Wiek ekumenizmu
Ubiegły wiek można nazwać wiekiem ekumenizmu. Chrześcijanie uświadomili sobie znaczenie jedności i zaczęli działać. Już na początku XX w., w 1908 r., zorganizowano pierwszy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Dobrymi duchami tego przedsięwzięcia byli anglikańscy duchowni S. Jones i L. T. Wattson. Potem przyszły dwie największe w historii świata wojny. Ogrom cierpienia, które wywołały, przynaglił jeszcze bardziej do poszukiwania jedności. Toczył się i toczy cichy dialog, którego ścieżkę wyznaczają m.in. takie daty: 1944 r. - powstanie ekumenicznej wspólnoty w Taizé; 1948 r. - zainicjowanie prac Ekumenicznej Rady Kościołów; 1960 r. - powołanie Sekretariatu ds. Jedności Chrześcijan i przyjęcie wkrótce (1964 r.) przez Sobór Watykański II Dekretu o Ekumeniźmie. Wiele dla ekumenizmu uczynił Ojciec Święty Jan Paweł II. Wystarczy wspomnieć spotkania z duchowymi przywódcami wyznań chrześcijańskich i niechrześcijańskich, Dni Modlitw o Pokój w Asyżu czy wreszcie najważniejszy rangą dokument papieski - encyklikę o ekumeniźmie Ut unum sint z 1995 r.
Owoce dialogu
Jakie wymierne skutki przyniosły te działania? Bodaj najznaczniejszym jest podpisanie w Augsburgu wspólnej deklaracji w sprawie nauki o usprawiedliwieniu między Kościołami katolickim i luterańskim, która jest owocem dialogu teologicznego prowadzonego przez te Kościoły od 1965 r. Na naszym podwórku znaczącym skutkiem dialogu ekumenicznego było podpisanie na progu III tysiąclecia wspólnej deklaracji o chrzcie św., w której uzgodniono obowiązującą u sygnatariuszy teologię chrztu.
Jedyny fundament
Polska jest krajem katolickim. Wpływa to na sytuację ruchu ekumenicznego w tym sensie, że rzadko - poza Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan - trafia on na czołówki publikatorów. W tym roku ten wyjątkowy tydzień odbywać się będzie od 18 do 25 stycznia 2005 r. pod hasłem:„ Chrystus Jedynym Fundamentem Kościoła”. Opracowane zostało ono przez chrześcijan ze Słowacji. W skład grupy weszli przedstawiciele Kościoła rzymskokatolickiego i prawosławnego oraz protestanci. Ostateczną wersję przyjęto na spotkaniu przedstawicieli Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan oraz Komisji Wiary i Ustroju Światowej Rady Kościołów. „Proponowana w dokumencie liturgia nabożeństwa ekumenicznego - czytamy w materiałach pomocniczych - jest świadomie uproszczona i składa się z następujących elementów: przywitania, litanii dziękczynnej, czytania i zwiastowania Słowa Bożego, wyznania wiary, modlitw wstawienniczych, błogosławieństwa i rozesłania wiernych”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu