Szczególnie w sierpniu na trasach wiodących do Częstochowy spotykamy grupy pielgrzymów zdążających na Jasną Górę. Pielgrzymowanie należy do wymownych przeżyć religijnych związanych z modlitwą. Na pielgrzymce
mamy do czynienia z podwójnym kontekstem modlitewnym. Już bowiem sam pielgrzymi szlak stanowi wyraz głębokiej modlitwy. Jest to pierwsza i podstawowa płaszczyzna modlitwy. Druga zaś polega na konkretnych
modlitwach w czasie trwania pielgrzymki.
Modlitwa pielgrzyma ma głębokie zakorzenienie biblijne. W pielgrzymim - modlitewnym trudzie spotykamy na kartach Pisma Świętego m.in. takie postacie, jak: Abraham, Mojżesz, Jozue, wszyscy wielcy
prorocy Starego Testamentu. Osoby te miały bezpośrednio lub pośrednio wyznaczone konkretne zadania przez samego Pana Boga. Nie były one łatwe. Łączyło się to bowiem z opuszczeniem wygodnego życia i udaniem
się do ludzi, by kierować ich ku Najwyższemu i uczyć życia zgodnego z Bożymi przykazaniami.
Pielgrzymowanie związane jest z pewnego rodzaju ryzykiem i wysiłkiem. Czasami bywało i nadal bywa ono niebezpieczne. Prawdziwe pielgrzymowanie ma jednak jeden podstawowy cel: doświadczenie głodu Boga
w czasie podróży i doświadczenie wzmocnienia wiary u jej kresu. Modlitwa, która towarzyszy pielgrzymowi dzień i noc - wychodząc z jego serca zawsze dociera przed Boże oblicze. Z tego to powodu w
czasie drogi Pan Bóg daje, w sposób szczególny, odczuć swoją obecność. Pielgrzymka stanowi zatem swoistą przygodę odkrywania Pana Boga. Za przykład niech nam posłuży biblijna wędrówka Narodu Wybranego
z domu egipskiej niewoli do Ziemi Obiecanej. W czasie trwania tej niezwykłej, długiej i niebezpiecznej podróży otrzymali - nie tylko Żydzi wtedy wędrujący - ale i ludzie wszystkich czasów
„Boże drogowskazy” - czyli Dekalog.
Życie Jezusa związane z głoszeniem Dobrej Nowiny, było ciągłym wędrowaniem. W Ewangelii znajdujemy opis pierwszej pielgrzymki dwunastoletniego Jezusa wraz rodzicami do Jerozolimy (por. Łk 2,
41-49). W czasie jej trwania Jezus pokazuje, że spełnia wolę Ojca Niebieskiego. Jego ostatnia zaś podróż do Jerozolimy, w czasie której zostaje On wywyższony na drzewie Krzyża, jest znakiem Jego zjednoczenia
z Bogiem i odkupienia każdego z nas (por. J 12, 20 -26).
Konkretne pielgrzymowanie do określonego sanktuarium jest wędrowaniem w modlitwie. Przypomina ono nam i włącza każdego pątnika w biblijny szlak historii zbawienia. Uświadamia także, że życie każdego
z nas jest pielgrzymką ku wieczności. Zatem - gdy spotkamy pielgrzyma, z wiarą prośmy, by w swoim wędrowaniu modlił się także za nas, byśmy na życiowej drodze umieli rozpoznawać i prawidłowo odczytywać
Boże drogowskazy.
Tylko zjednoczenie z Panem Bogiem jest dla człowieka źródłem pełnej radości, a klasztory kontemplacyjne mają być tego świadectwem we współczesnym świecie, który zbyt często zatrzymuje na tym, co powierzchowne. Leon XIV mówił o tym na audiencji dla augustianek. Prosił, by w swej modlitwie zanosiły do Boga wszystkich ludzi.
Papież zwrócił uwagę, że pierwszym aspektem ich obecności i kontemplacyjnej misji w Kościele jest życie w zjednoczeniu z Bogiem i świadczenie o tym wobec świata. Leon XIV, który sam jest augustianinem, przypomniał, że pięknie pisze o tym św. Augustyn: „To właśnie jest szczęściem: radowanie się w dążeniu ku Tobie, radowanie się Tobą, radowanie się ze względu na Ciebie. To jest prawdziwym szczęściem i nie ma innego szczęścia” („Wyznania”, X, 22).
Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.
Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.
Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.