Reklama

List Misjonarza z Madagaskaru

Moja Czerwona Wyspa

Czerwoną Wyspą wielu nazywa Madagaskar, który rzeczywiście pokryty jest czerwoną ziemią. Madagaskar to czwarta wyspa pod względem wielkości na świecie, otoczona zewsząd wodami Oceanu Indyjskiego. Zamieszkuje ją osiemnaście plemion, które łączy język malgaski. Językiem urzędowym jest francuski, gdyż jest to dawna kolonia francuska. Klimat jest tropikalny. Kultura jest połączeniem tradycji Azji, Arabii i Afryki. Kraj jest bardzo bogaty w różnego rodzaju surowce. Niestety, rządzący nie dbają o interesy obywateli. Społeczeństwo Madagaskaru to ludzie bogaci i biedni, nie ma klasy średniej. Problemem jest analfabetyzm (70%), brak higieny, zła służba zdrowia, złe odżywianie i co najgorsze - brak dróg i mostów.

Niedziela toruńska 39/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nazywam się Marek Ochlak i jestem misjonarzem oblatem Maryi Niepokalanej. Od 9 lat Pan Bóg daje mi możność pełnienia posługi misyjnej na Madagaskarze.
Urodziłem się i wychowałem pod okiem Matki Bożej Łąkowskiej w Nowym Mieście Lubawskim. Po szkole podstawowej za radą proboszcza ks. Alfonsa Mechlina wstąpiłem do Niższego Seminarium Duchownego w Markowicach, gdzie znajduje się sanktuarium Matki Bożej Markowickiej, patronki Kujaw. Następnie był nowicjat, który odbyłem znowu pod okiem Matki Bożej Kodeńskiej - patronki Podlasia. Studia seminaryjne ukończyłem w Obrze, gdzie często klękałem przed cudownym obrazem Matki Bożej Pocieszenia. Jak widać, Maryja przygotowywała mnie do pracy misyjnej w Jej zgromadzeniu Misjonarzy Oblatów.
Na Madagaskar wyjechałem w 1995 r. Dziewięć lat pracy misyjnej naznaczonej często obecnością Matki naszego Zbawiciela. Pierwsze 6 lat spędziłem w buszu, pracując pośród ludności wiejskiej. W tej misji spotykałem się często z trędowatymi, którymi przez wiele lat zajmował się nasz błogosławiony o. Jan Beyzym. Jego grobowiec znajduje się w miejscowości Marana, gdzie pracował i zmarł na trąd.
Moja pierwsza placówka misyjna nazywała się Marolambo (co znaczy: dużo świń). Do misji należy prawie 200 wiosek i tyle samo wspólnot chrześcijańskich. Misja obszarowo przypomina diecezję toruńską. Wszystkie wioski odwiedzamy pieszo, gdyż nie ma dróg i mostów. Największym problemem są rzeki, które czasami trzeba pokonywać wpław lub łódką. Wioski, do których dochodziłem, były bardzo ubogie, położone w górach. Chaty budowane z drzewa, przykryte trawą. Higiena pozostawiała wiele do życzenia (np. wychodek był tylko jeden i to dla misjonarza. Budowany z liści drzewa wędrowca, tuż przed jego przybyciem). Ludzie odziani ubogo, często brudni i zaniedbani. Jednak kiedy ich spotykałem, nie widziałem ich nędzy, lecz ich piękne i otwarte serca. Zawsze uśmiechnięci, zadowoleni, nienarzekający, dumni i szczęśliwi. Takimi są mieszkańcy Madagaskaru, których nazywamy Malgaszami. Tym ludziom niesiemy Chrystusa.
W głoszeniu Ewangelii nie jesteśmy sami. Kształcimy całe rzesze katechetów, gdyż na ich barkach spoczywa przygotowanie do sakramentów. Są też siostry zakonne, które oprócz pracy pastoralnej prowadzą szkoły, apteki, szpitale i uczą higieny, odwiedzając wioski. Misjonarze jedzą tam to, co im podadzą (najczęściej jest to ryż rano, w południe i wieczorem). Misjonarz śpi, tam gdzie go położą. Na początku trudno przyzwyczaić się do robactwa pod prześcieradłem, do szczurów niedających zasnąć czy też do „zastawy obiadowej”, która wyślizgiwała się z rąk. Jednak po jakimś czasie staje się to codziennością i można do tego przywyknąć. Najważniejsza jest świadomość, że ci ludzie przyjmują nas z otwartym sercem, dając to, co mają najdroższego i o tym misjonarz nie może zapomnieć.
Po 6 latach pracy w buszu przełożeni przenieśli mnie do dużego miasta portowego - Tamatave, gdzie od przeszło dwóch lat jestem duszpasterzem rybaków i marynarzy. Oficjalnie nazywa się to Apostolstwo Morza (Apostolatus Maris). To duszpasterstwo Apostolatu Morza jest obecne prawie we wszystkich portach świata i ma charakter katolicki, aczkolwiek jest dużo akcentów ekumenicznych. Marynarze miejscowi czy zagraniczni przychodzą do Apostolatu Morza, aby skorzystać z sakramentów, proszą o Mszę św., o rozmowę. Mogą skorzystać z telefonu, z Internetu czy po prostu odpocząć. Apostolat Morza jest ich domem. Większość mojego czasu poświęcam rybakom i ich rodzinom. Odwiedzam wioski rybaków. Są czasem bardziej ubodzy niż ludzie z buszu, bo nic nie uprawiają. Ich „plantacją” jest ocean, który raz jest łaskawy, a innym razem złowrogi, a czasem nawet zabiera życie. Rybacy o godz. 4.00 rano wypływają małymi łódkami, wydłubanymi z pnia drzewa na pełny ocean. Są bardzo odważni. O godz. 10.00 wracają. Czasem zadowoleni z połowu, a czasem tylko zmęczeni. Niestety, zdarza się też, że nie wracają, zaskoczeni nagłą zmianą pogody, zaatakowani przez rekiny lub zauroczeni liczną ławicą ryb. Odpłynąwszy za daleko, nie mają sił, aby dowiosłować do brzegu i giną. Taki jest los moich odważnych rybaków.
Kiedy jestem w wiosce rybackiej, wieczorem często spotykam kobiety przykucnięte nad brzegiem. Szlochają, wpatrując się w otchłań potężnego oceanu, który zabrał ich mężów, synów, a może braci. Ten żywioł często zabiera jedynego żywiciela rodziny, w której często jest ośmioro, a nawet więcej osieroconych dzieci. Tylko w 2003 r. zanotowaliśmy ok. 150 zaginięć rybaków. Apostolat Morza pomaga wdowom, dając im pracę, aby mogły przetrwać. W każdą sobotę zajmujemy się ponad 150 najuboższymi dziećmi z rodzin rybackich. Otrzymują formację duchową i intelektualną. W południe dostają obiad. Gdy mamy środki, kupujemy rybakom sprzęt, uczymy konserwacji ryb, uczymy ich czytać i pisać. Nasza praca ewangelizacyjna splata się z pomocą socjalną.
Myślę, że tych kilka zdań naświetliło obraz mojej pracy na Madagaskarze. Pozdrawiam serdecznie Czytelników Niedzieli, zwłaszcza z Nowego Miasta Lubawskiego, którzy wraz z ks. prał. Stefanem Rejewskim i innymi księżmi z okolicy wspierają mnie duchowo i materialnie, abym mógł głosić Ewangelię na Madagaskarze. Wspólnie nieśmy Dobrą Nowinę o Chrystusie - do tego dzieła serdecznie Was zapraszam!
Z wyrazami wdzięczności dla ks. Darka, który zaprosił mnie na łamy Niedzieli, i zapewnieniem o pamięci w modlitwie

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa z Lisieux

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

pl.wikipedia.org

Teresa urodziła się 2 stycznia 1873 w Alençon - mieście we francuskiej Normandii. Była najmłodszą córką Ludwika i Zelii Martinów, przykładnych małżonków i rodziców, ogłoszonych wspólnie błogosławionymi 19 października 2008 r.

Drodzy bracia i siostry,
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję