Zanim Costner wyreżyserował oscarowy hit Tańczący z wilkami, miał pomysł na westernową sagę, opowieść o tym, jak Zachód był zasiedlany przez pierwszych białych. Odłożony o całe lata pomysł się rozrósł, a saga ma mieć cztery części. ...Rozdział 1 rozpoczyna się w połowie XIX wieku w dolinie San Pedro, dokąd w miejsce nazywane Horyzontem zmierzają ludzie, którzy chcąc rozpocząć życie na nowo, spełnić swoje marzenia o lepszym świecie i życiu, ryzykują wszystko. I dostają się w śmiertelną pułapkę, bo marzenia spełniają się tam tylko we śnie. Film jest zrobiony z dużym rozmachem, jest wielowątkowy, zachwyca pięknymi, sugestywnymi zdjęciami; nie odczujemy, że w kinie spędziliśmy aż 3 godziny. Kolejna część jest już gotowa, być może pojawi się jeszcze w tym roku.
Także w Stanach, ale kameralnie, w czterech ścianach, przy pomocy skromnych środków wyrazu rozgrywa się akcja filmu Rojasa i Vásqueza. Diego i Elena chcą rozpocząć nowe życie w USA. Dostali wizy, dopilnowali formalności, ale od czego są służby migracyjne na nowojorskim lotnisku? Przesłuchanie trwa godzinami, na jaw zaczynają wychodzić wstydliwe sekrety, a kafkowski nastrój osaczenia bohaterów udziela się widzom. Film, rozpisany na czterech aktorów, trzyma w napięciu nie gorzej niż rasowy thriller czy film akcji. /w.d.
Projekcji filmu towarzyszyła wystawa o zbrodniach niemieckich
29 stycznia w toruńskim Centrum Dialogu odbyła się projekcja filmu dokumentalnego pt. „Eksterminacja inteligencji pomorskiej 1939-45”. Na spotkanie, zorganizowane przez Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, Towarzystwo Torunium im. Antoniego Bolta oraz Kujawsko-Pomorską Prawicę Rzeczypospolitej, przybyło ok. 100 osób, które najpierw obejrzały ponadgodzinny film, a następnie były świadkami ciekawej rozmowy z jego twórcą Sebastianem Bartkowskim. Dopełnieniem pokazu i dyskusji była wystawa przygotowana przez Bydgoską Delegaturę IPN pt. „Okupacja i zbrodnie niemieckie na Kujawach i Pomorzu południowym”
Sebastian Bartkowski jest nauczycielem historii w liceum ogólnokształcącym w Unisławiu, prezesem Unisławskiego Towarzystwa Historycznego oraz redaktorem „Unisławskich Zeszytów Historycznych”. Historia to jego pasja, której owoc stanowią publikacje naukowe i popularnonaukowe dotyczące dziejów ziemi chełmińskiej, a także kilkadziesiąt projektów edukacyjnych i historycznych. Przed kilku laty krąg zainteresowań pana Sebastiana poszerzył się o realizację filmów dokumentalnych, czego pierwszym efektem był „Bocień – oblicza nazistowskiego okrucieństwa”, nakręcony w 2012 r. Dokument ten ukazał losy żydowskich więźniarek pracujących w miejscowościach Bocień, Chorab i Grodno, położonych w okolicach Torunia i Chełmży. Kobiety te były zatrudnione przy kopaniu rowów przeciwczołgowych, służących powstrzymaniu ofensywy radzieckiej. Po zakończeniu prac kilkaset z nich zostało zamordowanych, a reszta ewakuowana.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.