Reklama

Wiadomości

Tysiąc lat zwiedzania

Dzięki wprowadzeniu multimediów i scenografii można opowiedzieć znacznie więcej niż w tradycyjnych placówkach mówi Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wojciech Dudkiewicz: Dyrektorem Muzeum Historii Polski jest Pan od 17 lat – przetrwał Pan kilka rządów, wielu premierów i ministrów kultury. Jak to możliwe?

Robert Kostro: To skomplikowane. Dość powiedzieć, że starałem się umiejętnie rozmawiać z każdym ministrem, ale także prowadzić żywe, działające muzeum. Nie ma też wątpliwości, że nie każdy minister wspierał ten projekt tak jak prof. Piotr Gliński. W każdym razie nie siedzieliśmy i nie czekaliśmy na zmiłowanie tego czy innego urzędnika. Nie mieliśmy siedziby, ale byliśmy aktywni, organizowaliśmy wystawy – m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie, w Bibliotece Uniwersyteckiej, na Zamku w Zamościu, w holenderskiej Bredzie – o 1. Dywizji Pancernej i gen. Stanisławie Maczku, a nawet w Budapeszcie – na temat tysiąca lat relacji polsko-węgierskich.

Reklama

Działaliście Państwo jednak głównie wirtualnie...

Trochę wirtualnie, trochę w realu. Powstały ciekawe projekty edukacyjne, takie jak krążąca obecnie po Polsce multimedialna wystawa „Powstali 1863-64”. Staraliśmy się opowiadać o historii w taki sposób, by większość Polaków mogła się z nią utożsamiać jako wspólną opowieścią. Żeby nikt nie miał poczucia, że to jest przeciwko komuś, że odbywa się tu jakaś gra historyczna czy polityczna. Nie jest tajemnicą, że w czasie rządów PO dwa razy było blisko zamknięcia projektu albo mojego odejścia. Wiele osób wtedy myślało, że muzeum nigdy nie powstanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od dawna znany był termin otwarcia budynku muzeum na warszawskiej Cytadeli – 28 września – wraz z wystawą czasową. Główną, stałą wystawę zobaczymy za 2,5 roku. W takim razie dlaczego otwarcie teraz?

Często tak się dzieje. Muzeum Polin też się otworzyło w części wystaw czasowych, w nowej odsłonie Muzeum Wojska Polskiego także można oglądać tymczasową, a nie ostateczną wystawę. W przypadku dużych muzeów – a nasze będzie największe w Polsce – przygotowanie stałej wystawy trwa miesiące. Otwieramy się wcześniej, co wynika z faktu, że nasza placówka pełni wiele funkcji poza wystawą stałą. Jest przestrzeń do wystaw czasowych; tam będą organizowane wystawy tematyczne. Jest duże audytorium, gdzie można organizować konferencje, koncerty, rozmaite wydarzenia artystyczne; jest sala kinowa, są sale konferencyjne, edukacyjne. Wszystko to będzie działać jako duże centrum kulturalne i centrum promowania edukacji historycznej, polskiego dziedzictwa itp. od samego początku, od momentu otwarcia.

Reklama

Każdy ma swoją wizję historii. Pan również taką ma i z pewnością znalazła ona odzwierciedlenie w scenariuszu muzeum. Mylę się?

Nie myli się Pan. Ale taka duża wystawa, obejmująca ponad tysiąc lat historii Polski, musi być efektem wieloletniej i zbiorowej pracy. Jej koncepcja powstała w kilku etapach, z udziałem wybitnych historyków, m.in. prof. Andrzeja Nowaka. Wyjściowa wizja, tzn. uznanie, że w pierwszej kolejności interesuje nas to, co jest fascynującego, chwalebnego w przeszłości Polski, a w drugiej – że widzimy ją przede wszystkim jako historię wolności, to w dużej mierze kierunek, który osobiście nadałem temu muzeum.

Czy w tej wizji jest miejsce na bardziej kontrowersyjne kwestie, jak np. ta z XX wieku, a dokładniej obóz w Berezie Kartuskiej, Wyspa Węży gen. Sikorskiego?

Opowiadając tysiąc lat historii, nie zawsze możemy pokazać wszystkie szczegóły. Nie wynika to albo nie zawsze wynika to z decyzji historycznych o pomijaniu jakichś wydarzeń, ale z decyzji praktycznych – zwiedzający już więcej nie przyjmie do wiadomości, zamęczymy go tym. I tak obejrzenie tej całej wystawy zajmie co najmniej 3 godz., a jeśli ktoś będzie się chciał uważnie wczytywać, wsłuchiwać i wpatrywać w materiały multimedialne – to 5-6 godz.

Reklama

W ostatnich latach nastąpił wysyp muzeów w Polsce. Ich lista – Pan to wie lepiej – jest długa. Czy to kwestia większego zainteresowania historią, przeszłością?

To jeden z powodów. Poza tym wcześniej, właściwie od II wojny światowej, powstało niewiele muzeów, a jeśli już, to w miejscach martyrologicznych, na ziemiach zachodnich, i początkowo bazowały one na zbiorach poniemieckich, m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu czy Szczecinie. Dopiero Muzeum Powstania Warszawskiego, powołane w 2004 r. przez Lecha Kaczyńskiego, było pierwszym od lat 30. XX wieku dużym muzeum historycznym. I jeszcze jedno. W latach 90. ubiegłego wieku na całym świecie nastąpiło odnowienie muzealnictwa historycznego. Odkryto, że dzięki wprowadzeniu do niego multimediów, scenografii można opowiedzieć znacznie więcej niż w tradycyjnych placówkach, można wprowadzać pewne wątki tam, gdzie brakuje oryginalnych obiektów. Także Polska przeżywa rewolucję, która jest odbiciem przemian następujących w muzealnictwie na całym świecie. I trzeba powiedzieć, że powstało u nas co najmniej kilka muzeów światowej klasy.

A odkrycie przez tzw. czynniki decyzyjne, że polityka historyczna jest lub może być istotną częścią polityki, również tej bieżącej?

Oczywiście, też. Na pewno jednym z powodów zainteresowania polityką historyczną pod koniec lat 90. ubiegłego wieku było to, że zauważyliśmy, iż wiele narodów, państw prowadzi taką politykę bardzo intensywnie. Do ważnych realizacji muzealniczych lat 90. należy np. waszyngtońskie Muzeum Holokaustu czy Niemieckie Muzeum Historyczne. A my jesteśmy daleko w tyle. Gdy kilka lat temu chodziłem po Berlinie, doliczyłem się ośmiu wystaw na temat podziału Niemiec i Berlina, ucieczek z NRD do Berlina Zachodniego. Berlin wzmacniał swoją tożsamość, budował wizerunek na opowiadaniu o podziale Niemiec. Takich rzeczy często się nie zauważa, przyjmuje się jako naturalne, ale to bazuje na tym, że działa wiele instytucji, które o tej historii opowiadają, przenoszą ciężar zainteresowania z epoki nazizmu na epokę podziału i bardziej chwalebne części historii Niemiec.

Czy Muzeum Historii Polski będzie na siebie zarabiać?

Tak jak znakomita większość muzeów na świecie nie będzie na siebie zarabiać, choć będzie przynosić pewne dochody. Duże audytorium, salę kinową, sale konferencyjne będzie można wynajmować. Liczymy też na współpracę z różnymi firmami, które – mam nadzieję – będą finansowały część naszej działalności. Ponadto muzea generują ruch turystyczny. Nawet jeśli same nie przynoszą dochodów, to zarabia na tym okolica – miasto, restauracje, hotele itd. To nie są stracone pieniądze. Pieniądze wydawane na kulturę nigdy nie są stracone. Muzea się opłacają.

Robert Kostro - historyk, dziennikarz, publicysta, polityk

2023-09-26 14:21

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier: prawdziwie opowiedziana historia Polski to oręż do walki o lepszą przyszłość Rzeczpospolitej

Prawdziwie opowiedziana historia, a w szczególności historia Polski, nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim oręż do walki o silną Polskę i o lepszą przyszłość Rzeczpospolitej - powiedział w czwartek premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości otwarcia Muzeum Historii Polski.

Szef rządu przypomniał, że pierwsze polskie muzeum powstało po trzecim rozbiorze w 1801 roku w Puławach; zostało założone przez Izabelę Czartoryską. "Można zapytać, jaki był cel tego zbierania pamiątek, dokumentów, artefaktów. Już wtedy celem nie było (...) zbieranie ich w celu sentymentalnym, co raczej przede wszystkim zbieranie dzieł z naszej przeszłości po to, aby stały się orężem do walki o odrodzoną Polskę" - podkreślił premier.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Palmy większe niż 4-piętrowe budynki. W Lipnicy Murowanej rozstrzygnięto konkurs

2025-04-13 19:19

[ TEMATY ]

Niedziela Palmowa

lipnica murowana

konkurs palm

PAP

Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej

Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej

Wysoka na ponad 28 metrów palma wykonana przez Daniela Drąga i jego rodzinę zwyciężyła w tradycyjnym konkursie palm w Lipnicy Murowanej. W tym roku komisja wybierała najpiękniejsze spośród 61 zgłoszonych prac.

Lipnicki konkurs palm od ponad 60 lat odbywa się na tamtejszym rynku w Niedzielę Palmową. Autorzy dzieł przynoszą tego dnia barwne, wiklinowe, liczące nawet kilkadziesiąt metrów wysokości prace. Zwycięska palma z 2019 roku ustanowiła nowy rekord imprezy – mierzyła 37 metrów i 78 centymetrów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję