Reklama

Malarskie Wizje Zmartwychwstania

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zmartwychwstanie Chrystusa inspirowało powstanie wspaniałych kompozycji malarskich. To wielkie wydarzenie nieustannie pobudzało twórczą wyobraźnię wielu wybitnych artystów.
Posągowe Zmartwychwstanie Piera della Francesca przenika chłodne światło poranka, w którym rysy ludzi i przedmiotów stopniowo odzyskują swą wyrazistość. Chrystus powstał z martwych. Stoi, opierając stopę na płycie grobowca, w ręce dzierży krzyżową chorągiew. Jego pierś jest obnażona, widoczne są rany. Surowe oblicze, a szczególnie spojrzenie Zmartwychwstałego sprawia, że rozpoznajemy w Nim raczej Sędziego niż Zbawiciela. Smużka krwi wypływająca z przebitego boku przypomina o męczeńskiej śmierci Mesjasza, nasycając majestatyczną wizję Piera bólem i cierpieniem.
Ukrzyżowany Jezus przez zmartwychwstanie nie powrócił do życia doczesnego, ale przeszedł do życia uduchowionego i uwielbionego, nie podlegającego kategoriom czasu i przestrzeni, w ich ziemskim pojmowaniu. Życie zmartwychwstałych będzie także uduchowione, radykalnie inne niż to dane nam tu na ziemi. Zmartwychwstanie Chrystusa powinno być dla nas dowodem wiecznego trwania i wiecznej godności istnienia ocalonego mocą Bożej miłości. Myśli te odradzają się w każdym, kto zechce zatrzymać wzrok na niezwykłym Zmartwychwstaniu włoskiego mistrza Giovanniego.
Matthias Grünewald przedstawia zmartwychwstałego Chrystusa otoczonego różnobarwnym kręgiem mandorli, unoszącego się nad otwartym sarkofagiem. Wielki głaz leży nieopodal. Takie ujęcie wydarzenia podkreślało cud zmartwychwstania oraz Boskie pochodzenie Jezusa. Światłość powaliła na ziemię żołdaków strzegących grobu. Zbawcę, własną mocą powstałego z martwych, okrywa purpurowa szata, symbolizująca Jego królewski majestat. W swym zmartwychwstałym ciele, niepodległym już ziemskim ograniczeniom, Jezus przechodzi ze stanu śmierci do innego życia poza czasem i przestrzenią.
Kompozycje malarskie El Greca z aludniają postacie o wydłużonych kształtach. Zdają się one unosić ponad ziemią, jakby pozbawione były wagi. W Zmartwychwstaniu pędzla tego genialnego artysty, Chrystus, a także skupione wokół Niego ciała kobiet i mężczyzn wznoszą się ku niebu, niczym wyzbyte ciężaru, gorejące płomienie ognia.
Zmartwychwstanie Chrystusa Petera Paula Rubensa zadziwia malarską śmiałością i rozmachem. Muskularny, krzepki Chrystus kroczy trzymając w lewej ręce laborum (krzyż-sztandar), prawą unosi ku górze, ukazując przebitą gwoździem dłoń. W ten sposób obwieszcza Swoje zwycięstwo nad śmiercią. Przed zbliżającym się Zbawicielem uchodzą strwożeni żołnierze. Porzucili miecze, tarcze, zbroje... Ich przerażenie potęguje oślepiający blask bijący od  Zmartwychwstałego. Jasność rozprasza ciemności nocy, chaos ustępuje miejsca harmonii. Dzieło Rubensa porywa swym niezwykłym dynamizmem. Chwilami widz odnosi wrażenie, iż postać Chrystusa nagle wyzwoli skupioną w sobie siłę, a siła ta rozsadzi kompozycyjne ramy obrazu. Mistrzowskie pociągnięcia Rubensowskiego pędzla, pulsujące ruchem, energią, aktywnością, stworzyły jedno z tych objawień malarskich, które zwykło się nazywać arcydziełami.
Wszystkie te dzieła pozostają w żywym związku ze słowami św. Pawła:
„Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy z tych, co pomarli... I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni”. Myśli Apostoła utwierdzają nas, iż w paschalnym przejściu Jezusa ku Ojcu, każde ludzkie umieranie odnosi się wprost do owej jedynej Śmierci, która daje Życie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł Jacek Zieliński, współtwórca zespołu Skaldowie

2024-05-06 20:10

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Łukasz Gągulski

W poniedziałek zmarł Jacek Zieliński - wieloletni członek krakowskiej grupy Skaldowie - podała w mediach społecznościowych Piwnica pod Baranami. Miał 77 lat.

W wieku 77 lat zmarł polski muzyk Jacek Zieliński. Był polskim kompozytorem, trębaczem, skrzypkiem oraz członkiem zespołu Skaldowie, a prywatnie - młodszym bratem Andrzeja Zielińskiego.

CZYTAJ DALEJ

Matura: bunt i jego konsekwencje lub relacja z drugim człowiekiem - tematy rozprawki

2024-05-07 13:29

[ TEMATY ]

matura

PAP/Lech Muszyński

"Bunt i jego konsekwencje dla człowieka" lub "Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?" - takie tematy rozprawki do wyboru były - według maturzystów - na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule.

Tematy te podali PAP po wyjściu z egzaminu maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko”

2024-05-09 07:29

[ TEMATY ]

lotnictwo

samolot

pl.wikipedia.org

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

37 lat temu, 9 maja 1987 r., w warszawskim Lesie Kabackim doszło do największej katastrofy w dziejach polskiego lotnictwa cywilnego. Zginęły 183 osoby - wszystkie, które znajdowały się na pokładzie. Katastrofa ponownie obnażyła dramatyczny stan bezpieczeństwa lotnictwa w krajach komunistycznych.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych po obu stronach żelaznej kurtyny trwały prace nad rozwojem samolotów odrzutowych dalekiego zasięgu. Jedną z pierwszych konstrukcji tego typu był sowiecki Iljuszyn Ił-62. Przeznaczony dla maksymalnie 195 pasażerów odrzutowiec został wprowadzony do służby w liniach Aerofłot w 1967 r. Wykorzystywano go do lotów transkontynentalnych oraz krajowych na najdalszych trasach, m.in. z Moskwy do Chabarowska i Władywostoku. W kolejnych latach wprowadzono zmodernizowaną wersję „M” z cichszymi silnikami. Iły i podobne do nich brytyjskie Vickersy VC10 (struktury były na tyle zbliżone, że podejrzewano Sowietów o kradzież technologii) charakteryzowały się wyjątkową konstrukcją. Obie maszyny posiadały aż cztery silniki na ogonie. W przypadku dużej awarii, np. pożaru jednego z silników, wszystkie pozostałe były narażone na szybkie zniszczenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję