Reklama

Góry Boże, góry święte

Mało jest dziwów natury i skarbów przyrody, które byłyby tak blisko Boga, jak góry. "Szczyt góry zmusza do podniesienia wzroku. Jest jakby palcem wskazującym na niebo, odsyła do zenitu, a więc do światła, do niedostępności, do transcedencji w stosunku do horyzontu" - tak Gianfranco Ravasi pisze w pięknej publikacji albumowej "Góry Boga. Tajemnica gór w słowie i obrazie".

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Góry zajmują w Biblii miejsce szczególne. Hebrajskie słowo "har" - "góra" pojawia się w niej 558 razy. Pod względem częstości występowania w Starym Testamencie, zajmuje ono 93. miejsce w całym słownictwie hebrajskim. Wiara biblijna podkreśla Boski prymat nad górami, które zawsze pozostają tworami, a nie bóstwami, ale w Bożej historii zajmują bardzo istotne miejsce. Istnieje pewien związek między Bogiem a górą oraz między postaciami biblijnymi - a górami.
Dramatyczna ofiara Izaaka wiąże się z wędrówką na górę Moria. Z działalnością Mojżesza ściśle łączą się góry Synaj i Nebo, z Aaronem utożsamiamy górę Hor; są góry Balaama, Debory, Samuela, Saula; także Dawida, Salomona, Eliasza i Elizeusza. Wędrówka po górach w towarzystwie różnych bohaterów biblijnych, nie może się obyć bez pary oblubieńców z "Pieśni nad Pieśniami", którzy swój taniec miłości wykonują w wiosennej scenerii, z urokliwą panoramą gór w tle. Góry Starego Testamentu, z ich licznymi szczytami i bogatą symboliką, G. Ravasi przedstawia jako obraz duchowej wspinaczki, mistyczne wchodzenie, na wzór wznoszenia się ku Najwyższemu, ku transcendentnemu Bogu Izraela, z całym wewnętrznym i moralnym wyzwaniem - dążenia ku świętości.
Góry często stanowią tło dla życia Jezusa. Urodził się w Betlejem, mieście wznoszącym się na wysokości niemal 800 m n. p. m.; przemierzał ścieżki, które pięły się po górskich zboczach, często wchodził na górę. "To zwracanie się ku wyżynom było różnie tłumaczone przez uczonych, przekonanych, że nie chodzi o zwyczajne zamiłowanie do gór, typowe dla nas, ludzi Zachodu" - pisze autor. "Poprzez taki wybór Jezus odrywał się od codziennej perspektywy. Kiedy indziej natomiast wchodził na górę z bardzo konkretnych względów akustycznych, aby mogła Go usłyszeć większa rzesza ludzi. Czasami przyczyną było pragnienie samotności (...), w niektórych przypadkach, na przykład podczas kuszenia, było to doświadczenie panoramicznego widoku".
Autor książki wymienia dziesięć ważnych, związanych z górami sytuacji, w których Ewangelie umieszczają Jezusa. Chrystusowe góry postrzega w różnych kategoriach: jako góry Zmartwychwstałego, góry "żyjące", góry "ostateczne".
W drugiej części publikacji zostały wyszczególnione z nazwy i starannie opisane w oparciu o ewangeliczny przekaz, tzw. góry święte. Autor wymienia ich jedenaście: Ararat, Moria, Synaj, Nebo, Karmel, Syjon, Góra Błogosławieństw, Hermon, Tabor, Kalwaria, Góra Oliwna.
Zatrzymajmy się chwilę choćby przy Górze Oliwnej. Jest to wzniesienie o zboczach pokrytych drzewami oliwnymi, drogie kulturze żydowskiej. Szczyt o wysokości 809 m tradycja chrześcijańska identyfikuje jako górę Wniebowstąpienia. U stóp góry znajdował się ogród, który Ewangelie określają "Getsemani" czyli "tłocznia oliwy". Tutaj Jezus na dramatycznej modlitwie spędził ostatnie godziny swego wolnego życia. Osiem prastarych drzew oliwnych (wiek jednego z nich oceniono na 2500 lat!) zapewne było świadkiem tamtej nocy boleści. Teraz stoi tutaj Bazylika Konania. Z innym miejscem Góry Oliwnej złączone jest wspomnienie nauczania modlitwy Ojcze nasz. Teraz w tych miejscach są świątynie, kaplice, klasztory, a w nich Jezus - choć ukryty, to nadal obecny, jak przed 2000 lat.
W błyskotliwym i zarazem głębokim ujęciu, Ravasi przedstawia rolę gór w historii religijnego kultu. Kreśli fascynujący obraz, który oprócz wymiaru estetycznego, odkrywa wartości duchowe, jakie temat gór niewątpliwie posiada w tradycji chrześcijańskiej i judaistycznej. Książka stanowi cenną pomoc w lepszym zrozumieniu Pisma Świętego, bowiem wszystkie ważniejsze wydarzenia biblijne działy się w konkretnych górach. Opatrzona pięknymi fotografiami gó, jest cennym przewodnikiem po Ziemi Świętej.

Gianfranco Ravasi: "Góry Boga. Tajemnica gór w słowie i obrazie"; Wydawnictwo "Jedność", Kielce 2002.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Wojda SAC w Rzymie: kapłan jest głosicielem nadziei w świecie

2025-06-24 19:49

[ TEMATY ]

Rzym

abp Tadeusz Wojda SAC

Ks. Paweł Rytel-Andrianik/Vatican Media

Z okazji trwającego Roku Świętego, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski przewodniczył Mszy św. w rzymskiej bazylice Matki Bożej Ołtarza Niebiańskiego (Santa Maria in Aracoeli) na Wzgórzu Kapitolińskim z udziałem polskich seminarzystów, kapłanów i biskupów, przeżywających w Rzymie swój jubileusz. To jedna z dwóch celebracji pod przewodnictwem abp. Tadeusza Wojdy SAC, wpisana w program jubileuszowych wydarzeń.

Na początku homilii abp Wojda SAC, który przez wiele lat mieszkał w Rzymie, zwrócił uwagę na wyjątkową symbolikę miejsca, w którym polscy klerycy, kapłani i biskupi zebrali się na Mszy św. podczas Jubileuszu Nadziei.
CZYTAJ DALEJ

Czy w relacji do Chrystusa potrafię, na wzór Jana Chrzciciela, odnaleźć sens życia?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Jan Chrzciciel

Jan Chrzciciel

Rozważania do Ewangelii Łk 1, 57-66.80.

Wtorek, 24 czerwca. Uroczystość narodzenia św. Jana Chrzciciela
CZYTAJ DALEJ

Trzech polskich metropolitów otrzyma w niedzielę paliusze od papieża

2025-06-25 15:13

[ TEMATY ]

paliusz

Bożena Sztajner

ZDJĘCIE ARCHIWALNE

ZDJĘCIE ARCHIWALNE

W niedzielę papież Leon XIV nałoży paliusze nowym metropolitom z całego świata. Wśród nich będzie trzech Polaków: metropolita warszawski abp Adrian Galbas, metropolita szczecińsko-kamieński abp Wiesław Śmigiel i metropolita poznański abp Zbigniew Zieliński – przekazało biuro prasowe KEP.

Paliusz to biały wełniany pas zakładany na ornat, ozdobiony równoramiennymi krzyżami. Symbolizuje szczególną więź papieża z metropolitami na całym świecie. Zgodnie z tradycją tkany jest z owczej wełny, bo symbolizuje owcę, którą na ramionach niesie Dobry Pasterz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję