Podczas II Kongresu Teologii Praktycznej „Parafia Jutra” w sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej zaprezentowały się jedne z najbardziej aktywnych parafii w Polsce.
Wydarzeniu towarzyszyło hasło: „Razem odnawiajmy nasze parafie”. Uczestnicy kongresu wieczór 20 września spędzili z laureatami konkursu „Aktywna Parafia”.
Zwycięzcy podkreślali trzy filary funkcjonowania parafii: pierwszy to formacja i ewangelizacja, dbałość o liturgię, zaangażowanie w jej przygotowanie osób świeckich; drugi to działalność charytatywna – od pomocy materialnej przez duchową; trzeci to aktywne życie parafialne, integracja. Proboszcz parafii Ducha Świętego w Mielcu (diec. tarnowska), która wygrała drugą edycję konkursu, zaznaczył, że ważna jest stała aktywność parafii, a nie eventy. Podstawą jest piękna liturgia, wspólne inicjatywy, ale także dobrze wyposażone sale parafialne, w których wspólnoty mogą prowadzić formację.
W parafii Wszystkich Świętych w Słupi (diec. kaliska) prężnie działają wspólnoty parafialne prowadzone przez osoby świeckie, a dzieci i młodzież angażują dorosłych w życie parafialne. Wspólnotę św. Charbela tworzy młodzież, a w parafii funkcjonuje też parafialna grupa ewangelizacji teatralnej. Kolejna wyróżniona parafia – św. Huberta w Zalesiu Górnym (arch. warszawska) dba m.in. o duszpasterstwo rodzin, prowadząc szpitalik małżeński. Parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Łodzi, mimo zaangażowania niewielu parafian, prowadzi duszpasterstwo niesłyszących i osób z niepełnosprawnością intelektualną, troszczy się o samotnych i chorych na depresję. Wierni ze wspólnoty św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy pomagają m.in. ludziom w kryzysie bezdomności, wspierają też skrzywdzone kobiety i dzieci.
Proboszcz parafii św. Huberta w Zalesiu Górnym zaproponował, by laureaci stworzyli projekt pomocy dla innych parafii – zaprosili rady parafialne na szkolenie warsztatowe oraz objęli wspólnoty parafialne roczną opieką, która pozwoliłaby wytyczyć kierunki rozwoju.
Wielkość Maryi wynika z Jej posłuszeństwa woli Bożej i zaufania, że to, co Bóg daje, jest najlepsze – mówił bp Szymon Stułkowski na zakończenie 86. Poznańskiej Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę. Poznański biskup pomocniczy przewodniczył Mszy św. sprawowanej w kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej.
W tegorocznej pielgrzymce, z uwagi na trudności organizacyjne i względy bezpieczeństwa z powodu epidemii koronawirusa, uczestniczyli jedynie księża przewodnicy grup i związani z pielgrzymką. W ten sposób utworzyli swego rodzaju „sztafetę”.
Historia z długą deską, zarówno na podłodze, jak i zawieszoną między dachami, doskonale ilustruje, jak różne sytuacje mogą wywoływać w nas strach. Choć deska jest ta sama, perspektywa zmienia wszystko. Lęk staje się narzędziem, które może nas paraliżować i ograniczać nasze działania. Tak jak w życiu, gdzie nowe wyzwania mogą wydawać się przerażające, ale ich pokonanie otwiera przed nami nowe możliwości.
Przeszłość często niesie ze sobą bagaż, który może nas przytłaczać, ale warto pamiętać, że trudne doświadczenia mogą prowadzić do przemiany. Historia Jacques’a Fescha, który w celi więziennej przeżył nawrócenie i odnalazł wiarę, jest tego dowodem. Nawet w najtrudniejszych chwilach Bóg może działać, przynosząc dobro z pozornie negatywnych sytuacji.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.