Na zakończenie audiencji ogólnej Ojciec Święty zaapelował o pokojowe rozwiązanie konfliktu w Syrii. Jednocześnie poinformował, że ze względu na obecną napiętą sytuację nie było możliwe wysłanie do tego kraju zapowiadanej delegacji ojców synodalnych oraz przedstawicieli Stolicy Apostolskiej. Natomaist do Libanu udał się kard. Robert Sarah, przewodniczący Papieskiej Rady Cor Unum.
Tekst papieskiego apelu w sprawie Syrii w tłumaczeniu na język polski:
Nadal ze szczególnym niepokojem śledzę tragiczną sytuację przemocy w Syrii, gdzie nie ustaje szczęk broni i każdego dnia powiększa się liczba ofiar oraz straszliwe cierpienia ludności, zwłaszcza tych, którzy musieli opuścić swoje domy. Aby wyrazić solidarność moją i całego Kościoła z mieszkańcami Syrii oraz duchową bliskość z wspólnotami chrześcijańskimi tego kraju, pragnąłem wysłać delegację ojców synodalnych do Damaszku. Niestety, różne okoliczności i zdarzenia uniemożliwiły tę inicjatywę w wybranym trybie. Postanowiłem więc powierzyć specjalną misję Jego Eminencji, kardynałowi Robertowi Sarahowi, przewodniczącemu Papieskiej Rady Cor Unum. Od dziś do 10 listopada br. przebywa on w Libanie, gdzie spotka pasterzy i wiernych Kościołów obecnych w Syrii. Odwiedzi niektórych uchodźców pochodzących z tego kraju, a także będzie przewodniczył spotkaniu koordynacyjnemu katolickich instytucji charytatywnych, do których Stolica Apostolska zwróciła się z prośbą o szczególne zaangażowanie na rzecz ludności Syrii, zarówno w kraju jak i poza jego granicami. Wznosząc modlitwę do Boga, ponawiam zachętę do stron konfliktu oraz tych, którzy mają na sercu dobro Syrii, by nie szczędzili wysiłków w poszukiwaniu pokoju i dążenia poprzez dialog drogami prowadzącymi do sprawiedliwego współżycia, mając na względzie odpowiednie polityczne rozwiązanie konfliktu. Musimy zrobić wszystko, co w naszych siłach, gdyż kiedyś może być zbyt późno!
Biskup bielsko-żywiecki Roman Pindel objął opieką jedną rodzinę syryjską w ramach akcji „Rodzina Rodzinie”.
W odpowiedzi na prośbę Pasterza diecezji tę inicjatywę podjęły parafie Podbeskidzia i Śląska Cieszyńskiego. W akcję może włączyć się każdy z nas...
Proszę, aby każda parafia naszej diecezji pomogła przynajmniej jednej syryjskiej rodzinie wskazanej przez Caritas Polska. Stajemy wobec bardzo konkretnej możliwości świadczenia jałmużny wielkopostnej. Odczytajmy tę możliwość jako znak czasu” – napisał w komunikacie do wiernych biskup Roman, sam dając przykład takiego działania. Do połowy marca br. na ten apel odpowiedziało ponad 20 parafii diecezji bielsko-żywieckiej, a wciąż pojawiają się nowe zgłoszenia rejestrowane przez diecezjalną Caritas.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.