Reklama

Pamiętajmy o naszych kapłanach

Niedziela przemyska 17/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żyjemy w czasach, w których zniszczono niemal wszystkie autorytety, w czasach kiedy młodemu człowiekowi trudno odnaleźć właściwą drogę do godnego, uczciwego życia. Jest to tym bardziej trudne, jeśli w jego otoczeniu zabraknie ludzi, którzy powinni wskazywać mu właściwą drogę. Wychowanie z szacunkiem dla rodziców, wychowawców czy też kapłanów, nie zawsze jest popularne. Dlatego tym bardziej warto przedstawiać sylwetki ludzi, którzy swoim życiem świadczyli o wielkiej wierze, oddanej posłudze drugiemu człowiekowi, swojemu narodowi i ojczyźnie. Wśród takich jest wielu kapłanów, a jednym z nich był zmarły ponad rok temu proboszcz parafii Zwiastowania Pańskiego, przy Bazylice Ojców Bernardynów w Leżajsku - o. Leopold Stefan Soszka, franciszkanin, wcześniej ksiądz diecezjalny i proboszcz parafii św. Mikołaja w Lublinie. O tej niezwykłej postaci pisałem w wydaniu ogólnopolskim Niedzieli z 4 kwietnia br. Dzisiaj pragnę przybliżyć Drogim Czytelnikom tę sylwetkę na podstawie Jego posługi kapłańskiej, jako proboszcza parafii klasztornej.
Mając tak duże zasługi dla Kościoła w Polsce, jak i na Ukrainie, nie spoczywa na laurach a wręcz odwrotnie - wyposażony w tak bogate doświadczenie duszpasterskie i posiadający ogromną wiedzę historyczną, z dużym zapałem od pierwszych dni zostania proboszczem tej niezwykłej parafii zaczyna pracę jako wielki duszpasterz, patriota i Polak, a nade wszystko niezwykły człowiek, który nigdy nie przechodzi wobec drugiego obojętnie. Zawsze uśmiechnięty, wsłuchujący się w problemy potrzebujących, życzliwy, doradzający i pocieszający. Gorliwy kapłan, wspaniały kaznodzieja. W swoich homiliach zawsze zwracał uwagę na wartości chrześcijańskie w każdej rodzinie, wspólnocie i ojczyźnie oraz potrzebę ich podtrzymywania. Jego homilie poznają nie tylko wierni odwiedzający Bazylikę Leżajską, ale również z sąsiednich i odległych parafii, gdzie niemal przez cały Adwent i okres Wielkiego Postu głosił rekolekcje i Misje święte. Oprócz tych licznych obowiązków podejmuje się wraz ze swoimi współbraćmi w zakonie wielu innowacji w parafii, np. wprowadza wspólną dla obu leżajskich parafii procesję Bożego Ciała, jak też nabożeństwo za zmarłych w uroczystość Wszystkich Świętych. Z Jego inicjatywy w Leżajsku organizowany jest Diecezjalny Kongres Rodzin, współorganizuje spotkania z Radiem Maryja. Wspólnie z jednym z ordynatorów leżajskiego szpitala jest inicjatorem nadania tej placówce patronki - Matki Bożej Pocieszenia. Za Jego proboszczowania Bazylika Mariacka przeżywa wielkie uroczystości: w 1998 r. - 400-lecie obecności obrazu Matki Bożej Pocieszenia - główna uroczystość z udziałem Księdza Prymasa Józefa Glempa, w 2000 r. - Rok Jubileuszowy, gdzie przed Bazyliką Leżajską, jako kościołem stacyjnym, wznosi się pomnik Papieża Jana Pawła II, rok 2002 - wielki jubileusz 250-lecia koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Leżajskiej z udziałem kard. Henryka Gulbinowicza. Równocześnie od 1999 r. w Bazylice rozpoczyna się remont zabytkowych organów. W czasie każdych wydarzeń o. Leopold jak zawsze zaangażowany i w pełni oddany Bogu, współbraciom i wiernym. Ponadto organizuje spotkania opłatkowe pracowników samorządu terytorialnego, służby zdrowia, nauczycieli i wychowawców. W tym też czasie kilkakrotnie wyjeżdża na Ukrainę, gdzie w Kamieńcu bierze udział w konsekracji przyjaciela bp. Bronisława Biernackiego i w jego ingresie w Odessie, jak też w ingresie bp. Stanisława Padewskiego w Charkowie.
Dla szerszego naświetlenia Jego zaangażowania w pracę na Ukrainie, jak też w szerzeniu tam kultury polskiej niech świadczą Jego opowieści i zapiski: „Wracałem z ZSRR ze sprawozdaniem dla Księdza Prymasa S. Wyszyńskiego z rocznej działalności wszystkich księży katolickich na terenie ZSRR. Miałem to wszystko zapisane na kartce, którą włożyłem pomiędzy mnóstwo pocztówek, specjalnie w tym celu kupionych. Kontrolę graniczną przeszedłem bez przeszkód i już odetchnąłem. Ale wtedy pociąg z Ukrainy już w Polsce na krótko wjeżdżał na teren ZSRR. Zwykle było tak, że ruscy bojcy wskakiwali na stopnie wagonów i pilnowali, żeby nikt nie wysiadł, a raczej pewnie, żeby nikt stamtąd nie wsiadł do pociągu. Stawali tylko wtedy, kiedy jakiś żartowniś wyrzucił np. pudełko zapałek, wtedy musieli to dokładnie sprawdzić. A tu pociąg staje. Bojcy wchodzą do wagonu i każą mi wysiadać na rewizję. Ktoś dał im jakiś cynk. Prowadzą mnie do budynku i kobieta jakaś przeprowadza rewizję. Modlę się o ratunek, w wielkim strachu, nie o siebie przecież, ale o tych wszystkich księży katolickich, którzy zostaną zesłani do łagrów, a cała ich praca zostanie przerwana. Modlę się, truchleję i patrzę jak ta kobieta sięga po plik pocztówek. Ona je przekłada, a ja patrzę wraz z nią. Przełożyła bardzo starannie wszystkie, a tu żadnej kartki nie ma. Zwolnili mnie, wróciłem do pociągu i cały czas siedzę osłupiały. Nie mogę przecież zajrzeć teraz do bagażu. Kartkę zgubiłem? Gdzie? To przecież jeszcze gorzej. Kto ją znajdzie? Na dworcu złapałem taksówkę i do domu. Pocztówki! Przekładam jedną po drugiej! Kartka jest jakby nigdy nic! A przecież nie tylko celniczka, ale i ja jej nie widziałem! Nie czuję się godny mówić, że to był cud, ale może tamci księża w ZSRR byli tego cudu godni”.

Reklama

* * *

„Zacząłem jeździć na Ukrainę w 1967 r. Na zaproszenie do osoby, która była niby moją ciotką. Moje duszpasterstwo odbywało się przy pomocy ciągnika, roweru, czasem w kufajce i walonkach, czasem w ukraińskiej koszuli. Miałem np. odwiedzić z Panem Jezusem bardzo zasłużoną dla Kościoła, umierającą staruszkę, której wcale nie znałem. Jak wejść jako bliski krewny na salę szpitalną i nie pomylić się? A jeśli przenieśli ją na inne łóżko? Nie przenieśli. Witałem się głośno, później coraz ciszej, żeby uśpić uwagę sąsiadek. Wreszcie zza gazety szepnąłem, słuchałem i cały czas gadałem, zza gazety udzielałem rozgrzeszenia i w jakimś momencie zza pazuchy wyciągnąłem Hostię. Podałem szybko do ust, plotąc cały czas o tych krowach, krewnych i gospodarce. Miałem wcześniej przemyślany każdy ruch i każde słowo, żeby nikt się nie zorientował. Kiedy wychodziłem płakała ze wzruszenia i z radości”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Z listów Księdza

Bar, 4.08.1990 r.
„... We czwartek z ks. Bronisławem (obecnie biskupem w Odessie) pojechaliśmy samochodem do Kijowa na tzw. mały kongres działaczy Polaków z Ukrainy. Spotkanie było w Konsulacie Polskim. Działaczy polskich i delegatów z różnych ośrodków Ukrainy było około 40 osób, w tym kilku księży (...) Mówiono o planach na przyszły rok festiwalu kultury polskiej w Kijowie, nauczaniu języka polskiego (...) Zabrałem głos i ja. Powiedziałem: żeby praca zrzeszenia na rzecz Polonii objęła szerokie masy Polaków i nabrała wyrazu musi nastąpić tu sojusz niemal małżeński, z miłości i rozsądku, Kościoła i kół zrzeszenia (...) Dodałem, że trzeba być dumnym, będąc Polakiem. Polska nie ma w swej historii czarnych plam, nikogo w swych granicach nie skrzywdziła i nikomu piędzi ziemi nie zabrała. Chętnie chroniła w swych granicach, sama będąc katolicką, inne religie i wyznania, jak Żydów, których bito na zachodzie Europy lub innowierców. Polska kilka razy uratowała Europę, Kościół i ich kulturę (pod Legnicą, Wiedniem, Cud na Wisłą) a ideologia komunistyczna załamała się też w Polsce. Wróciliśmy do Baru o godz. 0:40. Dwie noce zarwane, a takich wypadów jest więcej.

Reklama

Bar, 12.10.1990 r.
(...) Ostatnio w Kijowie w Konsulacie RP odbyła się piękna uroczystość inicjująca powstanie Fundacji Ochrony Zabytków i Kultury Polskiej (...) To był moment na miarę historii w dziejach Polaków na Ukrainie i Kościoła na Ukrainie. Z wielką uwagą śledzę wydarzenia w Polsce. Jedne rokują dobrze, ale więcej jest takich, które napawają pesymizmem. I tu też nie jest za wesoło (...)”.

Po zakończeniu pracy proboszcza w parafii klasztornej w Leżajsku o. Soszka zostaje przeniesiony do klasztoru w Jelnej. Ujawniona w tym czasie choroba nowotworowa szybko postępuje. Przyjmuje ją ze spokojem, jako wolę Bożą. Klasztor w Jelnej, to ostatni przystanek Jego ziemskiej pielgrzymki, to ostatnie spotkania z przyjaciółmi, z którymi świadomie żegnał się: „do zobaczenia po drugiej stronie życia”. Odszedł do Pana 14 marca 2003 r.
Opowiadał mi ks. Soszka, że kiedy na 25-lecie kapłaństwa cały rocznik udał się z pielgrzymką do Rzymu, Ojciec Święty przygarnął Go i powiedział: „Synu, budujesz mi Kościół, dziękuję Ci”. Myślę, że Pan Bóg przygarnął Go teraz i mówi Mu: Synu, budowałeś mi kościoły materialne i Kościół duchowy, dziękuję Ci.
Wspomnienie to niech będzie wyrazem wdzięczności śp. o. Leopoldowi Soszce za Jego wzorową posługę duszpasterską i wyjątkowo godną naśladowania postawę patriotyczną podczas Jego pobytu na ziemi leżajskiej.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Jednego Serca Jednego Ducha

2024-05-29 16:47

[ TEMATY ]

Jednego Serca Jednego Ducha

Piotr Drzewiecki

Jak powstaje największy koncert muzyki chrześcijańskiej w Europie? Kulisy tego wydarzenia odsłania ks. Andrzej Cypryś.

Ks. Andrzej Cypryś: Nasze wydarzenie odbywa się od 2003 r. w Rzeszowie, w Parku Sybiraków. Pomysłodawcą był Jan Budziaszek. Idea tego wydarzenia narodziła się, gdy pan Budziaszek w czasie rekolekcji w Rzeszowie rozmawiał z ks. Mariuszem Mikiem – obaj doszli do przekonania, że takie wydarzenie, łączące w sobie spotkanie, śpiew i uwielbienie, powinno się tu odbyć. Po dłuższym czasie od tego spotkania na osiedlu Baranówka w Rzeszowie pojawiłem się ja, jako duszpasterz akademicki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Ksiądz Mariusz podzielił się ze mną rozmową z panem Budziaszkiem i pomysłem, który się wtedy narodził. Wspólnie postanowiliśmy przekuć ten pomysł w czyn. Czekaliśmy jeszcze na pana Budziaszka, który wówczas przebywał za granicą. Pierwszy koncert zapadł w serca jego uczestników. Podjęliśmy więc decyzję o kontynuowaniu tego wydarzenia.

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda: sekularyzacja buduje świadomość, że wszystko jest dopuszczalne i możliwe

2024-05-30 15:33

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda

episkopat.pl

Abp Tadeusz Wojda

Abp Tadeusz Wojda

Sekularyzacja buduje świadomość, że wszystko jest dopuszczalne i możliwe; jej konsekwencją jest straszliwa powierzchowność zwłaszcza w kwestiach moralnych - powiedział podczas mszy św. z okazji Bożego Ciała w Bazylice Mariackiej w Gdańsku metropolita gdański arcybiskup Tadeusz Wojda.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Wojda zaznaczył, że uroczystość Bożego Ciała jest "manifestacją naszej wiary, ale jest przede wszystkim widzialnym znakiem trwałej obecności Jezusa Chrystusa pośród nas".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję