Reklama

Życie konsekrowane blaskiem Kościoła

2 lutego, w święto Ofiarowania Pańskiego, obchodzono w Kościele Dzień Życia Konsekrowanego. Z siostrą Barbarą Dziadkiewicz ze Zgromadzenia Sióstr Służek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej, pracującą w Wyższym Seminarium Duchownym w Łowiczu, o powołaniu do życia konsekrowanego rozmawia ks. dr Paweł Staniszewski.

Niedziela łowicka 6/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Paweł Staniszewski: - Jaki sens dla Siostry ma obchodzenie Dnia Życia Konsekrowanego?

Siostra Barbara Dziadkiewicz: - W święcie Ofiarowania Pańskiego widzę wielką zbieżność wydarzeń między tym, które miało miejsce cztery tysiące lat temu w świątyni jerozolimskiej a tym, dokonującym się od czasów Apostołów do dnia dzisiejszego w misji Kościoła. Chrystus został przyniesiony do świątyni i oddany Bogu. Ja, jako osoba konsekrowana, oddaję się do dyspozycji Kościoła, w którym działa Duch Święty. Trzeba przypominać wiernym i nam samym, że ludzie byli powoływani od dawna, a obecność życia konsekrowanego - mimo ciężkich czasów dla Kościoła - przetrwała i trwa. Jesteśmy tego świadkami, co więcej - w tym uczestniczymy. Obchody Dnia Konsekrowanego są okazją ku temu, aby tego dnia w sposób szczególny pokazać światu, iż rady ewangeliczne i owe charakterystyczne przymioty Jezusa - dziewictwo, ubóstwo i posłuszeństwo - w trwały sposób są realizowane i „widzialne” w świecie. Jednocześnie pomagają one skierować spojrzenie wiernych ku tajemnicy Królestwa Bożego. Obchodzenie tego Dnia pobudza do głębokiej refleksji nad darem powołania zakonnego i przynagla, by ciągle powracać do pierwotnej miłości, z jaką wstępowało się na tę drogę życia.

- Z jakimi sprawami zwraca się Siostra tego dnia do Pana Boga?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Na pewno nie jest to nic nowego, szczególnego - w porównaniu z innymi dniami całego roku. Dziękuję Panu Bogu za dar powołania. Proszę o łaskę w nim wytrwania. Modlę się, by realizacja mojego powołania była bardziej radykalna w naśladowaniu Jezusa w czystości, ubóstwie i posłuszeństwie. Dziękuję Bogu za Rodziców i proszę o Niebo dla nich; za to, że nauczyli mnie żyć wiarą, kochać to, co jest święte w Kościele. Polecam Panu Bogu także sprawy i ludzi, którzy tworzą moją codzienność. Wreszcie przepraszam za niewierności na drodze mojego życia konsekrowanego.

- Dlaczego Siostra wybrała tak trudną i odpowiedzialną drogę życia, jaką jest życie zakonne?

- Gdy przed 25 laty wybierałam tę drogę, wcale nie myślałam, że jest trudna, ale wiedziałam dlaczego chcę nią kroczyć. Dzisiaj jest odwrotnie: wiem, że jest trudna, odpowiedzialna, ale nie potrafię prosto odpowiedzieć, dlaczego ją wybrałam. Myślę, że do końca życia moje pójście do zakonu będzie wielką tajemnicą, do której podchodzę z prawdziwym szacunkiem. Pytanie o powołanie zawsze „zwala z nóg” także dlatego, że Pan Bóg pozostaje tajemnicą i nie daje się odkryć od razu, za pierwszym pragnieniem. To jest też wezwanie do ciągłego nawracania się, bez którego nie ma postępowania na przód. Wiem jedno, że gdyby nie Wiara, Miłość i Nadzieja, nie byłoby mnie tutaj. Świadoma jestem, doświadczam tego, że chcę być dalej lepszą siostrą zakonną, muszę jeszcze bardzo wiele zmienić w swojej duszy. To jest jednak, jak już powiedziałam, wezwanie do ciągłego nawracania się, bez którego nie ma wzrastania w wierze. Kto stoi w miejscu, cofa się.

Reklama

- Kiedy podjęła Siostra decyzję o wstąpieniu do zakonu i dlaczego wybrała właśnie zgromadzenie bezhabitowe? Jak Siostra odkryła swoje powołanie.

- O wybranie właściwej drogi życiowej prosiłam Boga modląc się książeczką „Droga do nieba”, którą otrzymałam przy okazji I Komunii Świętej. Pamiętam, że modliłam się w tej intencji już jako uczennica szkoły podstawowej. Wychowywałam się w rodzinie bardzo religijnej. Wzrastałam przy siostrach habitowych, które pracowały w mojej rodzinnej parafii. Śpiewałam w scholi prowadzonej przez siostrę zakonną. Ponadto siostry przygotowywały z nami, (dziećmi z parafii) jasełka. Będąc w bliskim kontakcie z nimi, przyglądałam się życiu w stanie zakonnym. Pamiętam, będąc w II klasie szkoły podstawowej, siostry zabrały mnie (i moje rodzeństwo) ze sobą na Górę Świętej Anny. Tam po raz pierwszy zrodziło się we mnie pragnienie bycia zakonnicą. To był jeszcze dziecięcy wzlot serca. Od tego czasu coraz częściej myślałam o stanie zakonnym. Będąc w szkole średniej poznałam bezhabitowe Siostry Służki, które organizowały tzw. dni skupienia. Wzięłam w nich dwukrotnie udział. Zaczął się we mnie budzić dylemat: którą drogę wybrać - siostry zakonnej habitowej czy też bezhabitowej. Po maturze podjęłam pracę, ale cały czas słyszałam słowa: „Pójdź za mną”. Podjęłam decyzję, że wstąpię do zgromadzenia bezhabitowego. Dlaczego? Kierowała mną może trochę dziwna motywacja. Tłumaczyłam sobie, że będąc siostrą zakonną bezhabitową, jeżeli komuś np. na ulicy w sposób anonimowy pomogę, to bez zobowiązania (habit zobowiązuje). Jednocześnie stan bezhabitowy jeszcze bardziej będzie mnie mobilizował do wewnętrznej czujności, bo chociaż bez habitu (nikt na ulicy nie wie, kim jestem) to jednak serce należy do Jezusa.

- Wstąpiła Siostra do Zgromadzenia Sióstr Służek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanej. Czy może nam Siostra przybliżyć to Zgromadzenie? Jego charyzmat, cele?

- Zgromadzenie do którego należę jest jednym z wielu, które założył Ojciec Honorat Koźmiński. Jest to zgromadzenie bezhabitowe. Powstało w Zakroczmiu - w święto Matki Bożej Różańcowej - w pierwszą niedzielę października 1878 r. (obecnie obchodzi się je 7 października). Bezpośrednią przyczyną powstania Zgromadzenia były objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie (od 27 VI do 16 IX 1877). Matka Boża ukazująca się tam wiejskim dziewczętom, zachęcała do odmawiania różańca i zaprzestania pijaństwa. Można przypuszczać, że pod wpływem tych objawień bł. Honorat Koźmiński lepiej zrozumiał potrzebę opieki religijno-moralnej nad ludem wiejskim. Objawienia Matki Bożej i Jej życzenia odczytał jako opatrznościowy „znak czasu”. Wtedy to, w rok po objawieniach w Gietrzwałdzie, trzy siostry: Rozalia Szumska, Grabska i Lewandowska ofiarowały się na służbę Bogu. Błogosławiony Honorat nazwał nową wspólnotę Służkami Niepokalanej. Nasze Zgromadzenie pragnie stale uczestniczyć w charyzmacie Założyciela: w naśladowaniu i ćwiczeniu się w cnotach ukrytego życia wzorując się na Chrystusie i Niepokalanej Matce, żyjąc w świecie, dawać świadectwo Miłości Chrystusowej na drodze służenia społeczności ludzkiej w duchu ewangelicznym. Jesteśmy instytutem zakonnym na prawie papieskim. Zobowiązujemy się publicznym ślubem do zachowania trzech rad ewangelicznych: czystości, ubóstwa i posłuszeństwa, aby w nich iść za Chrystusem.

- Jakie są, według Siostry, blaski i cienie życia zakonnego?

- Przywołam tu osobę Ojca Świętego Jana Pawła II, który powiedział kiedyś, iż samo istnienie życia konsekrowanego jest już blaskiem Kościoła. Osoba konsekrowana samą przynależnością do instytutu życia konsekrowanego woła, że istnieją wartości, na które warto stawiać. Jej powołanie jest na wskroś profetyczne. Już samo jej istnienie budzi refleksję, intryguje, zmusza do myślenia, do postawienia sobie niejednego pytania. Blaskiem można też nazwać sam porządek codziennego życia zakonnego, który na pierwszym miejscu stawia Boga i obowiązki wobec Niego, takie jak modlitwę ustną i medytację, coroczny udział w rekolekcjach, nieustanną formację, ale także rzetelność i odpowiedzialność za podjęte obowiązki zarówno wobec wspólnoty, jak i dziełach podejmowanych w ramach charyzmatu zakonnego; wysiłek nad łączeniem pracy z kontemplacją, nieustannym trwaniem w obecności Boga. Blaskiem dla siostry zakonnej jest też życie w miłującej się i uzupełniającej wspólnocie, ubogacanie się jej zdolnościami, dzielnie się talentami, osiągnięciami, jak i troskami. Wówczas wiem, że nie jestem „pustelnikiem”. Życie we wspólnocie jest trudne: ciągle trzeba urabiać swój charakter, aby można było żyć w zgodzie i harmonii ze współsiostrami. Przecież przede wszystkim jesteśmy ludźmi, słabymi ludźmi.
Na pewno też wielką radością, blaskiem w życiu siostry zakonnej są kanonizacje i beatyfikacje członków rodziny zakonnej. Myślę, że cieniem jest niezrozumienie sensu tego rodzaju życia, posunięte niekiedy do wrogości i bronienia młodym ludziom obrania tej formy życia. Cieniem są również: każdy brak wierności w dziedzinie ducha wiary, brak radykalizmu w przeżywaniu powołania, wykruszenie się powołań, (związane z wiekiem) jak i brak dostatecznej liczby sióstr do sprostania potrzebom obecnych czasów.

- Czy trudno być dzisiaj zakonnicą?

- Wiele można na ten temat mówić. Twierdzę, że nic nie przychodzi łatwo, obojętnie gdzie się znajdujemy. Myślę, że odpowiedzią na to pytanie, mogą być słowa św. Pawła: „Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia”. Wybierając życie zakonne, powiedziałam sobie jasno: nie przychodzę do zakonu pełnić swojej woli, tylko uczyć się przy Chrystusie i z Chrystusem, razem z Nim, na czym polega wypełnianie woli Ojca, a nie mojej. To jest moje motto i zadanie, które staram się wykonywać przez całe życie zakonne. To bardzo dużo kosztuje, zwłaszcza gdy się zna siebie samą i swoje słabości, chociażby temperament. Biorąc swój krzyż uczę się tego każdego dnia. Tu na pewno trzeba zapominać o sobie i rezygnować ze swoich zachcianek. Myślę, że jeżeli zapominasz o sobie, widzisz wówczas jasno cel swego powołania - wtedy nie jest ciężko być zakonnicą.

- Dziękuję za rozmowę.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

2024-04-18 06:42

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.

CZYTAJ DALEJ

Zastępca Przewodniczącego KEP: świat pracy zaniepokojony "zielonym ładem"

2024-04-30 18:39

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Celem nadrzędnym duszpasterzy ludzi pracy jest prowadzenie ludzi do zbawienia, oraz ciągłe przypominanie o godności pracy, o podmiotowości i o prawach pracowników - powiedział KAI abp Józef Kupny z okazji święta 1 maja. - Jeśli chodzi o dodawanie energii duchowej, to wsparcie duszpasterzy jest nieocenione - ocenił zastępca przewodniczącego KEP. Przyznał też, że w środowiskach pracowniczych widać niepokój związany ze spodziewanymi konsekwencjami "Europejskiego zielonego ładu".

Od 1955 roku 1 maja Kościół katolicki wspomina św. Józefa, rzemieślnika, nadając w ten sposób religijne znaczenie świeckiemu, obchodzonemu na całym świecie od 1892 r., świętu pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję