4 lutego br. w Łódzkim Domu Kultury odbyła się konferencja poświęcona prawom nauczycieli w szkole. Zorganizował ją Łódzki Zespół Szkoleniowy Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. Pedro Arrupe. Spotkanie poprowadzili: o. Wojciech Żmudziński SJ, dyrektor Centrum Arrupe w Gdyni oraz Krzysztof Durnaś, kierownik biura Centrum Arrupe w Łodzi. Gośćmi konferencji byli m.in.: Alina Kozińska-Bałdyga - prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, która w 2004 r. uzyskała tytuł „Człowieka Pro Publico Bono”, Teresa Błaszkiewicz - dyrektor Zespołu Szkół Elektryczno-Budowlanych w Toruniu, gdzie miała miejsce tzw. sprawa toruńska, Jerzy Sińczak - dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum Społecznego w Gdańsku oraz Roman Gawron - przedsiębiorca, działający na rzecz praw nauczycieli. Ich wystąpieniom z uwagą przysłuchiwali się licznie zgromadzeni pedagodzy z łódzkich szkół i uczelni.
W słowie wstępnym Krzysztof Durnaś zaznaczył, iż Centrum Arrupe tworzą ludzie, którzy nie lękają się podejmować tematów szczególnie trudnych, dotąd nieporuszanych. Podkreślił on również, że nauczyciele winni posiadać możliwości, dzięki którym mogliby bez przeszkód realizować swoje ustawowe zadania wobec uczniów.
Poszczególne wystąpienia koncentrowały się wokół procesu dydaktycznego oraz przeszkód zakłócających jego efektywny przebieg. Mówcy podkreślali, iż nauczania nie można ująć w sztywne ramy przepisów normatywnych. Odnosząc się do praw nauczycieli, wskazywali na ich ścisły związek z dobrem ucznia edukowanego i wychowywanego przez kompetentnych pedagogów. Nauczyciele i dyrektorzy powinni być gwarantami właściwej edukacji, a także osobami zabezpieczającymi ład społeczny w szkole.
Pedagog, w imię ochrony dziecka przed złymi wpływami, może ograniczyć przysługujące mu prawa. Podejmując decyzję w tym zakresie, powinien przede wszystkim kierować się dobrem ucznia. Musi także zdawać sobie sprawę, że jako osoba mająca autonomię decyzyjną, ponosi za tegoż ucznia bezpośrednią odpowiedzialność prawną.
Nauczyciel nie zakłóca prywatności ucznia, gdy wkraczając w tę prywatność, powstrzymuje złe działania swego wychowanka przez narzucenie mu wymaganych rygorów. Uczeń z przysługującego mu prawa do nauki nie może korzystać niewłaściwie. Im większe kompetencje nauczyciela, tym lepsza realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Prelegenci zgodnie stwierdzili, że skuteczną naukę i właściwe wychowanie gwarantują wysokie kwalifikacje i nienaganna postawa etyczna nauczyciela.
Pomóż w rozwoju naszego portalu