Reklama

Niedziela Częstochowska

Promocja książki „Budownictwo kościołów w diecezji częstochowskiej w latach 1945-1989” w Częstochowie

– Książka jest księgą chwały i świętości; jest opisem heroizmu i świętości wielu ludzi, dzięki którym w krajobrazie zarówno całej Polski, jak i diecezji częstochowskiej są widoczne wieże kościelne, krzyże i kaplice – mówił dr Andrzej Sznajder, dyrektor Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciw Narodowi w Katowicach, 2 marca w parafii pw. św. Wojciecha w Częstochowie podczas promocji książki „Budownictwo kościołów w diecezji częstochowskiej w latach 1945-1989”.

[ TEMATY ]

książka

promocja

Beata Pieczykura

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W spotkaniu uczestniczył sam autor, historyk, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie (magisterium), podyplomowych studiów z zakresu zarządzania oświatą na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, zarządzania w kulturze, sztuce i turystyce kulturowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach i dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Rzeszowski), nauczyciel i dyrektor I LO im. S. Sempołowskiej w Tarnowskich Górach, naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach, pracownik Instytutu Pamięci Narodowej, edukator, autor publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu historii najnowszej, w szczególności poświęconych stosunkom państwo – Kościół w okresie PRL, dyrektor katowickiego Oddziału IPN. Związany z Ruchem Światło-Życie, m.in. członek Rady Fundacji Światło-Życie. W latach 80. XX wieku działacz opozycji, najmłodszy internowany w stanie wojennym.

Beata Pieczykura

Podczas spotkania dr Sznajder przypomniał, że władze komunistyczne uważały, że Kościół należy zepchnąć na margines życia społecznego, pozbawiając go bazy materialnej, w tym pojęciu mieszczą wszystkie miejsca kultu, czyli kościoły, kaplice, plebanie czy domy katechetyczne. To działanie było widoczne np. w ingerowaniu w rozwój sieci parafialnej, blokowaniu inicjatyw budowy nowych kościołów i reglamentowaniu nieruchomości i materiałów budowlanych. Dlatego wyjaśnił, że „Budownictwo kościołów w diecezji częstochowskiej w latach 1945-1989” jest próbą pewnej syntezy, opisu zmagań, które były zmuszone były stoczyć władze duchowne diecezji częstochowskie, kolejni biskupi (np. bp Stefan Bareła, bp Franciszek Musiel), proboszczowie, kapłani, a także wierni o prawo do posiadania własnej świątyni czy kaplicy. – Te zmagania były typowe dla problemów, z którym borykał się Kościół w całej Polsce – mówił. – Można tu spotkać charakterystyczne sytuacje, po pierwsze ciągłej odnowy ze strony władz państwowych dla kościoła ubiegającego się o pozwolenie na budowę obiektu sakralnego; na drugim biegunie mamy sytuację, kiedy wierni decydują się na budowę bez pozwolenia z pełną świadomością, że narażają się na szykany, kolegia, grzywny czy wyrzucenia z pracy. Były to m.in. wieloletnie starania biskupów o uzyskanie pozwolenia drogą legalną oraz spektakularne sytuacje, jak np. budowa kościoła w Rększowicach, który powstawał legalnie, ale jako bukaciarnia, jak pacyfikacja wsi Brudzowice, gdzie wierni, czekając na oficjalne pozwolenie, sami sprowadzili barak, w którym zamierzali urządzić kaplicę. Nie doszło do tego ze względu na brutalną akcję milicji i Służby Bezpieczeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Książka przedstawia diecezję częstochowską i rozwój sieci parafialnej w latach 1945-89 wraz z charakterystyką socjologiczną i demografią, uwarunkowania polityczne i prawno-administracyjne budownictwa kościołów w tym okresie, np. politykę władz państwowych wobec Kościoła katolickiego, postawę władz państwowych wobec zamierzeń kurii dotyczących budowy kościołów w diecezji częstochowskiej, metody ograniczania inicjatyw oddolnych w zakresie budownictwa kościołów zarówno działania prewencyjne administracji państwowej i aparatu bezpieczeństwa, jak i administracyjne w fazie realizacji legalnych inwestycji, a także nielegalne budownictwo kościołów z podaniem przyczyn i skal zjawiska oraz metody zwalczania samowoli budowlanej z uwzględnieniem represji wobec mieszkańców Brudzowic i Rększowic walczących o własne świątynie. Obecnie są to kościoły pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Brudzowicach (obecnie diecezja sosnowiecka) i pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Rększowicach.

To spotkanie przypomniało mechanizmy działania władz oraz trud i ofiarność parafian i duszpasterzy. W tym duchu drugi proboszcz parafii pw. Wojciecha ks. prał. Iłczyk podkreśla, że jest spadkobiercą tej walki stoczonej przez wiernych wraz z budowniczym kościoła i pierwszym proboszczem ks. Józefem Słomianem, której celem była budowa świątyni. Z dyrektorem IPN-u zaplanuje już kolejne spotkania dla Częstochowy, aby ocalić od zapomnienia tamte czasy.

2017-03-13 13:21

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłani polecają lektury na wakacje

Wakacje to okres, kiedy mamy więcej czasu. Na urlop warto zabrać ze sobą nie tylko najnowszy numer „Niedzieli”, ale także dobrą, rozwijającą książkę. O rekomendację poprosiliśmy 12 kapłanów naszej diecezji. Oto ich polecenia:

Ks. Michał Borda, dyrektor Wydziału Katechetycznego

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Siostry duchaczki: Gwidon z Montpellier – nowy błogosławiony w duchu Franciszka

2024-05-21 17:37

[ TEMATY ]

błogosławiony

Przemysław Radzyński

Bł. Gwidon z Montpellier

Bł. Gwidon z Montpellier

Na ogłoszenie Gwidona błogosławionym trzeba było czekać 800 lat, ale to wydarzenie opatrznościowe, bo to człowiek na nasze czasy - mówią siostry kanoniczki Ducha Świętego de Saxia z Krakowa, duchowe córki nowego błogosławionego - Gwidona z Montpellier, założyciela Zakonu Ducha Świętego.

Gwidon urodził się w drugiej połowie XII wieku we francuskim mieście Montpellier w zamożnej rodzinie. Przed rokiem 1190 zaczął służyć ubogim i potrzebującym, zakładając dla nich dom, szpital na obrzeżach Montpellier. Od samego początku to dzieło powierzył Duchowi Świętemu. W krótkim czasie znalazł wielu naśladowców, którzy zainspirowali się jego przykładem i zapragnęli służyć ubogim i potrzebującym. I w ten sposób narodziła się wspólnota, której członkami byli mężczyźni i kobiety, ludzie świeccy i duchowni.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję