Reklama

Zdrowie

Krzywe zwierciadło perfekcji

Kiedy nad emocjami i tym, co płynie prosto z serca, dominuje iście cyrkowa sprawność warsztatowa, perfekcja, ulatuje duch sztuki.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie wiem, czy ja się starzeję, czy zwyczajnie moje oczekiwania rozmijają się z tym, co dociera do moich rąk, uszu i oczu, albo to, co serwuje się w połowie trzeciej dekady XXI wieku, zaczyna przypominać zjadanie własnego ogona. Wiem, brzmi to dziwnie, ale odnoszę wrażenie, że coraz bliżej nam do symbolicznej ściany, czegoś, co zmusi artystów i twórców do jej zburzenia. W przeciwnym razie owa ściana stanie się więziennym murem umysłu i emocji. Zdaje się, że perfekcyjnie nagrane, wzorcowo skomponowane przeboje idealnie wpisują się w zważone i zmierzone gusta fanów. Tak, wiem, Jan Sebastian Bach czy Jerzy Fryderyk Händel również tworzyli świadomi tego, czego oczekuje „zamawiający”. W jakiś genialny sposób jednak dokonywali syntezy geniuszu z zaspokojeniem oczekiwań tego, kto dane dzieło zamawiał. Czy byli to możnowładca, czy też proboszcz danej świątyni, idealnie umieszczali to, co tworzyli, w ramach sacrum, ale w sposób taki, że fani profanum również byli zadowoleni. Gdy pójdziemy tym tropem, łatwo dojdziemy do pytania, czy dzisiaj można to, co w muzyce „wysokie”, połączyć z komunikatywnością odbiorcy masowego. No i kto to jest ten odbiorca masowy? Gdy wsłuchuję się w muzyczne propozycje wiodących rozgłośni, odnoszę wrażenie, że nasz czas się zapętlił. Niemal z dokładnością szwajcarskiego chronografu pojawiają się te same piosenki, jakby zasób pamięci komputera w studiu dawał możliwość zapisania trzydziestu, może czterdziestu piosenek. A na świecie tyle się nagrywa, tyle wydaje, tyle ciekawych rzeczy można odnaleźć w serwisach streamingowych. Niestety, nie ma dla nich miejsca na playlistach.

Ale wróćmy do wspomnianej wcześniej perfekcji. Nieodżałowany gigant jazzowego saksofonu Michael Brecker zdradził mi przed laty, że woli zagraną prosto od serca frazę niepozbawioną błędów od tej wyzutej z emocji, doszlifowanej w każdym detalu. Bo błędy to coś normalnego, gdy idziemy do celu, niejednokrotnie się potykamy. Pierwszy raz taka perfekcja uderzyła mnie lata temu, gdy do moich rąk trafiła płyta DVD – wspaniale zagrana V symfonia Gustava Mahlera (Berlińscy Filharmonicy pod batutą Simona Rattle’a). I nie o samą muzykę tu chodzi, ale o technologiczny (na owe czasy) absolut mistrzowskiej rejestracji. Najlepsze kamery, mikrofony, znakomita singapurska sala koncertowa. Widać było notatki w nutach u skrzypków. Dzisiaj mam dylemat, kiedy oglądam nową wersję West Side Story, a perfekcyjnie nagrana orkiestra brzmi tak, jakby siedziała w moim salonie. Gdy jednak porównam ten liczący 2,5 roku film Stevena Spielberga z wersją sprzed ponad 60 lat (w reż. Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa), to wolę tę starszą (1961), uwspółcześnioną historię Romea, Julii i dwóch zwaśnionych rodów. Tam odnajduję to niedefiniowalne „coś”, co wbija mnie w fotel. Jak mawiał Wolfgang Amadeusz Mozart: „Muzyka to nie nuty, a cisza między nimi”. Głos Leonarda Cohena, podobnie jak Boba Dylana czy Marka Dyjaka, to nie aksamit. Ale słychać, że gdy do nas mówią, to mają coś do powiedzenia. I formalnie od strony muzycznej to coś dalekie jest od doskonałości. A warto zauważyć, że im mniej coś jest dosłowne, tym większy jest margines niedopowiedzenia, tym więcej twórca pozostawia odbiorcy do jego interpretacji, subiektywnego odczytania. Perfekcja natomiast często pozostawia nas bez wspomnianego marginesu, wydaje się, że myśli za nas, kierunkuje nasze emocje i formuje je jak plastelinowego ludzika. A przecież w tym, co aspiruje do miana sztuki, najistotniejsze jest poruszenie w każdym z nas tej najdelikatniejszej struny wrażliwości, w każdym inaczej, z innym efektem. Ludzkie emocje to nie perfekcyjnie przycięty trawnik czy formowane ręką ogrodnika krzewy. Niestety, im więcej słucham tego, co pod szyldem muzyki dociera do nas z popularnych mediów, tym mniej tam już nawet nie sztuki, ale... muzyki. Idealnie przycięty w kostkę bukszpan. Nie uogólniam jednak, perły też się trafiają. Niestety, z każdym rokiem mniej i mniej. I co z tego, że jakość rejestracji jest perfekcyjna, skoro, jak mówił mój kolega po fachu: „Z tego piwa dawno uleciał gaz, a to, co dostajemy, przypomina nie piwo, a piwo już raz wypite”. Wiem, smutna to refleksja, a ja kocham muzykę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-04-16 14:14

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nieperfekcyjni doskonali

Niedziela toruńska 13/2019, str. I

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

chrześcijanin

perfekcjonizm

Ks. Paweł Borowski

Eucharystia była centralnym wydarzeniem Dni Wspólnoty Ruchu Światło-Życie

Eucharystia była centralnym wydarzeniem Dni Wspólnoty Ruchu Światło-Życie

Zabiegani, kręcący się wokół wielu spraw, dążący do perfekcji. Tak często wygląda nasza codzienność. Świat wymaga, byśmy byli idealni, nie ma miejsca na potknięcia i błędy. Każda porażka niesie ze sobą zagrożenie zostania w tyle, wyeliminowania z wyścigu szczurów. Czy w chrześcijaństwie jest miejsce na perfekcjonizm? Czy nie zabija on doskonałości?

Różnicę między perfekcjonizmem a doskonałością odkrywali uczestnicy Diecezjalnych Dni Wspólnoty Ruchu Światło-Życie, które odbyły się w Toruniu w dniach 15-16 marca. Mottem spotkania było wejście na drogę naśladowania Chrystusa i bycie Jego świadkiem.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Prace domowe – powrót syna marnotrawnego

2025-04-17 07:05

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Gdyby polska edukacja była serialem, to właśnie oglądamy odcinek pod tytułem: „Prace domowe: Reaktywacja”. W roli głównej – Ministerstwo Edukacji Narodowej, które jeszcze niedawno z dumą, pompą i nieco przesadzonym entuzjazmem ogłaszało „koniec z zadaniami domowymi”, a dziś... no cóż, spuszcza głowę i przyznaje się do błędu. Jakby to ujął klasyk memicznej mądrości – rozdwojenie jaźni level MEN.

Jeszcze nie tak dawno oficjalne profile ministerstwa na Facebooku i Instagramie błyszczały rolkami i postami, w których MEN chełpił się jedną z największych „reform” ostatnich lat – zniesieniem obowiązkowych prac domowych w szkołach podstawowych. Narracja była jasna: więcej czasu dla dzieci, koniec z wieczornym stresem, edukacja z ludzką twarzą. Poklask był, lajki się zgadzały, serduszka biły radośnie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję