Reklama

Nauczanie Jana Pawła II

Encykliki a wykluczenie

Niedziela kielecka 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W swoim nauczaniu zawartym w encyklikach Jan Paweł II głosi tzw. opcję na rzecz ubogich. Zwraca przy tym uwagę, że na skutek niedostatku i nędzy oraz innych form poniżenia godności człowieka, jednostki są wykluczone z życia społecznego. Jakie to zjawiska, które powodują owo „wykluczenie”? Według Papieża przyczynami są: cierpienie pod ciężarem nędzy, analfabetyzm, trudności czy niemożność zdobycia wykształcenia, różne formy wyzysku i ucisku ekonomicznego, społecznego, politycznego, dyskryminacja, kryzys mieszkaniowy i bezdomność, bezrobocie oraz ograniczenie prawa do inicjatywy gospodarczej niszczące „twórczą podmiotowość człowieka” itp. Te wszystkie zjawiska to najważniejsze przyczyny izolacji i wykluczenia jednostek, a nieraz i całych grup i narodów.
Geografia tych zjawisk to nie tylko bogata Północ i biedne Południe naszej planety. Izolacja i wykluczenie z życia społecznego jednostek czy grup dotyczy także krajów wysoko rozwiniętych. Także tam bogactwo i nędza współistnieją.
Skala tego problemu, wynikającego z niesprawiedliwego podziału dóbr i usług, jest ogromna - „stosunkowo nieliczni posiadają wiele”, a liczni „nie posiadają prawie nic”. Tymczasem, jak pisze Ojciec Święty, zarówno nadmiar dóbr (na skutek odwrócenia hierarchii wartości i kultu posiadania), jak i ich brak, sprawiają, że wielu ludzi nie jest w stanie realizować swego powołania - zarówno w wymiarze czysto ludzkim, jak i transcendentnym.
A dobra te zostały pierwotnie przeznaczone dla wszystkich i są one potrzebne do realizacji powołania człowieka. Mają służyć nie tylko zaspokajaniu potrzeb, ale i otwierać nowe horyzonty na drodze rozwoju. Jan Paweł II pisze, że niebezpieczeństwo konsumpcjonizmu, czy „zjawisko sztucznych potrzeb” nie powinny przeszkadzać w uznaniu i użytkowaniu dóbr oraz zasobów będących do naszej dyspozycji. Co więcej, powinniśmy widzieć w nich dar Boga, dzięki któremu jesteśmy w stanie zrealizować swoje powołanie.
„Samo posiadanie rzeczy i dóbr jednak nie doskonali człowieka, jeżeli nie przyczynia się do dojrzewania i wzbogacania jego «być», czyli do urzeczywistniania powołania ludzkiego jako takiego” - dodaje Jan Paweł II.
Skąd bierze się niesprawiedliwy podział dóbr i usług oraz zasobów wytworzonych przez przemysł, naukę i technikę? Przyczyn jest wiele i nie sposób w tak krótkim artykule przytoczyć całego bogactwa nauczania Jana Pawła II w tym zakresie. Wydaje się jednak, że do najważniejszych z nich Ojciec Święty zalicza:
- nieliczenie się z wymogami etycznymi i brak kierowania się „zmysłem moralnym” (dzisiaj, w epoce współzależności krajów i ludzi, problem ten ma wymiar światowy, a nie tylko jednostkowy);
- zaniedbania ze strony rządzących w krajach będących „na drodze rozwoju”;
- tworzenie przez narody rozwinięte mechanizmów ekonomicznych, które sprawiają, że powiększa się bogactwo bogatych i nędza biednych;
- wysoki wskaźnik zadłużenia międzynarodowego, a tym samym duża zależność krajów biednych od zamożnych;
- przeznaczanie dużych środków na produkcję broni (także przez kraje biedne);
- źle rozwiązywany problem demograficzny.
W encyklikach Papież wskazuje na pewne środki, które należy podjąć celem przeciwdziałania biedzie i nędzy, a tym samym i wykluczeniu jednostek i grup.
Przede wszystkim zainteresowanie ubogimi powinno przekształcić się w konkretne czyny, także i w skali międzynarodowej. Niezbędny jest duch inicjatywy krajów będących na drodze rozwoju, a także ich solidarność między sobą. Konieczne jest poszanowanie wszystkich praw, zwłaszcza prawa do życia w każdej fazie istnienia, prawa rodziny, sprawiedliwości w stosunkach pracy, praw związanych z życiem wspólnoty politycznej oraz praw opartych na transcendentnym powołaniu istoty ludzkiej. Konieczne jest także poszanowanie tożsamości każdego ludu oraz uznanie prawa każdego ludu i każdej osoby do równości i do prawa uczestniczenia wszystkich w procesie rozwoju.
Dla Jana Pawła II każdy jest zobowiązany działać na rzecz polepszenia losu człowieka, ponieważ rozwój i polepszanie losu jednostek jest zgodny z wolą Stwórcy. Stąd zaniechanie wysiłku w tym kierunku, np. z powodu trudności czy przeszkód, jest sprzeciwianiem się woli Boga. Kościół i każdy z jego członków jest do tego szczególnie wezwany, zwłaszcza, by nieść ulgę cierpiącym nędzę - i to nie tylko z tego, co zbywa, ale z tego, co jest konieczne do życia.
Wielka odpowiedzialność ciąży w tym zakresie na tych, co więcej mają i więcej mogą. Jednak w tych działaniach chodzi o coś więcej. Motywacją zasadniczą tych działań jest godność osoby ludzkiej, której obrona i rozwój zostały potwierdzone przez Stwórcę.
„Mimo smutnych doświadczeń ostatnich lat możliwe jest przezwyciężenie przeszkód na drodze rozwoju. Kościół pokłada ufność w człowieku, mimo że zna niegodziwości, do jakich jest zdolny. Nie ma podstaw do rozpaczy, do pesymizmu, ani do bierności” (Solicitudo rei socialis). Z takim przesłaniem Ojciec Święty Jan Paweł II nas pozostawia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: powtórny pogrzeb Sergiusza Piaseckiego

2025-09-29 18:09

[ TEMATY ]

pogrzeb

PAP/Paweł Supernak

WARSZAWA. POGRZEB SERGIUSZA PIASECKIEGO

WARSZAWA. POGRZEB SERGIUSZA PIASECKIEGO

W katedrze polowej Wojska Polskiego odbyły się uroczystości pogrzebowe Sergiusza Piaseckiego - żołnierza wojny polsko-bolszewickiej, agenta wywiadu, żołnierza Armii Krajowej i wybitnego pisarza. Mszy św. przewodniczył biskup polowy Wiesław Lechowicz. Po nabożeństwie szczątki pisarza spoczęły na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. W ceremonii pochówku uczestniczył Prezydent RP Karol Nawrocki.

Eucharystię koncelebrowali: ks. Jarosław Wąsowicz - kapelan Prezydenta RP, ks. Tomasz Trzaska z Biura Poszukiwań i Identyfikacji IPN oraz kapelani Ordynariatu Polowego z proboszczem katedry ks. płk. Karolem Skopińskim. Obecny był także ks. płk Jan Kot, prawosławny dziekan Sił Powietrznych, który na zakończenie Mszy św. poprowadził modlitwę za zmarłego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję