Reklama

Kościół

Politycy, nie mieszajcie się w sprawy Kościoła!

Sejm RP nie ma i nigdy nie będzie miał żadnej kompetencji w dziedzinie sakramentów Kościoła.

Niedziela Ogólnopolska 5/2025, str. 12-13

[ TEMATY ]

polityka

Kościół

spowiedź dzieci

Adobe Stock, montaż: Anna Wiśnicka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do Sejmu RP wpłynęła petycja z postulatem, aby zabronić spowiedzi dzieciom do 18. roku życia – mocą, oczywiście, decyzji państwowej. Pomijam w tej chwili kwestię, kto tę petycję przesłał i kto ją podpisał pod niby-szlachetnym pretekstem „nieszkodzenia dzieciom”. W większości jest to inicjatywa antykatolików (bo spowiedź jest sakramentem Kościoła katolickiego), którzy inspirują się jakimiś przesłankami pseudopsychologicznymi, jakby w Kościele nie było psychologów, a księża byli zupełnymi ignorantami w tej dziedzinie. Zresztą ten niekontrolowany wpływ tzw. psychologii na wszystko zaszedł już zbyt daleko, nie wnosząc niczego istotnego w indywidualne i społeczne życie ludzi. Jest to na pewno problem do szerszego rozważenia. Inny argument, który się pojawia, dotyczy porzucenia w tym przypadku tzw. pozostałości średniowiecza. Powiela on oświeceniowe przekonania o średniowieczu jako okresie „ciemnoty”. Jakoś dziwnie wybrzmiewa ten argument, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że wszystko, co nowoczesne, zaczęło się w średniowieczu, począwszy od okularów, które nosi bodaj połowa populacji ludzkiej. Ale trzeba to najpierw wiedzieć, a potem mieć odwagę jasno o tym mówić. To zagadnienie też zasługuje na szerszy namysł.

Reklama

W ostatnim czasie, niestety, jak zwykle z dużym opóźnieniem, zaczynają się pojawiać odpowiedzi na tę petycję ze strony ludzi Kościoła, niektórych biskupów czy teologów. Padają argumenty o znaczeniu etyczno-formacyjnym spowiedzi, o jej roli pedagogicznej, psychologicznej i o funkcji społecznej. To wszystko jest prawdą i stanowi ważny argument za jak najwcześniejszą spowiedzią. Moim zdaniem, by zająć się zagadnieniem spowiedzi, trzeba wyjść z innej perspektywy, a mianowicie z perspektywy Kościoła, jego natury i misji. Chodzi głównie o to, by wyraźnie zauważyć, że w tym przypadku w grę wchodzi jedna ze starożytnych koncepcji eklezjologicznych, a mianowicie koncepcja wolności Kościoła (libertas Ecclesiae) jako naczelnej zasady jego obecności i działania w świecie w ramach prowadzonej misji zbawczej. Od razu wypada zaznaczyć, że wolność Kościoła jest często zbyt łatwo utożsamiana z wolnością religijną. Wolność religijna – najogólniej mówiąc za nauczaniem II Soboru Watykańskiego – jest pojęciem „negatywnym”, konkretyzuje się w podkreślaniu eliminowania wpływu jakichś czynników zewnętrznych na dziedzinę religii lub sumienia. Wolność Kościoła wręcz przeciwnie – jest pojęciem pozytywnym, według którego, Kościół w swoim działaniu ma „się cieszyć taką wolnością, jakiej wymaga troska o zbawienie ludzi” (deklaracja Dignitatis humanae, 13).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wolność Kościoła

Wolność Kościoła oznacza zatem, że ma on, w każdym systemie społeczno-politycznym, prawo i obowiązek zachowywania swojej tożsamości, a w przypadku usiłowań jej naruszania z jakiejkolwiek strony – także jej zdecydowanego bronienia, nawet za cenę męczeństwa. Wolność Kościoła jest więc prawem do zachowania własnej tożsamości religijnej oraz do odpowiadającego jej działania. I tu jest istota problemu. Kościół jest instytucją sakramentalną, w związku z czym wyłącznie on ma prawo decydować o sakramentach, o ich sprawowaniu, określaniu, kto i jak może je sprawować; tylko Kościół może do nich przygotowywać i dbać o stosowną dyscyplinę sakramentalną. Trzeba więc zdecydowanie powiedzieć, że wspomniana na początku petycja jest w swoich założeniach ewidentnym atakiem na wolność Kościoła, ponieważ jest atakiem na sakramentalność Kościoła, na jego podstawową strukturę i działanie zbawcze. Sejm RP, do którego petycja została skierowana, nie ma i nigdy nie będzie miał żadnej kompetencji w dziedzinie sakramentów Kościoła i gdyby próbował cokolwiek w tej dziedzinie robić, byłyby to uzurpacja i brutalne ingerowanie nie tylko w autonomię Kościoła, którą gwarantują konstytucja i konkordat, ale przede wszystkim w jego sakramentalną strukturę, która jest jego elementem pierwotnym. Ona zaś pochodzi od Boga – nie jest z nadania ludzkiego.

Reklama

Wolność Kościoła, o którą tutaj chodzi, prezentuje zatem konfigurację całkowicie własną i szczególną. Wynika to zarówno z czynników subiektywnych, w tym znaczeniu, że podmiotem tego prawa jest Kościół jako „komunia o charakterze instytucjonalnym”, jak i z czynników obiektywnych w tym znaczeniu, że treść prawa do wolności jest określana przez naturę i cele Kościoła, co można ogólnie nazwać prawem do wypełniania swojej misji zbawczej. Mówiąc prościej, Kościół, aby być Kościołem, musi być po prostu wolny, w pełnym znaczeniu tego słowa, w tym, co dotyczy działania na rzecz zbawienia ludzi opartego wyłącznie na własnych zasadach. Gwarancją tej wolności jest wierność Bogu aż do ostatecznego poddania się Jego woli, a nie dogadywanie się z politykami.

Polskie doświadczenie

Warto w tym miejscu przypomnieć, że bł. Stefan Wyszyński, prymas Polski, za najwyższy akt swego posługiwania Kościołowi w Polsce uznawał Akt oddania Polski w macierzyńską niewolę Maryi, Matki Kościoła, za wolność Kościoła Chrystusowego, którego dokonał na Jasnej Górze 3 maja 1966 r. W samym akcie stwierdza się, że ma on być „ubezpieczeniem Kościoła na drugie tysiąclecie, a nienaruszony skarb wiary przekazać nadchodzącym pokoleniom młodej Polski”. W kluczowym momencie aktu padają słowa skierowane do Maryi: „Pragniemy wykonać wszystko, czego zażądasz, byleby tylko Polska po wszystkie wieki zachowała nienaruszony skarb wiary świętej, a Kościół w ojczyźnie naszej cieszył się należną mu wolnością: bylebyśmy z Tobą i przez Ciebie, Matko Kościoła i Dziewico Wspomożycielko, stawali się prawdziwą pomocą Kościoła powszechnego – ku budowaniu Ciała Chrystusowego na ziemi!”.

W komentarzu do tego aktu kard. Karol Wojtyła napisał: „Wolność Kościoła jest warunkiem rozszerzania się królestwa Chrystusa, jego poniekąd środkiem do tego celu. Środek ten jednak tak ściśle jest związany z celem, że można je ujmować razem jako jeden cel – i obejmować jedną intencją”. Wolność Kościoła i rozszerzanie królestwa Chrystusowego to zatem jedno i to samo. Innymi słowy – gdyby Kościół rezygnował ze swojej wolności, przestałby służyć celowi, dla którego został ukonstytuowany przez Chrystusa. Z tego wynika przypomniana wyżej zasada obrony wolności Kościoła jako obrony jego samego. Od tej obrony nie wolno nam się uchylać i należy zachować czujność w każdym przypadku, gdy pojawiają się choćby pozory naruszania tej wolności. W przypadku wspomnianej petycji są to już nie tylko pozory, ale wręcz otwarty atak na Kościół sakramentalny w imię jakichś wyimaginowanych założeń pewnej grupy osób, która usiłuje wciągnąć w nie polski Sejm.

Warto, abyśmy pamiętali o słowach papieża św. Grzegorza VII (ok. 1028-84), który niejako w podsumowaniu swojego pontyfikatu napisał: „Pragnąłem ze wszystkich sił, aby Kościół święty, Oblubienica Boga, nasza Pani i Matka, odzyskawszy należną mu chwałę, pozostał na zawsze wolnym, czystym i katolickim”. Mimo że te słowa zostały zapisane już niemal przed tysiącem lat, nadal zachowują swoje inspirujące i podstawowe znaczenie dla każdego.

2025-01-28 13:49

Ocena: +21 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wsparcie dla radomskich bohaterów

[ TEMATY ]

polityka

pomoc

MON

MON

Bohaterowie Radomskiego Czerwca 1976 roku otrzymali wsparcie od swojego pracodawcy. Po 40 latach Polska Grupa Zbrojeniowa wypłaciła pierwsze zapomogi, które są zadośćuczynieniem dla represjonowanych robotników.

Pomoc finansową z rąk Ministra Obrony Narodowej Antoniego Macierewicza otrzymało 59 byłych pracowników Zakładów Metalowych „Łucznik” w Radomiu. Wśród nich są uczestnicy radomskich protestów robotniczych z 25 czerwca 1976 r. oraz osoby represjonowane w tamtym okresie.
CZYTAJ DALEJ

Ukraina: bp W. Krywycki uważa, iż św. Jan Paweł II był "obrazem dobrego pasterza"

2025-04-01 20:10

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

nauczanie

commons.wikimedia.org

Dla mnie św. Jan Paweł II stał się "obrazem naprawdę cudownego, dobrego pasterza na wzór Pana Jezusa, który mocno trzyma się podstaw wiary, który śmiało głosi i niezmordowanie prowadzi owce do Królestwa Niebieskiego - powiedział łaciński biskup kijowsko-żytomierski Witalij Krywycki SDB. W rozmowie z ukraińskim portalem rzymskokatolickim podzielił się on swymi przemyśleniami na temat papieża-Polaka w przededniu 20. rocznicy jego śmierci, przypadającej 2 kwietnia.

Na początku krótkiego wywiadu niespełna 53-letni hierarcha przyznał, że nie miał okazji do osobistego kontaktu z Janem Pawłem II, ale uczestniczył w kilku spotkaniach z nim wraz z tysiącami innych osob w latach 1991 roku: najpierw w Białymstoku w czerwcu, a następnie w sierpniu w Częstochowie w ramach Światowego Dnia Młodzieży, oraz w czerwcu 2001 na Ukrainie. "I za każdym razem był on dla mnie człowiekiem, który łączy milliony ludzi a zarazem prowadził ich do Pana" - tłumaczył rozmówca portalu. Zaznaczył przy tym, iż Ojciec Święty stał się dla niego "obrazem prawdziwie cudownego, dobrego pasterza na wzór Pana Jezusa, mocno trzymającego się fundamentów wiary, który śmiało przepowiada i niestrudzenie prowadzi swe owce do Królestwa Niebieskiego".
CZYTAJ DALEJ

Japonia: po 102 latach przestała się ukazywać jedyna gazeta katolicka w tym kraju

2025-04-02 14:25

[ TEMATY ]

Japonia

Adobe Stock

Malejąca liczba czytelników oraz rosnące koszty drukarskie i wydawnicze sprawiły, iż po 102 latach przestał wychodzić "Katorikku shimbun" - jedyne pismo katolickie w Japonii. Ostatni jego numer ukazał się z datą 30 marca. Redakcja gazety, żegnając się ze swymi dotychczasowymi odbiorcami, zapowiedziała, że ruszy strona internetowa, która będzie zamieszczać bieżące wiadomości z życia Kościoła w kraju i na świecie.

„Biorąc pod uwagę obecną sytuację biznesową gazety i rozprzestrzenianie się Internetu, od kilku lat rozważamy, w jaki sposób powinniśmy rozpowszechniać informacje o Kościele katolickim w Japonii” - oświadczył już w marcu ub.r. przewodniczący Konferencji Biskupów Katolickich Japonii kard. Tarcisio Isao Kikuchi. Oznajmił wówczas, że episkopat postanowił „rozpocząć konkretne prace nad stworzeniem nowej formy informowania”. W ten sposób o północy 1 kwietnia zaczęła działać strona Catholic Japan News, która na razie będzie dostępna tylko w języku japońskim.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję