Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Czym jest „godzina” Jezusa?

Niedziela Ogólnopolska 11/2025, str. 20

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Agata Kowalska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oczywiste dla nas jest to, że godzina stanowi określoną część doby i jest ustaloną jednostką mierzenia czasu. Wiemy też, że godzinowy sposób mierzenia czasu znany był już w IV wieku przed narodzeniem Chrystusa i wywodził się z Egiptu. Sam Jezus w swoim nauczaniu często nawiązywał do znanych ówcześnie jednostek mierzenia czasu. Również św. Mateusz w Ewangelii wskazywał na straże nocne (por. 14, 25), czyli na określoną jednostkę czasu przyjętą przede wszystkim przez wojsko, ale porządkującą również życie w gospodarstwach domowych ówczesnych mieszkańców Palestyny. Ewangeliści zaznaczają też, że Jezus używał słowa „godzina”. Miało to miejsce na weselu w Kanie Galilejskiej, kiedy w rozmowie ze swoją Matką zadał pytanie: „Czyż jeszcze nie nadeszła godzina moja?” (J 2, 4).

Żeby w pełni zrozumieć wypowiedź Jezusa, należy przyjrzeć się rozumieniu słowa „godzina” w świecie żydowskim. W Starym Testamencie bowiem godzinę rozumiano jako dające się uchwycić „teraz”. Termin „godzina” nabiera zatem charakteru teologicznego, a nie jedynie jednostki miary służącej do precyzyjnego odliczania czasu. W Ewangeliach nie brakuje, oczywiście, odliczania godzin, co widzimy w opisach Męki Pańskiej: np. „Od godziny szóstej mrok ogarnął całą ziemię, aż do godziny dziewiątej” (Mt 27, 45). Aby jednak wyjaśnić termin „godzina” Jezusa, trzeba wskazać na jego teologiczne rozumienie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezus mówi o nadejściu Jego godziny, czyli owego „teraz”, w którym wypełnia się czas, realizują się zapowiedzi proroków i spełniają się pragnienia związane z oczekiwaniem przyjścia Mesjasza. Właśnie „teraz” przybliżyło się królestwo Boże. Jezus, rozpoczynając swoją publiczną działalność, zapoczątkowuje objawianie się chwały Syna Bożego, który przyszedł na ziemię, aby dokonało się dzieło odkupienia i zbawienia. Owo „teraz” realizuje się na oczach uczniów Chrystusa, tłumów, które naucza, adresatów cudów, których sam dokonuje, słuchaczy, których karmi Słowem. Owo „teraz” jest drogą, która zaprowadzi Go na Golgotę, a następnie do zwycięstwa przez Zmartwychwstanie.

Godzina Jezusa objawiła się już na weselu w Kanie Galilejskiej, na którym o niej wspomniał słowami: „Czyż jeszcze nie nadeszła godzina moja?”. W perykopie Ewangelii opisującej cud w Kanie Galilejskiej po pytaniu, a może raczej stwierdzeniu ukrytym w pytaniu o nadejście godziny, widzimy natychmiastowe działanie Jezusa. Również polecenie Maryi skierowane do sług: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie” (J 2, 5), świadczy o Jej pewności działania Syna, czyli właśnie o nadejściu Jego godziny.

Termin „godzina” Jezusa nawiązuje również do zapowiedzi „dnia Pańskiego”, który oznacza moment wyznaczony w planach Bożych na szczególną ingerencję o charakterze zbawczym. Tutaj „dzień Pański” również rozumiany jest teologicznie, a nie jako jednostka miary, co jeszcze bardziej potwierdza teologiczne rozumienie „godziny Jezusa”.

2025-03-11 16:05

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co to jest prawo ewangeliczne?

Prawo kojarzy nam się z przepisami, obowiązkami, ogólnie jest traktowane jako konieczny ciężar. Z kolei: „Całe Prawo ewangeliczne sprowadza się do nowego przykazania Jezusa (por. J 13, 34), byśmy się wzajemnie miłowali, tak jak On nas umiłował” – naucza Katechizm Kościoła Katolickiego (n. 1970).

Prawo ewangeliczne nazywane jest nowym prawem w odróżnieniu od prawa i przepisów Starego Testamentu. Nowe prawo jest prawem miłości, łaski, wolności. Jezus w Ewangelii mówi o „słodkim jarzmie” i „lekkim brzemieniu”. Posługuje się zatem paradoksem i proponuje brzemię, które zamiast ciążyć i przygniatać przynosi ulgę i umocnienie. Tym „jarzmem” jest prawo miłości – prawo ewangeliczne, które Jezus pozostawił uczniom. „Każde inne brzemię uciska cię i przygniata, natomiast brzemię Chrystusa przynosi ulgę. Każde inne brzemię ma ciężar, brzemię zaś Chrystusa ma skrzydła. Jeśli ptakowi odejmiesz skrzydła, na pozór zmniejszysz ciężar, który ma on dźwigać, ale im bardziej zmniejszasz ten ciężar, tym bardziej przywiązujesz ptaka do ziemi. Widzisz na ziemi tego, któremu chciałeś ulżyć, przywróć mu ciężar jego skrzydeł, a zobaczysz, jak wzleci” – tłumaczy św. Augustyn.
CZYTAJ DALEJ

Papież: przez ubogich otwórzmy drzwi Chrystusowi

2025-08-17 10:02

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Jesteśmy Kościołem Pana, Kościołem ubogich, wszyscy jesteśmy cenni, wszyscy jesteśmy osobami, każdy niesie w sobie niepowtarzalne Słowo Boże - wskazał Leon XIV w homilii podczas Mszy św. w Sanktuarium Santa Maria della Rotonda w Albano z udziałem ubogich objętych opieką diecezji oraz pracowników Caritas diecezjalnej.

Na początku homilii Ojciec Święty wyraził radość ze spotkania, szczególnie podczas niedzielnej Eucharystii. „Jeśli bowiem już sam dar bycia dziś blisko siebie i pokonania dzielącego nas dystansu – patrząc sobie w oczy jak prawdziwi bracia i siostry – jest wielki, to jeszcze większym darem jest zwyciężyć w Panu śmierć. Jezus pokonał śmierć – niedziela jest Jego dniem, dniem Zmartwychwstania – a my już teraz zaczynamy pokonywać ją wraz z Nim” - zaznaczył Papież. Dodał, że podczas Mszy św. „nasze serce otrzymuje życie, które przekracza śmierć
CZYTAJ DALEJ

Triduum dla Wniebowziętej w Bolesławcu

2025-08-17 18:55

Artur D. Grabowski

Był to czas wypełniony modlitwą, refleksją nad słowem Bożym i rolą Maryi w historii zbawienia.

Pierwszy dzień związany był z rozważaniami objawień Matki Bożej w Fatimie. Wieczorna Eucharystia i następująca po niej procesja fatimska w swoim temacie przewodnim nawiązywały do tytułu Maryi jako Matki Dobrej Rady i Stolicy Mądrości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję