Reklama

Muzyka w kościele

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wierni wypełniający 27 września wnętrze bazyliki archikatedralnej byli uczestnikami podniosłego wydarzenia religijno-artystycznego. W ramach II sesji Stowarzyszenia „Mozart 2003”, które podjęło się ambitnego zadania zaprezentowania wszystkich mszy skomponowanych przez Wolfganga Amadeusza Mozarta (po jednej w każdym roku), odbyło się wykonanie kolejnego dzieła salzburskiego mistrza podczas Liturgii Eucharystycznej, co jest przyjętą przez Stowarzyszenie zasadą. Ta sesja pod nazwą Projekt Mozart 2004 została zapoczątkowana w Trzęsaczu i po szczecińskiej prezentacji obejmuje w dalszej trasie Zieloną Górę, Wrocław, Częstochowę (Jasną Górę), Radom, Lublin i Warszawę.
Orkiestra, chór i soliści pod dyrekcją Szymona Warzykowskiego wykonali mszę c-moll KV 139/47a stworzoną przez 12-letniego Mozarta w 1768 r. na poświęcenie wiedeńskiego sierocińca (w języku niemieckim waisenhaus, stąd nazwa dzieła „Waisenhausmesse”). Łacińskiemu tekstowi mozartowskiej mszy odpowiadał tenże język, w jakim sprawowana była Liturgia eucharystyczna, której przewodniczył i homilię wygłosił bp Marian Błażej Kruszyłowicz. Oprócz stałych części mszalnych opracowanych przez kompozytora i jego motetu Ave verum Corpus brzmiały: śpiew gregoriański do tekstów części zmiennych oraz monodyczna pieśń Adoro te devote, zaś na zakończenie odbyło się prawykonanie Hymnu wieczornego Marii Wąsowicz. Partie solowe śpiewali Agnieszka Zdanikowska - sopran, Antonina Witajewska - alt, Szymon Szetela - tenor, Tomasz Piętak - bas.
Wykonanie muzyki starannie przygotowane nie miało wszakże charakteru popisowego (choć interpretacja dzieła wymagała nie lada kunsztu) - miało ono służyć wzbogaceniu Liturgii, nie było więc epatowania słuchaczy wirtuozerią - dominowało religijne skupienie, stonowanie wyrazu emocjonalnego. Taki stosunek do prezentacji muzyki, a także poziom artystyczny wykonania wzbudziły uznanie słuchaczy, którzy na zakończenie nagrodzili artystów długotrwałym aplauzem.
Współorganizatorami Projektu Mozart 2004 oprócz Stowarzyszenia „Mozart 2003” były: Ośrodek Muzyki Liturgicznej „Kazimierz”, Stowarzyszenie Młodzieży Twórczej „Wieżowiec”, Wspólnota Miłości Ukrzyżowanej oraz samorząd gminy Rewal, zaś patronat nad „Projektem” przyjął metropolita szczecińsko-kamieński abp Zygmunt Kamiński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Australia/ Policja: podczas ataku na plaży w Sydney zginęło 10 osób

2025-12-14 12:11

[ TEMATY ]

Australia

PAP/EPA/JEREMY PIPER

W wyniku niedzielnego ataku na plaży Bondi w Sydney w Australii zginęło 10 osób, w tym jeden z dwóch zamachowców; rannych zostało co najmniej 18 osób, poszkodowani są dwaj policjanci - przekazały portal australijskiego nadawcy ABC, brytyjski dziennik „Guardian” i agencja Reutera, powołując się na policję stanu Nowa Południowa Walia.

Policja ostrzegła, że w okolicy zdarzenia występuje zagrożenie wybuchem. Pirotechnicy starają się rozbroić improwizowany ładunek wybuchowy.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Ogień Eliasza, światło Jana

2025-12-12 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Bożena Sztajner/Niedziela

• Syr 48, 1-4. 9-11 • Mt 17, 10-13
CZYTAJ DALEJ

Turcja: odkryto fresk Jezusa - „Dobrego Pasterza” z III w.

2025-12-15 10:25

[ TEMATY ]

Turcja

fresk

Adobe Stock

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan

Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.

W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję