Osoby odwiedzające gotycką katedrę w hiszpańskiej Salamance zapewne zdziwi widok rzeźby przedstawiającej astronautę w skafandrze przeznaczonym do spacerów w przestrzeni kosmicznej. Jak więc się stało, że na portalu świątyni pamiętającej czasy hiszpańskich konkwistadorów znalazło się współczesne wyobrażenie gwiezdnego wędrowca? Między innymi tę zagadkę rozwiązują w swojej najnowszej książce Joanna Łenyk-Barszcz i Przemysław Barszcz.
Autorzy Na tropie tajemnic dzieł sztuki zabierają czytelnika w niesamowitą podróż śladami artystów, takich jak chociażby Rembrandt, Cranach, Malczewski czy Reynolds, i wytworów ich artyzmu. Często aby zrozumieć ukryty w dziele kod, należy poznać tło historyczne; z każdym kolejnym rozdziałem autorzy snują więc opowieść odsłaniającą świat i kulturę, w której tworzyli artyści, ówczesny styl życia, a nawet towarzyszące wtedy ludziom pasje, lęki i oczekiwania. Tym samym książka o sztuce zmienia się w opowieść o ludziach i dążeniu do archetypicznej prawdy. Jak zauważają autorzy: „Rozwiązywanie zagadek ukrytych w dziełach sztuki może dawać radość, ale może być też sposobem na odkrycie mostu pomiędzy tym, co widzialne, a tym, co niewidzialne”.
Joanna Łenyk-Barszcz i Przemysław Barszcz pokazują, że tajemnicą na obrazie może być wszystko, począwszy od drobnego detalu, takiego jak cytryna w koszu przekupki, po strzeliste drzewo skupiające na sobie uwagę swoją wieczną zielenią. Niekiedy by odkryć znaczenie obrazów, trzeba dysponować rozległą wiedzą z zakresu zoologii, botaniki, a nawet astronomii. Autorzy pomagają nam w przebrnięciu przez te trudności, by rozwiązać zagadkę nosorożca na obrazie XVI-wiecznego niderlandzkiego malarza czy też cedru na malowidle Lucasa Cranacha. Na tropie tajemnic... to książka nie tylko dla amatorów sztuki.
aaNa tropie tajemnic dzieł sztuki
Joanna Łenyk-Barszcz, Przemysław Barszcz
Wydawnictwo: Zona Zero
Książka do nabycia:
ksiegarnia.niedziela.pl
tel. 34 324 36 45
ksiegarnia@niedziela.pl
Cena: 39,90 zł
Bawią, uczą i pomagają budować relacje. Korzyści z gier planszowych i karcianych jest wiele. Podpowiadamy, po którą z nich sięgnąć.
Jak pobudzić kreatywność i podnieść kompetencje językowe, a przy tym dobrze się bawić w gronie bliskich sobie osób? Odpowiedź jest prosta – Dixit Universe Access+. Jest to najnowsza odsłona gier z uniwersum Dixit i Stella, które święcą triumfy popularności wśród miłośników gier na całym świecie. Otrzymujemy ich nową, równie pasjonującą wersję, która – co zasługuje na szczególną uwagę – została opracowana we współpracy z ekspertami w dziedzinach zdrowia i rekreacji. Dzięki temu Dixit Universe Access+ przyczynia się do stymulacji rozwoju takich kompetencji, jak np.: mowa i dyskurs, pamięć, obrazowanie mentalne, przetwarzanie wizualno-przestrzenne, relacje społeczne. W grze mogą uczestniczyć dzieci (od 8. roku życia), rodzice i dziadkowie, czerpiąc z niej tyle samo przyjemności, a to za sprawą dwóch poziomów trudności, pozwalających dopasować rozgrywkę do możliwości graczy. Polega ona na wskazaniu trzech kart obrazków, które kojarzą się graczom z odkrytym słowem. Jeśli wybiorą podobnie jak przeciwnicy, otrzymują cenne punkty, które przybliżą ich do zwycięstwa. Brzmi banalnie? Tylko z pozoru! Wystarczy raz zagrać, aby odkryć bogactwo tego kreatywnego uniwersum, do którego wkraczamy w każdej kolejnej rozgrywce. Jest to gra, którą śmiało możemy nazwać edukacyjną i zarazem rodzinną zabawą, przy której czas upływa z uśmiechem na twarzy.
Nuncjusz w anglikańskiej katedrze historyczna Msza św. w Canterbury
Po raz pierwszy w historii współczesnej przedstawiciel Papieża przewodniczył Eucharystii w miejscu męczeństwa św. Tomasza Becketa, XII-wiecznego arcybiskupa Canterbury, kanclerza Anglii.
7 lipca w anglikańskiej katedrze w Canterbury miało miejsce wydarzenie bez precedensu w czasach nowożytnych. Mszy św. przewodniczył nuncjusz apostolski w Wielkiej Brytanii, abp Miguel Maury Buendía. Eucharystia została odprawiona z okazji święta translacji relikwii św. Tomasza Becketa, czyli ich uroczystego przeniesienia w 1220 roku z pierwotnego grobu w kryptach do okazałego relikwiarza za głównym ołtarzem.
Ojciec Bruno Silvestrini pochodzi z włoskiego regionu Marchii (Marche). Urodził się w cieniu bazyliki Matki Bożej z Loreto, w małej miejscowości Porto Recanati. W tym to miejscu Fryderyk II Szwabski, wnuk Fryderyka Barbarossy, zbudował zamek, aby bronić skarbca Świętego Domku w Loreto. Dlatego jego miejscowość jest silnie związana z kultem Madonny, a on jest zakochany w Maryi Dziewicy. Przez okno swojego domu, mógł z daleka oglądać kopułę maryjnego sanktuarium. Nawet teraz, za każdym razem kiedy wraca do domu i widzi kopułę bazyliki w Loreto, jego serce się raduje.
Ten augustianin, wyświęcony w 1981 roku, po piastowaniu różnych stanowisk w Kościele i w swoim zakonie, jest dziś Zakrystianem Papieskim (po włosku funkcja ta nazywa się: custode del Sacrario Apostolico) i współpracuje z Biurem Celebracji Liturgicznych Papieża. Łączą go bliskie związki ze swoim współbratem, Leonem XIV, który jada obiad w ich augustiańskiej wspólnocie zamieszkującej w małym klasztorze niedaleko Kaplicy Sykstyńskiej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.