Reklama

Niedziela w Warszawie

Na krzyżu zwyciężyła Miłość

O tym, dlaczego warto adorować krzyż Chrystusa, obecności pod nim Maryi i ewangelizacji na Krakowskim Przedmieściu, z klerykiem Andrzejem Łazarem rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Niedziela warszawska 10/2024, str. I

[ TEMATY ]

Wielki Post

Archiwum kl. AŁ

Andrzej Łazar - Alumn piątego roku Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie. Pochodzi z parafii Matki Bożej Bolesnej w Milanówku.

Andrzej Łazar - Alumn piątego roku Wyższego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie. Pochodzi z parafii Matki Bożej Bolesnej w Milanówku.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Łukasz Krzysztofka: Odbywającym się w kościele seminaryjnym przy Krakowskim Przedmieściu w piątki Wielkiego Postu adoracjom Krzyża towarzyszy w tym roku spojrzenie na tajemnice bolesne oczami Maryi. Dlaczego wybraliście taki temat przewodni?

Kl. Andrzej Łazar: Myślę, że z natchnienia Ducha Świętego. Wybieraniu tematu adoracji krzyża towarzyszy zawsze proces, który wygląda tak, że zbieramy się grupą kleryków i wspólnie burzą mózgów szukamy odpowiedniego tematu. Następnie po zebraniu kilku pomysłów przechodzimy do głosowania, aby wyłonić jeden spośród nich. Tak było także w tym roku. Dla mnie temat ten jest też interesujący dlatego, że jest w pewien sposób niekonwencjonalny. Odmawiając Różaniec, nieraz zastanawiałem się, jak poszczególne tajemnice mogły wyglądać z Jej perspektywy. Na to pytanie próbujemy właśnie odpowiedzieć.

Reklama

Czym się inspirujecie, przygotowując teksty rozważań?

Przede wszystkim Ewangelią i w ogóle tekstami Pisma Świętego, natomiast jeśli chodzi o trzy pierwsze tajemnice bolesne, to sprawa jest o tyle trudna, że nie ma za bardzo żadnych danych jakoby Matka Boża była przy tych konkretnych tajemnicach. Jeśli chodzi o drogę krzyżową i potem obecność pod krzyżem, to mamy już nawet wprost w Ewangeliach te przekazy, ale trzy pierwsze są trudniejsze, dlatego też ustaliliśmy, że pierwszą tajemnicą zajmuje się szósty rok, następną – piąty rok i trzecią – czwarty rok, zgodnie z nabytą wiedzą teologiczną. Chodzi o to, żeby całe nabożeństwo miało również jak najlepszą podstawę teologiczną, bo nie można zapominać, że mimo iż są to tajemnice bolesne oczami Maryi, to charakter jednak musi pozostać chrystocentryczny, czyli stawiający Chrystusa w centrum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Maryja stojąca pod krzyżem Chrystusa może być również towarzyszką ludzkiego cierpienia?

Oczywiście. Maryja przecież towarzyszyła Jezusowi właściwie przez całe Jego życie. Ona towarzyszy także nam i mówimy, że jest też Nauczycielką, prowadzącą do Chrystusa, więc bez wątpienia również prowadzi do przeżywania tego cierpienia z Nim.

Jednak dzisiejszy świat z niechęcią patrzy na ukrzyżowanego Jezusa. Co może być tego powodem?

Myślę, że świat, patrząc na chrześcijan, może nieraz myśleć, że my epatujemy cierpieniem, może też adorujemy je. To nie jest prawda. My nie adorujemy cierpienia, tylko adorujemy cierpiącego Chrystusa. Cierpienie jest obecne w życiu każdego człowieka – to nie jest tak, że jest nam ono obce. Natomiast to, co właśnie daje nam Chrystus, to nadanie sensu naszemu cierpieniu, które przestaje być dla nas irracjonalne. Dzięki Chrystusowi nabiera ono wymiaru zbawczego.

Reklama

W jaki więc sposób uwrażliwiać ludzi na wartość każdego cierpienia?

Uważam, że odpowiedź można znaleźć właśnie na adoracji krzyża. Ideałem byłoby, gdyby nasze przyjście na takie nabożeństwo przybliżyło nas chociażby o milimetr do Chrystusa – nie w sensie fizycznym, ale duchowym, bo o to przede wszystkim chodzi, żeby znaleźć głębię, relację z Chrystusem. To też jest jeden z kluczy rozumienia w ogóle naszej wiary, że nie kończy się ona na pewnej zewnętrzności, ale ważniejsze jest to, co się dzieje wewnątrz nas, jak my przeżywamy naszą relację z Chrystusem. Świadomość tego, że Chrystus jest Osobą, że można z Nim nawiązać relację, to jest fundament i coś, co nam otwiera nowe drzwi, jeśli chodzi o nasze przeżywanie wiary, na rzeczywistość zupełnie nieznaną do tej pory dla nas.

W czasie adoracji Krzyża często prowadzicie też ewangelizację na Krakowskim Przedmieściu. Z jakimi reakcjami się spotykacie?

Ewangelizacja odbywa się zazwyczaj we współpracy z innymi wspólnotami. Reakcje generalnie są w zdecydowanej większości pozytywne albo obojętne. Wrogie raczej rzadko się spotyka. Natomiast taka ewangelizacja jest pięknym, głęboko chrześcijańskim doświadczeniem. Ewangelizacja to w ogóle głęboko chrześcijański styl życia, element może który trochę ostatnio zatraciliśmy. Myślę, że w Polsce zapomnieliśmy trochę o ewangelizacji, bo nie było za bardzo potrzeby ewangelizowania. Natomiast teraz widzimy na nowo coraz większą potrzebę reewangelizacji, a może już niedługo będziemy mówić w ogóle o ewangelizacji, bo trzeba będzie – to szczególnie widać w Warszawie – iść do świata, który nie zna Kościoła ani Chrystusa. Wydaje mi się, że dobrze by było, gdybyśmy przemyśleli pewne rzeczy jeszcze raz, żebyśmy sami też zrozumieli głębię i potrafili tłumaczyć prawdy wiary w bardzo prosty sposób, bez bardzo wyszukanego języka, który jest oczywiście nieraz bardzo piękny, ale dla dzisiejszego człowieka często już zupełnie niezrozumiały.

Czym dla Ciebie jest adoracja Krzyża?

Jest zanurzeniem się w cierpieniu, ale nie w sensie skupiania się na nim i rozgrzebywaniem go, jakimś taplaniem się w ubolewaniu i uderzaniem w siebie myślami o cierpieniu. Nie, bo to byłoby absurdalne. Dla mnie ten czas jest raczej zastanowieniem się nad tajemnicą cierpienia, pewną próbą może nawet nie zrozumienia, ale zbliżenia się do jego tajemnicy. Po prostu przybliżeniem się do Chrystusa cierpiącego, ale nie z pytaniem: Dlaczego? , lecz bez pytania. Chcę patrzeć na Chrystusa z miłością, myśląc o tym, że on pierwszy na mnie spojrzał z miłością i ja teraz odwzajemniam to Jego spojrzenie i trwam przed Nim.

To daje siłę i wzmacnia Cię na drodze rozeznawania powołania?

Tak. Dużo dały mi pod względem zrozumienia drogi Chrystusa, szczególnie drogi krzyżowej, ćwiczenia ignacjańskie. Ich trzeci tydzień to jest właśnie przyglądanie się krzyżowi Chrystusa, rozważanie Jego męki. Jedna z myśli, która mi najbardziej zapadła w pamięć, to właśnie to, że jest to droga miłości. Chrystus umarł za mnie z miłości i to jest Jego główna motywacja. Gdy spojrzymy na opisy Męki i to, co jest tuż przed tym, czyli jak Chrystus modli się w Ogrójcu, to zobaczymy Chrystusa, który nie waha się. On już podjął decyzję i to nie jest decyzja z wyrzutem, tylko decyzja z miłości do człowieka. Z miłości nam się oddaje i to jest piękne. O tym nie można zapomnieć, że Jezusem kieruje miłość do człowieka, a na końcu drogi cierpienia czeka zmartwychwstanie.

2024-03-06 09:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Autostrada do nieba (2)

Istnieją różne drogi dojazdu do celu, ale bez wątpienia najlepsze z nich to autostrady. Kiedy jedziesz autostradą, podziwiasz różne krajobrazy – a to góry, a to znów doliny, jedziesz raz tunelem, a innym razem wiaduktem. Jednak to zróżnicowanie wcale nie umniejsza komfortu ani bezpieczeństwa jazdy, wręcz przeciwnie – właśnie je zapewnia

Aby osiągnąć bezpiecznie cel podróży, trzeba respektować reguły poruszania się po autostradzie i, oczywiście, nie wolno z niej zjechać. Pan Jezus mówi do nas, że jest Drogą, Prawdą i Życiem, wydaje się więc, że jasno jest określona perspektywa Drogi. Podążać za Jezusem – Drogą, a więc podróżować śladami Jezusa. Pan Jezus uniżył samego siebie i stał się podobny do nas we wszystkim z wyjątkiem grzechu. Jak wielka jest miłość Syna Bożego, że już przez sam fakt przyjęcia naszej ludzkiej natury w jakimś mistycznym sensie zjednoczył się z każdym człowiekiem, wynosząc naszą ludzką naturę w sobie do zjednoczenia z naturą Bożą. Przyjął ciało z Maryi Panny i opiekę św. Józefa, był im poddany, co więcej – znał trud pracy i w ludzkiej naturze poznał i doświadczył cierpienia. Życie Pana Jezusa jest podporządkowane misji, jaką zlecił mu Ojciec. Bóg miłosierny i łaskawy, który odwieczną miłością ukochał każdego człowieka w swoim Synu, daje nam zbawienie. Jezus Chrystus jest posłuszny woli Ojca, trwa w całkowitym zaufaniu Bogu, objawiając najpełniej miłosierdzie Boże przez słowa, czyny, a przede wszystkim oddając życie za nas i dla naszego zbawienia. Pan Jezus nazywa nas przyjaciółmi, bo oznajmił nam wszystko, co usłyszał u swojego Ojca. On, najlepszy Przyjaciel, okazał nam pełnię swej miłości, bo oddał za nas swoje życie, a to – jak sam powiedział – jest największa miłość, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich. Mając więc perspektywę Chrystusa jako Drogi, stajemy przed życiowym wyzwaniem, aby Go naśladować. Przejdźmy zatem na wyższy bieg gorliwości, aby w otwarciu na Boże Miłosierdzie stawać się miłosiernymi dla braci na wzór Jezusa, który stał się naszym bratem.
CZYTAJ DALEJ

W Wielkim Tygodniu w ponad 100 kościołach odbędzie się noc konfesjonałów

2025-04-14 07:15

[ TEMATY ]

spowiedź

noc konfesjonałów

Karol Porwich/Niedziela

W Wielkim Tygodniu w ponad 100 kościołach księża będą spowiadać do północy lub do rana w ramach 15. edycji nocy konfesjonałów. W tym roku przebiega ona pod hasłem "Prawdziwa Wielkanoc zaczyna się w sercu". Akcja ma umożliwić osobom zabieganym przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania.

Udział w akcji Noc Konfesjonałów polega na zorganizowaniu dodatkowej spowiedzi w Wielkim Tygodniu i zgłoszeniu udziału kościoła w serwisie nockonfesjonalow.pl.
CZYTAJ DALEJ

Tysiąc lat misji. Siostry zakonne w służbie polskiej tożsamości

2025-04-14 07:30

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

pl.wikipedia.org

Jan Matejko "Zaprowadzenie chrześcijaństwa"

Jan Matejko Zaprowadzenie chrześcijaństwa

14 kwietnia w Polsce obchodzone jest Święto Chrztu Narodu i Państwa – rocznica wydarzenia, które zapoczątkowało chrześcijańskie dzieje kraju, będącego dziś jednym z filarów wiary w Europie. Święto chrztu to wyjątkowa okazja, by przypomnieć o cichej, ale konsekwentnej obecności sióstr zakonnych w historii Polski – kobiet, które od wieków służą Kościołowi, narodowi i najbardziej potrzebującym.

W 966 roku książę Mieszko I przyjął chrzest, wprowadzając Polskę w krąg cywilizacji chrześcijańskiej. Niespełna sześć dekad później jego syn, Bolesław Chrobry, koronował się na króla, kładąc podwaliny pod niezależną monarchię. Te dwa wydarzenia stworzyły fundament polskiej tożsamości – religijnej, społecznej i politycznej. Dla swojej córki Bolesław Chrobry założył pierwszy żeński zakon – benedyktynki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję