Reklama

Zanim Twoje dziecko przystąpi do I Komunii św.

Katecheza inicjacyjna I - Różaniec

Człowiek przychodząc na świat nie jest gotowym, uformowanym chrześcijaninem, lecz potrzebuje stopniowego wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego. To wtajemniczenie, zwane również z łacińskiego inicjacją, oznaczające włączenie lub dopuszczenie do udziału w obrzędach religijnych, jest w rzeczywistości przyjęciem kandydata do wspólnoty zbawienia, czyli Kościoła.

Niedziela podlaska 12/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze wieki chrześcijaństwa wypracowały specjalny system wtajemniczenia zwany katechumenatem. Terminem tym określono formę przygotowania kandydatów, mających przez chrzest wejść do grona uczniów Chrystusa. W okresie katachumenalnym kandydat przechodził szereg etapów, mających na celu formację chrześcijańską. W wieku III i IV katechumenat instytucjonalny osiągnął swój szczyt, przyjmując formę tzw. katechumenatu klasycznego. Katechumenat polegał na inicjacji do życia chrześcijańskiego, zmierzającej do uformowania dojrzałego chrześcijanina przez wzrost żywej wiary, do której prowadziła nie tyle przekazywana wiedza religijna, ale godny Chrystusa styl życia i konkretne praktyki religijne.
Dzisiaj klasyczny katechumenat już nie istnieje. Jego miejsce zajęła rodzina, która w naszych czasach coraz bardziej traci zdolności wychowawcze jako środowisko chrześcijańskie. Z pomocą rodzinie spieszy katecheza szkolna, usiłująca uzupełnić braki, a niekiedy zaniedbania rodziców. Zarówno katecheci jak i rodzice nie mogą przeoczyć naczelnej zasady, że wiara dorosłego człowieka zależy od całokształtu formacji religijnej w chrześcijaństwie. W tej sytuacji wyjątkową, a może jedyną szansą dla przyszłej wiary człowieka pozostaje katecheza sakramentalna, a przede wszystkim przedkomunijna.
Przygotowanie dziecka do pełnego uczestnictwa w Eucharystii, albo jak pospolicie mówi się - do I Komunii św., niesie szerokie możliwości kształtowania trwałych postaw żywej wiary oraz zdobywania pewnych nawyków i praktyk religijnych. Bliższe przygotowanie, obejmujące program katechezy w klasie drugiej, jest sprzyjającym czasem kształtowania praktyk wypływających z Ewangelii: modlitwy, radości i miłości chrześcijańskiej, przebaczania, postawy pokuty, przemiany życia, udziału w liturgii Kościoła. W niedawnej jeszcze praktyce pierwszokomunijnej większość powyższych elementów inicjacyjnych „doczepiano” do uroczystości, powodując nadmierne przeładowanie. Dzieci otrzymywały naraz różaniec, modlitewnik, medalik, świecę, itd., nie bardzo rozumiejąc, jakie jest znaczenie tych przedmiotów kultu dla dalszego życia religijnego lub traktując je jako „rekwizyty” towarzyszące uroczystości pierwszokomunijnej. Z tego powodu przeżycia religijne dzieci były często zagłuszane natłokiem elementów drugorzędnych. Uwaga dzieci nastawiona na zewnętrzne emocje uniemożliwiała prawdziwe spotkanie z Bogiem w Eucharystii. Stąd postulat, by w tym dniu była tylko Msza św. z Komunią św.
Trud przygotowania drugoklasistów winien być rozłożony na cały rok katechizacji. Przybliżenie elementów liturgicznych, modlitw i nabożeństw winno być zsynchronizowane z odpowiednimi okresami roku kościelnego tak, by nie stanowiło to jakiegoś dodatku zewnętrznego, a stało się elementem formującym właściwą postawę człowieka wierzącego i praktykującego. I tak miesiąc październik daje katechecie wspaniałą okazję do wprowadzenia dzieci w praktykę modlitwy różańcowej. W tym miesiącu katecheta powinien przeprowadzić w grupie komunijnej katechezę na temat Różańca, zapoznając z jego budową, nauczyć tajemnic różańcowych i ich związku z historią naszego zbawienia, a wreszcie zachęcić dzieci do udziału w parafialnym nabożeństwie różańcowym. Następnym zadaniem katechety będzie, po uzgodnieniu z księdzem proboszczem lub innym kapłanem, zaproszenie dzieci i rodziców na specjalne nabożeństwo do kościoła, w czasie którego kapłan poświęci przyniesione różańce, przyjmie dzieci do Bractwa Różańcowego i będzie przewodniczył wspólnej modlitwie różańcowej wszystkich obecnych.
Przebieg takiego nabożeństwa należy dobrze przemyśleć, dbając o jego poprawność i piękno liturgiczne. Można je zaplanować w formie nabożeństwa słowa Bożego, a więc odpowiedni śpiew na wejście, pozdrowienie i wprowadzenie kapłana - celebransa, modlitwa, czytanie Pisma Świętego, homilia, poświęcenie i wręczenie dzieciom różańców, modlitwa powszechna, choćby krótka modlitwa różańcowa, a następnie zachęta skierowana do rodziców, by „wprowadzili” Różaniec do domu i odmawiali go wspólnie razem z dzieckiem, powierzając wszystko Bogu przez Maryję. Nabożeństwo kończy się błogosławieństwem i rozesłaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś podczas ingresu: Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni

Wszyscy w Kościele współtworzymy dom, za który jesteśmy odpowiedzialni - powiedział kard. Grzegorz Ryś w homilii podczas swojego ingresu do katedry na Wawelu. W wygłoszonym słowie metropolita krakowski ukazał Kościół jako wspólnotę pełną łaski, zakorzenioną w Słowie Bożym, Maryi oraz w misji ewangelizacyjnej i synodalnej, do której Duch Święty wzywa wspólnotę wierzących.

Duchowny podkreślił, że wydarzenie ingresu nie odnosi się tylko do osoby metropolity, ale przede wszystkim do ludu Bożego. - Bóg posyła do naszego Kościoła anioła ze Słowem. To Słowo odsłania dwie rzeczywistości. Najpierw łaskę, a potem misję, ta kolejność jest ważna - najpierw łaska, potem misja - zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikAdwentowy: patron dnia św. Dominik z Silos

[ TEMATY ]

adwent

św. Dominik

#NiezbędnikAdwentowy

wikipedia.org

Św. Dominik z Silos

Św. Dominik z Silos

Św. Dominik z Silos to bardzo ciekawa i inspirująca postać. Był hiszpańskim mnichem, benedyktynem, opatem i reformatorem zakonu. Na świat przyszedł około 1000 r. w okolicy hiszpańskich Pirenejów.

Jego rodzice pochodzili z podupadłej rodziny szlacheckiej . Jako młody chłopiec opiekował się stadem owiec, które należało do jego ojca. W 1038 r. wstąpił do benedyktyńskiego klasztoru San Millan de la Cogolla w Logroño. Kiedy otrzymał święcenia kapłańskie, opuścił klasztor i zamieszkał jako pustelnik w grocie w górach Sierra de Cameros. Po powrocie został mistrzem nowicjatu. Około roku 1030 został przeorem w San Millan de Cogolla.. Opuścił i ten klasztor, wydawało mu się bowiem, że zakonnicy mają tu za wiele wygód. Udał się do klasztoru św. Sebastiana w Silos. Niedługo potem popadł w konflikt z królem Nawarry Garcią III i udał się do Kastylii, gdzie król Ferdynand I Wielki mianował go opatem klasztoru św. Sebastiana w Silos.
CZYTAJ DALEJ

Ostatnie dni na przekroczenie Drzwi Świętych. Kiedy będą zamykane?

2025-12-21 09:21

[ TEMATY ]

Watykan

Drzwi Święte

Vatican Media

Zbliżając się do końca Jubileuszu Nadziei, rzymskie bazyliki większe przygotowują się do zamknięcia Drzwi Świętych, przez które w czasie Roku Świętego przeszły 32 miliony pielgrzymów - informuje Vatican News. Zbliżające się dni są ostatnią okazją, by przekroczyć Drzwi Święte, które ponownie zostaną otwarte dopiero w 2033 r. W sensie duchowym, kiedykolwiek zdecydujemy się wrócić do Boga, nigdy nie znajdziemy zamkniętych drzwi - mówił kard. Baldassare Reina podczas otwarcia Drzwi Świętych w bazylice św. Jana na Lateranie.

Zgodnie z bullą Spes non confundit papieża Franciszka, Drzwi Święte w Bazylice św. Jana na Lateranie, w Bazylice Matki Bożej Większej i w Bazylice św. Pawła za Murami zostaną zamknięte do 28 grudnia br. Rok Święty, który powoli dobiega końca, dał pielgrzymom „żywe doświadczenie Bożej miłości, która wzbudza w sercu pewną nadzieję zbawienia w Chrystusie”, jak pisał argentyński papież w bulli ogłaszającej Jubileusz Zwyczajny roku 2025.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję