Po raz szósty zostały wręczone nagrody Samorządu Województwa Małopolskiego im. św. Jana Pawła II Veritatis Splendor. Kapituła nagrody przyznała statuetki i nagrody pieniężne Fundacji „Pomnik – Hospicjum Miastu Oświęcim”, Arcybractwu Miłosierdzia pw. Bogurodzicy Najświętszej Maryi Panny Bolesnej w Krakowie oraz Fundacji „Kromka Chleba” w Tarnowie.
Bezinteresowna pomoc
– Jako Małopolanie jesteśmy zobowiązani do szczególnej troski o dziedzictwo materialne i niematerialne, które pozostawił nam św. Jan Paweł II, patron Małopolski – powiedział do zebranych reprezentujący organizatorów marszałek Witold Kozłowski. I zaznaczył, że nagroda ma wciąż przypominać naukę i działanie papieża Polaka.
Z kolei przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego prof. Jan Tadeusz Duda w laudacji przybliżającej działalność nagrodzonej tarnowskiej organizacji poinformował: – Fundacja „Kromka Chleba” powstała w 2003 r. jako odpowiedź na nauczanie Ojca Świętego Jana Pawła II o potrzebie wyobraźni miłosierdzia w duchu solidarności z bliźnimi. Naczelną ideą fundacji jest niesienie bezinteresownej pomocy ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, co realizowane jest m.in. przez prowadzenie hospicjum stacjonarnego Via Spei oraz łaźni dla bezdomnych, urządzanie spotkań dla osób bezdomnych, ubogich, a także wspieranie wspólnoty Cenacolo, w której żyją osoby uzależnione od narkotyków. Dodał, że fundacja od początku wojny na Ukrainie aktywnie wspiera osoby dotknięte skutkami działań zbrojnych przez systematycznie organizowaną i wysyłaną pomoc rzeczową.
W kolejnej podróży
Nagrodę odebrała prezes zarządu fundacji Anna Czech wraz z zespołem. Podkreśliła, że niosą pomoc potrzebującym od ponad 20 lat. I wyznała: – Jesteśmy szczególnie zaszczyceni, że w momencie, kiedy otwieramy hospicjum Via Spei, możemy świadczyć o naszej działalności. Dodała, że inspiracją do powstania fundacji było spotkanie z Janem Pawłem II podczas jego wizyty w Polsce. Wspominała: – Nabrałam wówczas pewności, że moją misją jest, oczywiście, ukochana rodzina, ale również niesienie pomocy najbardziej potrzebującym. Jan Paweł II sprawił, że ta iskra znalazła się w wielu sercach, i dzięki temu mogliśmy zebrać tych ludzi i współtworzyć fundację. Zaznaczyła, że to zespół wspaniałych osób, które starają się wciąż zmieniać świat na lepsze. I dodała: – Mocno wierzymy w to, że każda kromka chleba, każde dobre słowo i każdy nowy gest są w stanie zmienić rzeczywistość ludzi potrzebujących.
Pani prezes wyraziła wdzięczność wszystkim, którzy dostrzegli aktywność fundacji, którzy z nią są: – Dziękuję przede wszystkim naszym dobroczyńcom, wolontariuszom i naszym partnerom. Dziękuję tym wszystkim, którzy się za nas modlili, a szczególnie siostrom karmelitankom z Tarnowa. I dziękuję samorządowi województwa, że nas uhonorował tą nagrodą. Obiecuję, że Fundacja „Kromka Chleba” w dalszym ciągu będzie realizować swą misję. Teraz – w kolejnej podróży, na kolejnych przystankach nadziei, miłości, niesienia pomocy ludziom, którzy będą w hospicjum.
Nagroda im. Jana Pawła II Veritatis Splendor została ustanowiona w 2016 r. uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego. Patronem nagrody jest św. Jan Paweł II, określany mianem papieża dialogu. Warto przypomnieć, że wśród laureatów poprzednich edycji znalazła się m.in. Caritas Diecezji Tarnowskiej.
2023-11-28 12:21
Ocena:+10Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Skoro Bóg wszystko wie i wszystko może, dlaczego nie przeszkadza złu?
2025-04-11 20:30
Oprac. na podst. "Youcat polski. Katechizm Kościoła Katolickiego dla młodych" oraz "Katechizmu Kościoła Katolickiego"
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie – dlaczego Bóg nie przeszkadza złu, skoro wie i może wszystko?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Do niesienia krzyża nie tylko własnego, lecz także i naszych bliźnich zachęcił Ojciec Święty wiernych podczas liturgii Niedzieli Palmowej. Przygotowaną przez niego homilię odczytał wicedziekan Kolegium Kardynalskiego, kard. Leonardo Sandri.
„Błogosławiony Król, który przychodzi w imię Pańskie” (Łk 19, 38). W ten sposób tłum wiwatuje na cześć Jezusa, gdy wkracza do Jerozolimy. Mesjasz przechodzi przez bramę świętego miasta, szeroko otwartą, by powitać Tego, który kilka dni później wyjdzie przez nią przeklęty i skazany, obarczony ciężarem krzyża.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.