Od 20 listopada w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki Zachęta czynna jest wystawa Warszawa/ Moskwa, 1900-2000. Ekspozycja została zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza pod protektoratem Ministerstw
Kultury Polski i Rosji, które zawarły w tej sprawie umowę. Jest to pierwsza na taką skalę próba spojrzenia na sztukę XX w. w obu krajach.
Autorzy pragnęli spojrzeć na tę tradycję bez obciążeń spowodowanych okresem rewolucji, komunizmu i wojny. Z konieczności oglądamy w Zachęcie wybór prac najbardziej charakterystycznych dla kolejnych
epok - przedrewolucyjnej, socrealistycznej i postkomunistycznej. Na początku ekspozycji widzimy dzieła reprezentujące symbolizm przełomu stuleci. Dalej w porządku chronologicznym pokazane są rozmaite
wątki w sztuce Polski i Rosji, z uwzględnieniem różnic oraz podobieństw artystycznych i politycznych.
Znajdujemy tu dzieła m.in. Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Stabrowskiego, Bolesława Cybisa, Witkacego, Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro, Kazimierza Malewicza, Wasilija Kandinsky’ego,
wczesnego Marca Chagalla i wielu innych artystów. Nie mogło też zabraknąć eksponatów typowo socrealistycznych, wśród nich portretów i posągów Stalina.
Wystawę zamykają i podsumowują dzieła z najnowszego okresu. Ekspozycja potrwa do końca stycznia 2005 r. Później zostanie przeniesiona do Galerii Tretiakowskiej w Moskwie.
Świat mody rzadko spogląda w stronę Watykanu, jednak w tym roku zauważony i doceniony został styl nowego papieża. New York Times docenił elegancję Leona XIV i umieścił go w gronie najlepiej ubranych osób na świecie. - Lubi być zadbany, a dzięki niemu księża odkrywają tradycyjny strój - wyznał papieski krawiec.
Papież z Ameryki, podobnie jak gwiazdy Hollywood, znalazł się w modowym gronie wraz z supermodelką Kendall Jenner, piosenkarką Rihanną, aktorką Cate Blanchett, czy prezydentową Michelle Obama. - Trochę się do tego przyczyniłem - powiedział 88-letni Raniero Macinelli, który w swoim zakładzie krawieckim przygotował pierwszy strój, który nowy papież ubrał tuż po swym wyborze, i w którym po raz pierwszy pokazał się światu. „New York Times” zauważył, że to pierwsze publiczne wystąpienie zdefiniowało „wizualną tożsamość pontyfikatu”.
„Już od pewnego czasu otrzymuję wiele e-maili i listów zawierających świadectwa cudownych wydarzeń, które miały miejsce po modlitwie i przyzywaniu wstawiennictwa papieża Benedykta. Świadectwa te docierają do mnie z całego świata, są bardzo szczegółowe i dokładne. Zbieram je w miarę ich napływania” - wyznał w wywiadzie dla dziennika Il Tempo były sekretarz zmarłego papieża, a obecnie nuncjusz apostolski na Litwie, w Łotwie i Estonii, abp Georg Gänswein. Rozmawiał z nim Francesco Capozza.
Il Tempo: Ekscelencjo, czy to prawda, jak ktoś napisał, że przed śmiercią papieża Franciszka doszło między wami do pojednania?
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.