Brat ma żonę i dziecko. Niestety, przeszedł załamanie nerwowe i znajduje się w szpitalu psychiatrycznym. Żona zabrała dziecko i dokądś wyjechała. Bardzo chciałbym mieć prawo do informacji o stanie zdrowia brata i przejąć nad nim opiekę. Tymczasem lekarz twierdzi, że może udzielić informacji tylko żonie. Co robić, jak pomóc bratu?
Odpowiedź eksperta
Ustawa z 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty przewiduje w art. 31.1., że „lekarz ma obowiązek udzielać pacjentowi lub jego ustawowemu przedstawicielowi przystępnej informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. mówi, że jeżeli pacjent nie ukończył 16 lat lub jest nieprzytomny bądź niezdolny do zrozumienia znaczenia informacji, lekarz udziela informacji osobie bliskiej. „Osoba bliska” w rozumieniu tej ustawy to małżonek, krewny do drugiego stopnia (rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki, brat, siostra) lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej (teściowie, synowa, zięć, pasierbowie, wnuki i dziadkowie małżonka), przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu (konkubent) lub osoba wskazana przez pacjenta.
Reklama
Jednocześnie ogólne rozporządzenie o ochronie danych – prawo UE przyjęte ustawą z 2018 r. przyznało wiele uprawnień, które mają zapewnić osobom większą kontrolę nad ich danymi.
To z kolei sprawia, że szpital powołuje się na przepisy o ochronie danych osobowych, ale warto ważyć racje i w tych trudnych sytuacjach kierować się nie tylko przepisami, lecz także zdrowym rozsądkiem.
Moim zdaniem, powinien Pan zwrócić się do szefa placówki z opisem sytuacji, uprawdopodobnić, że jest bratem pacjenta, przedstawić problemy i poprosić o uwzględnienie braku świadomości lub rozeznania brata. W przypadku odmowy korespondencję z placówką zdrowotną warto wysłać do Rzecznika Praw Pacjenta (można również mailowo). Więcej informacji udzieli Telefoniczna Informacja Pacjenta – tel.: 800 190 590.