny przebieg. Mówcy podkreślali, iż nauczania nie można ująć w sztywne ramy przepisów normatywnych. Odnosząc się do praw nauczycieli, wskazywali na ich ścisły związek z dobrem ucznia edukowanego i wychowywanego przez kompetentnych pedagogów. Nauczyciele i dyrektorzy powinni być gwarantami właściwej edukacji, a także osobami zabezpieczającymi ład społeczny w szkole.
Pedagog, w imię ochrony dziecka przed złymi wpływami, może ograniczyć przysługujące mu prawa. Podejmując decyzję w tym zakresie, powinien przede wszystkim kierować się dobrem ucznia. Musi także zdawać sobie sprawę, że jako osoba mająca autonomię decyzyjną, ponosi za tegoż ucznia bezpośrednią odpowiedzialność prawną.
Nauczyciel nie zakłóca prywatności ucznia, gdy wkraczając w tę prywatność, powstrzymuje złe działania swego wychowanka przez narzucenie mu wymaganych rygorów. Uczeń z przysługującego mu prawa do nauki nie może korzystać niewłaściwie. Im większe kompetencje nauczyciela, tym lepsza realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Prelegenci zgodnie stwierdzili, że skuteczną naukę i właściwe wychowanie gwarantują wysokie kwalifikacje i nienaganna postawa etyczna nauczyciela.
Dzisiaj w Sejmie rozpoczęło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe „Tak dla religii i etyki w szkole”. Projekt, pod którym podpisało się ponad pół miliona obywateli, trafił do prac parlamentarnych.
Zgodnie z procedurą, w trakcie debaty przewidziano pięciominutowe wystąpienia przedstawicieli klubów parlamentarnych, trzyminutowe prezentacje kół poselskich, a także odpowiedzi na pytania i wątpliwości, których udzielać będą reprezentanci Komitetu Obywatelskiego. Lewica otwarcie przeciwna, Pl 2050 bez dyscypliny partyjnej, PO- przeciwna, PiS, Republikanie- za.
Ateista, a może człowiek głębokiej wiary – kim naprawdę był Fryderyk Chopin? W najnowszym numerze „Niedziela. Magazyn” (nr 10 – październik-grudzień 2025) staramy się rozwikłać tę jedną z największych tajemnic historii muzyki. Odpowiedź na nią może na nowo zdefiniować nasze wyobrażenie o Chopinie.
W „Magazynie” nr 10 znajduje się więcej sensacyjnych artykułów. Przyglądamy się np. celibatowi na przestrzeni dziejów, pytając o to, kto i dlaczego wymyślił celibat. Znane powiedzenie głosi, że w każdej legendzie znajduje się ziarenko prawdy. Idąc za tą myślą Grzegorz Gadacz okiem historyka spogląda na kościelne legendy, które legły u podstaw naszej tożsamości narodowej. Jasna Góra jest wciąż niezgłębioną tajemnicą, a jednym z jej słabo zbadanych sekretów jest funkcja więzienia, którą klasztor pełnił w minionych wiekach. Kto i dlaczego był więziony na Jasnej Górze? Na to pytanie odpowiada Ireneusz Korpyś. Profesor Grzegorz Kucharczyk demaskuje mit założycielski reformacji, a Bogdan Kędziora rozprawia się z czarną legendą krucjat. Matka Boża z Guadalupe wciąż rozpala wyobraźnię wiernych na całym świecie, ale co tak naprawdę wiemy o Jej objawieniach? Pogłębionej analizy tego, jak doszło do objawień maryjnych w Meksyku i jak przebiegały, podejmuje się Grzegorz Kaczorowski.
To prawda, że żyjemy w trudnych czasach. Żyjmy dobrze, a czasy będą dobre - odpowiedział Leon XIV na list studentki medycyny, opublikowany we wrześniowym numerze czasopisma „Piazza San Pietro”. Studentka, 21-letnia Veronica, pisała: „Wydaje się niemal niemożliwe, by żyć w pokoju. Jaka przyszłość nas czeka?”.
List Veroniki ukazał się we wrześniowym numerze magazynu „Piazza San Pietro”, wydawanego przez Bazylikę Watykańską i redagowanego przez ojca Enzo Fortunato. Magazyn rozpoczyna się tradycyjną sekcją Dialog z Czytelnikami. Tam zamieszczono pytanie Veroniki i odpowiedź Papieża.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.