Reklama

Wydarzenia z diecezji

Eucharystia źródłem Bożego życia

Jak co roku, w czwartek po Niedzieli Trójcy Świętej, obchodziliśmy uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwaną popularnie Bożym Ciałem. Z tej okazji Mszy św. w płockiej katedrze przewodniczył bp Stanisław Wielgus.

Niedziela płocka 26/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Homilię w trakcie Eucharystii wygłosił wicedyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Diecezjalnej ks. dr Bogusław Daniel Kwiatkowski. W swoim słowie apelował do rzeszy wiernych o świadome przeżywanie Eucharystii i czerpanie z niej bogactwa duchowego życia.
Po Mszy św. ulicami Płocka przeszła procesja eucharystyczna, której trasa wiodła od katedry do kościoła pw. św. Jana Chrzciciela. Najświętszy Sakrament nieśli kolejno: Biskup Stanisław, sekretarz Rady Naukowej Episkopatu ks. prał. prof. Czesław Rychlicki, kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. prał. dr Kazimierz Ziółkowski oraz rektor WSD ks. prał. prof. Ireneusz Mroczkowski.
Poszczególnym stacjom przy czterech ołtarzach przewodniczyli natomiast proboszczowie parafii, przez które podąża procesja: ks. Tadeusz Łebkowski, ks. kan. dr Janusz Filarski, ks. kan. Ryszard Dybiński i ks. kan. Antoni Kołodziejski.
Na zakończenie procesji Biskup Płocki wygłosił słowo poświęcone Eucharystii, w którym powiedział m.in.: „Nierozerwalnie związana ze Świętem Bożego Ciała procesja eucharystyczna, jest czymś więcej niż tylko pełną szczególnego urokliwego folkloru tradycją. Jest ona szczytowym punktem katolickiej eucharystycznej pobożności. Oto w przepięknym orszaku, wśród bieli dziewczęcych sukienek, przy dźwiękach ministranckich dzwonków, po kobiercu z usypanych kwiatów, niesiemy Boga w świat. Najświętszy Sakrament opuszcza w tym uroczystym dniu kościoły i wchodzi w środek ludzkiego życia, które w naszych czasach poddawane jest pokusie sekularyzmu, namawiającej nas do tego, byśmy żyli tak, jakby Bóg nie istniał i jakby nie zostawił nam swojego moralnego prawa. (…)
Eucharystia nie jest elementem pustego rytuału. Eucharystia to nasze duchowe życie. Dzisiejsza obecność żywego, eucharystycznego Chrystusa w środku naszego miasta, na jego ulicach i placach; Chrystusa błogosławiącego nasze domy i miejsca pracy, pochylającego się z miłością nad cierpiącymi, chorymi, biednymi i samotnymi - może poruszyć każdego człowieka i odmienić jego życie. (…)
Eucharystia, według nauki Chrystusowej, pełni nie tylko funkcję religijną, lecz także socjalną. Ludzie, którzy pożywają to samo Ciało i tę samą Krew Chrystusa, zobowiązani są bowiem do tworzenia cywilizacji miłości, w której człowiek człowiekowi jest bratem, a nie wilkiem; w której to konkretna ludzka osoba jest celem, a nie środkiem do celu. Tej cywilizacji, w której, jak mówi katolicka nauka społeczna, za sprawiedliwą uznaje się tylko taką gospodarkę rynkową, która miłosiernie pochyla się nad ludźmi bez własnej winy zepchniętymi w ubóstwo i bezrobocie.
Eucharystia z ustanowienia Jezusa Chrystusa ma być najważniejszym źródłem ewangelizacji, w której Zmartwychwstały Chrystus wysyła ciągle na nowo, już od dwóch tysięcy lat, swoich wiernych, a więc także każdego z nas, na cały świat, a więc wszędzie tam, gdzie żyjemy, pracujemy, uczymy się i odpoczywamy - aby ten świat przemieniać ku dobremu i zbliżać go do Boga. (…)
Eucharystia była i jest także źródłem autentycznej Bożej kultury. Przez dwa tysiące lat karmiła ludzi z różnych kultur, wzbogacając je i uszlachetniając. Szczególnie owoce tego oddziaływania Eucharystii widoczne są w życiu narodów z cywilizacji euroatlantyckiej, ukształtowanej w ciągu wieków przez chrześcijaństwo.
Są widoczne w kulturze tych narodów, które przez kilkanaście wieków karmione były Eucharystią, a dziś ulegają sekularyzmowi, a dziś muszą się zmierzyć z dechrystianizacją życia, z materializmem praktycznym, z hedonistycznym konsumeryzmem i skrajnym egoizmem; które dziś muszą się zmierzyć z cywilizacją śmierci - zabijającą miliony nienarodzonych dzieci; z cywilizacją chciwości pieniądza - stawiającą na miejscu Boga pieniądz i zysk za wszelką cenę; z cywilizacją rozpusty i zboczeń seksualnych - która depcze godność człowieka, niszczy niezliczone rodziny, unieszczęśliwia miliony serc i rozbija miliony małżeństw.
Nie ma innego sposobu przeciwstawienia się tym wyzwaniom i zagrożeniom, które stają coraz wyraźniej także przed polskim narodem, jak tylko powrót do Chrystusa, którego niesiemy w procesji, którego pożywamy w Eucharystii” - mówił Biskup Stanisław.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ciepło kurtki, ciepło serca – o dawaniu i dzieleniu się w czasie zimy

2025-09-30 20:44

[ TEMATY ]

ciepło kurtki

ciepło serca

dawanie

dzielenie się

czas zimy

Materiał sponsora

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.

Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
CZYTAJ DALEJ

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję