Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nowe przymierze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie dzisiejszej Liturgii Słowa to fragment tzw. Księgi Pocieszenia – proroctw Jeremiasza, obejmujących rozdziały 30-33 jego księgi. Wyrażają one nadzieję na odnowienie Izraela, powrót z niewoli babilońskiej oraz przyszłą pomyślność. Zapowiadana odnowa jest dziełem Bożej miłości, której owocem będą nowy Izrael i nowa Jerozolima – przejście od cierpienia i ucisku do stabilności i pokoju. Proroctwa Jeremiasza w tej sekcji opierają się na Bożych obietnicach, których zasadniczą treść stanowi dar zbawienia. Owo zbawienie nie jest jednak przedstawione jako konkretne wydarzenie czy pojedynczy dar. Zostaje ono naświetlone z różnych perspektyw jako całość działania dobrego i miłosiernego Boga względem człowieka.

Dzisiejsze czytanie jest zapowiedzią nowego przymierza. „Oto nadchodzą dni” – sformułowanie to jest jedną z form prorockiego przekazu, która wskazuje na mającą się zrealizować Bożą obietnicę. Dotyczy ona bezpośrednio relacji między Bogiem a wybranym przez Niego ludem. Zapowiadane nowe przymierze nie może zostać porównane z żadnym podobnym aktem w historii zbawienia. Nawet tak fundamentalny dla tożsamości Izraela moment jak wyprowadzenie z Egiptu i zawarcie przymierza na górze Synaj nie stanowią tutaj punktu odniesienia. Przymierze synajskie zostało złamane przez lud wybrany w wyniku buntu i nieposłuszeństwa, o którym opowiada historia wędrówki przez pustynię w kierunku ziemi obiecanej. Ta forma relacji nie zostanie powtórzona ani odnowiona. Prorok zapowiada rzeczywistość absolutnie nową, dotychczas nieznaną. Nowe otwarcie w dialogu między Bogiem a człowiekiem domaga się nowego przymierza. Jego nowość wyraża się przede wszystkim w fakcie, że będzie miało ono charakter ściśle duchowy. Bóg umieści w sercach ludzkich swoje prawo. Nie będą to już przepisy utrwalone na kamiennych tablicach, jak te przekazane Mojżeszowi. Boże objawienie nie dokona się za pośrednictwem zewnętrznych znaków znanych z przymierza synajskiego, takich jak grzmoty, mrok czy dźwięk trąby (por. Wj 19). Tym razem będzie miało ono charakter indywidualny – będzie zwrócone bezpośrednio do serca każdego z wierzących. W biblijnej antropologii serce rozumiane jest jako odpowiednik sumienia – przestrzeń podejmowania zasadniczych decyzji i dokonywania wyborów. Bóg objawi się zatem nie jako zewnętrzny partner dialogu przekazujący określony kodeks postępowania, ale da się poznać „od wewnątrz”, w intymności ludzkiego serca. Zasadniczym celem tej Bożej inicjatywy jest przebaczenie, puszczenie w niepamięć popełnionych przez lud grzechów. Nowe przymierze to otwarcie nowego rozdziału w historii. Bóg przemawiający i obecny w ludzkim sercu – to nowość wyrażona w bliskości. Ta nowość dotyczy zarówno formy przekazu, jak i samej treści obietnicy. Prorocka zapowiedź staje się w ten sposób źródłem prawdziwego pocieszenia, opartego na nadziei złożonej w dobrym i wiernym Bogu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-12 13:35

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Próżne są zamysły mędrców

Mądrość bowiem tego świata jest głupstwem u Boga” – pisze św. Paweł Apostoł w Pierwszym Liście do Koryntian (3, 19). Ukazuje on, że mądrość można bardzo różnie rozumieć. Między mądrością ludzką i mądrością Bożą jest przepaść.
CZYTAJ DALEJ

Narodzenie Maryi

2025-10-13 09:22

[ TEMATY ]

Maryja

Fronda

Pismo Święte nie zawiera żadnych danych dotyczących bezpośrednio narodzenia Maryi ani Jej dzieciństwa, aż do czasu pobytu w Nazarecie. Można jednak, drogą wnioskowania, znaleźć pewne dane dotyczące Jej pochodzenia – w szczególności pochodzenia z rodu królewskiego, Dawidowego.

Maryja pochodziła od Dawida, króla i psalmisty, którego Bóg wyniósł ze stanu pasterza na tron izraelski, i od Salomona, znanego ze swego bogactwa i mądrości. Maryja wyszła z tego stanu i środowiska, które doświadczyło „uniżenia służebnicy” i nad którym Pan „okazał moc swego ramienia”, by „ująć się za Izraelem, sługą swoim” (por. Łk 1, 46–55).
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Janusz Michalak

2025-10-13 20:35

[ TEMATY ]

nekrolog

Zielona Góra

Głogów

Lemierzyce

Adobe Stock

W niedzielę 12 października 2025 w szpitalu w Zielonej Górze, w 86. roku życia i 55. roku kapłaństwa, zmarł ks. Janusz Michalak, emerytowany kapłan diecezji zielonogórsko-gorzowskiej, rezydujący na emeryturze w parafii NMP Królowej Polski w Głogowie.

Ks. Janusz Michalak urodził się 20 marca 1940 w Głaniszewie w powiecie sieradzkim. W 1949 wyjechał wraz z rodzicami do Wrocławia. Tam ukończył szkołę podstawową, a następnie technikum handlowe. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości w 1961  wstąpił do seminarium duchownego we Wrocławiu. Po ukończeniu piątego roku studiów opuścił seminarium, kontynuował jednak studia teologiczne na Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, gdzie 25 lutego 1970 uzyskał tytuł magistra. Następnie ponownie został przyjęty do wrocławskiego seminarium duchownego i 30 maja 1971 w kościele św. Stanisława Biskupa w Świdnicy otrzymał święcenia kapłańskie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję