Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Odzyskane dziedzictwo

Z dwóch części – porannej i popołudniowej – składała się konferencja poświęcona witrażom, a raczej ich odnowionym projektom, sosnowieckiej bazyliki katedralnej.

Niedziela sosnowiecka 50/2023, str. III

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Archiwum Muzeum w Sosnowcu

Stygmatyzacja św. Franciszka

Stygmatyzacja św. Franciszka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorem sesji, która odbyła się 24 listopada, był Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu.

Unikatowe projekty

Bezpośrednią przyczyną zorganizowania sesji wraz z wystawą stał się grant przyznany w 2022 r. Pałacowi Schoena Muzeum w Sosnowcu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury na zadanie: „Konserwacja kartonów witrażowych z 1936 roku autorstwa Jana Bukowskiego dla katedry pw. Wniebowzięcia NMP w Sosnowcu”. Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu nabył trzy wyjątkowe kartony na rynku antykwarycznym w 2015 r. To jedyne zachowane prace z kompletu liczącego 43 projekty, które Jan Bukowski wykonał w latach 1935-39 dla sosnowieckiego kościoła. Niestety, znajdowały się w złym stanie, nosiły znamiona wieloletniego przechowywania w nieodpowiednich warunkach. Wymagały przeprowadzenia skomplikowanych i kosztownych prac konserwatorskich. – Dzięki ministerialnemu wsparciu, po żmudnych pracach konserwatorskich, trzy projekty kartonów witrażowych: Najświętsza Maria Panna, Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem oraz Stygmatyzacja św. Franciszka odzyskały swój pierwotny blask, wróciły z pracowni konserwatorskiej w Krakowie do sosnowieckiego muzeum – powiedział Paweł Dusza, dyrektor muzeum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa

Odnowione prace zostały zaprezentowanie publiczności na wystawie w muzeum 24 listopada. Jest to ich pierwsza prezentacja, a zatem wyjątkowa gratka dla koneserów i badaczy sztuki międzywojnia, a w szczególności twórczości Jana Bukowskiego, krakowskiego artysty przełomu XIX i XX wieku oraz okresu międzywojennego. – Należy podkreślić ich wyjątkowość i fakt, że witraże wykonane według tych projektów znajdują się do dzisiaj w oknach transeptu katedry. Warto wspomnieć, że fundatorami witraży Stygmatyzacja św. Franciszka i Najświętsza Maria Panna było małżeństwo Marii i Stanisława Kraupów, zaś witraż Matka Boża Różańcowa z Dzieciątkiem ufundowali Helena i Ludwik Piątkowscy. Należą one do bardzo dużego zespołu (43 przeszklenia) wykonanego, wg projektów Bukowskiego, przez renomowany Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński. Wspólnie z polichromiami Włodzimierza Tetmajera i Henryka Uziembły, dekorującymi kościół, tworzą wyjątkowy klimat wnętrza, rozświetlając je barwionym światłem. Są także świadectwem relacji i kontaktów kulturalnych między Sosnowcem i środowiskiem artystycznym Krakowa. Stanowią ważny element naszego narodowego dziedzictwa – wyjaśnia Paweł Dusza.

Sesja

Trzy części tematyczne sesji miały na celu pokazanie efektów prac konserwatorskich przy witrażach i kartonach witrażowych katedry, ale też nakreślenie szerokiego tła związanego z powstaniem witraży w tym miejscu. Część pierwsza sesji dedykowana była miastu i pokazała narodziny Sosnowca jako ośrodka miejskiego. Część druga poświęcona była projektantowi imponującego zespołu witraży międzywojennych – Janowi Bukowskiemu. Ten wybitny artysta, tworzący nieco w cieniu swoich sławnych kolegów, jak Stanisław Wyspiański czy Józef Mehoffer, jest w ostatnim czasie przywracany przez badaczy na należne mu miejsce w polskiej historii sztuki. Trzecim elementem naukowej konferencji było przedstawienie prac konserwatorskich nad kartonami witrażowymi autorstwa Jana Bukowskiego.

2023-12-05 13:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ciągle jest szansa

Z ks. Michałem Bordą, dyrektorem Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu i ks. Michałem Knapikiem, jego zastępcą – o wyzwaniach i zagrożeniach współczesnej katechezy – rozmawia Piotr Lorenc

Piotr Lorenc: Czy lekcje religii w szkole to ciągle niedoceniana szansa w naszym Kościele partykularnym?
CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza oficjalna audiencja Papieża Franciszka od lutego

2025-04-16 11:55

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Vatican Media

Papież Franciszek w środę tuż przed godziną 11.00 spotkał się z kierownictwem i personelem Kliniki Gemelli, Uniwersytetu Katolickiego oraz Dyrekcji Zdrowia i Higieny Państwa Watykańskiego. To pierwsza oficjalna audiencja Ojca Świętego po wypisaniu w marcu z Kliniki Gemelli.

Jak poinformowało w komunikacie Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej, z Papieżem spotkało się około 70 osób, które pomagały Franciszkowi w jego hospitalizacji w ubiegłym miesiącu. Wizyta odbyła się w Sali przylegającej do Auli Pawła VI.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję