Reklama

Niedziela Wrocławska

Widzieć, ocenić i działać

Na podstawie refleksji nad syntezami parafialnymi abp Józef Kupny powołał pięć tematycznych komisji synodalnych i mianował ich przewodniczących.

Niedziela wrocławska 26/2024, str. II

[ TEMATY ]

archidiecezja wrocławska

Tomasz Lewandowski

Przewodniczący nowo powołanych komisji synodalnych

Przewodniczący nowo powołanych komisji synodalnych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Są to: 1. Synodalna parafia misyjna – przewodniczący ks. Janusz Gorczyca, proboszcz parafii św. Maurycego we Wrocławiu.

2. Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele – przewodniczący bp Maciej Małyga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Wspólna troska – finanse i administracja – przewodniczący ks. Stanisław Stelmaszek, dyrektor wydziału finansowo-gospodarczego Kurii Metropolitalnej, proboszcz parafii Niepokalanego Serca NMP w Siechnicach.

4. Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo – przewodniczący o. Oskar Maciaczyk, franciszkanin, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Franciszkanów Prowincji św. Jadwigi Zakonu Braci Mniejszych.

5. Młode wino, nowe bukłaki – ewangelizacja – przewodniczący Tomasz Piechnik, odpowiedzialny za wspólnotę „Hallelu Jah”.

Dekrety przewodniczącym komisji wręczył w kaplicy kurii metropolitalnej bp Jacek Kiciński. – Wchodzimy w kolejny etap synodu diecezjalnego, który abp Józef Kupny rozpoczął uroczyście 19 maja. Wtedy powołał: komisję główną, komisję teologiczną i komisję prawną. Teraz, po rozeznaniu głosów wiernych i wszystkich syntez, które nadeszły do sekretariatu synodu, ksiądz arcybiskup powołuje tematyczne komisje synodalne. Zajmą się one konkretnymi obszarami funkcjonowania naszej diecezji. Ich zadaniem będzie opracowanie odpowiedzi na problemy wskazane w syntezach – mówił podczas wręczania dekretów bp Jacek Kiciński.

Komunia, formacja, misja

Reklama

Syntezy, które napłynęły po etapie presynodalnym, pokazały konieczność wzmacniania Komunii oraz misji w życiu parafialnym, współodpowiedzialności wszystkich ochrzczonych za życie Kościoła. Dlatego komisja „Synodalna parafia misyjna” będzie poszukiwała sposobów przemiany funkcjonowania parafii w nowy model synodalnej parafii misyjnej, w której współuczestniczą kapłani, osoby świeckie i konsekrowane. Komisja przygotuje m.in. sposoby szerokiego zaangażowania parafian w życie wspólnoty, wdrażania rad duszpasterskich czy współpracy w dekanacie.

Zadaniem komisji „Misja współdzielona – formacja do posługi w Kościele” będzie opracowanie programu formacji posługujących w Kościele, w sposób szczególny katechistów, animatorów małych grup i wspólnot, członków rad duszpasterskich i ekonomicznych, odpowiedzialnych wspólnot. Wyzwaniem staje się także zorganizowanie diecezjalnego ośrodka formacji i modlitwy, który pomoże zrealizować te cele.

Komisja „Wspólna troska – finanse i administracja” skupi się na uporządkowaniu struktur diecezji. aby skuteczniej służyły misji Kościoła.

Zespoły presynodalne zauważyły potrzebę doświadczenia Boga i stałej formacji wiernych umożliwiającej dojrzewanie w wierze na poziomie intelektualnym i duchowym. Komisja „Christus vivit – wprowadzenie w chrześcijaństwo” przygotuje program katechumenatu parafialnego – dzieci przed I Komunią św., ich rodziców, młodzieży przed bierzmowaniem, rodziców dzieci przed chrztem, narzeczonych przed małżeństwem. Będzie także wsparciem dla katechetów pracujących w szkole.

Komisja synodalna „Młode wino, nowe bukłaki – Ewangelizacja” zajmie się szukaniem nowych dróg ewangelizacji szczególnie wobec osób żyjących na obrzeżach Kościoła, odchodzących z niego i niewierzących. Komisja zajmie się także rolą wspólnot w życiu diecezji, a jej kolejnym zadaniem będzie przygotowanie platformy medialnej służącej informacji i ewangelizacji.

Wspólna droga Kościoła

– Widzieć, ocenić i działać to trzy hasła, o których mówił bp Kiciński, wskazujące nam drogę w komisjach synodalnych – tłumaczy Tomasz Piechnik. – Synod to szansa dla nas, aby spojrzeć szerzej, wyjść poza własną wspólnotę, parafię, dostrzec potrzeby innych i działać w jedności – dodaje. Podkreśla, że synod to nie pomysł ostatnich czasów, ale droga, którą Kościół podąża od pierwszych wieków chrześcijaństwa.

2024-06-25 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szlak Młodych

Rok Jubileuszowy to świetna okazja, aby wyjść z domu i wzmocnić swoją wiarę. Przestrzenią do poznawania Boga jest m.in. możliwość modlitwy, a także rozważanie słowa Bożego.

Wyruszając na szlaki jubileuszowe archidiecezji wrocławskiej, mamy ku temu okazję. Dziś chcielibyśmy popatrzeć na szlak młodych.
CZYTAJ DALEJ

Opublikowano protokół przyjęcia urzędu Biskupa Rzymu

Dziś oficjalnie podano tekst protokołu z przyjęcia urzędu Biskupa Rzymu oraz przyjętego imienia przez nowego Papieża Leona XIV.

Dokument sporządził abp Diego Ravelli, mistrz papieskich ceremonii liturgicznych, pełniący urząd notariusza podczas konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz 20-lecia Hospicjum Domowego Caritas w Oławie

2025-05-09 20:00

mat. pras

9 maja 2025 roku w Oławie odbyła się uroczysta konferencja naukowa z okazji 20-lecia działalności Hospicjum Domowego Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli świata nauki, medycyny, duchowieństwa oraz środowisk związanych z opieką paliatywną. W centrum uwagi znalazły się wyzwania etyczne towarzyszące opiece nad chorymi i umierającymi.

W wydarzeniu udział wzięli m.in. ks. prof. Sławomir Stasiak, rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu, lek. Adam Tomaszewski oraz prof. Iwona Niewiadomska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Uczestnicy dzielili się doświadczeniem i refleksją nad miejscem cierpienia, śmierci i duchowości w nowoczesnej opiece hospicyjnej. Wskazywano na potrzebę równowagi między troską o ciało i ducha człowieka oraz konieczność budowania podejścia opartego na realistycznej, chrześcijańskiej antropologii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję