Reklama

Porady

Prawnik wyjaśnia

Jak uniknąć kosztów w sądzie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kto może starać się o umorzenie kosztów procesu lub o pełnomocnika z urzędu?

Odpowiedź eksperta
Przypuszczam, że w tym pytaniu chodzi bardziej o zwolnienie z kosztów sądowych, choć właściwie ich umorzenie jest możliwe niemalże z tych samych powodów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwolnienia od kosztów sądowych może się domagać osoba fizyczna, jeżeli złoży oświadczenie, z którego wynika, że nie jest w stanie ich ponieść bez uszczerbku dla utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny. Wniosek należy zgłosić na piśmie lub ustnie do protokołu w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy. Z kolei naliczone już należności sądowe mogą być umorzone w całości albo w części na wniosek dłużnika, jeżeli wykazał on, że ze względu na swoją sytuację rodzinną, majątkową i wysokość dochodów nie jest w stanie ich uiścić.

Jednak zwolnienie od kosztów sądowych może być zastosowane wyjątkowo, tylko dla osób w trudnej sytuacji materialnej, co podkreśla orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zgodnie z Ustawą z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych sąd może zwolnić stronę z ponoszenia kosztów sądowych w całości lub w części, przy czym kluczowe dla oceny wniosku jest to, w jakiej sytuacji finansowej znajdują się wnioskodawca i jego rodzina.

Reklama

Nie ma jednolitego wzoru wniosku – musi on jednak zawierać nazwę sądu oraz sprawy, w której ubiegamy się o zwolnienie. Nie ma też zamkniętego spisu dokumentów, które należy dołączyć do tego oświadczenia. Niemniej jednak w praktyce sądowej przyjęło się, że są to takie dokumenty jak: PIT za poprzedni rok podatkowy, zaświadczenie o zarobkach od pracodawcy, odcinek renty lub emerytury, wyciąg z rachunku bankowego za okres ostatnich 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, a także dowody ponoszenia opłat za media (prąd, woda, gaz, telewizja, telefon, śmieci etc.) za okres ostatnich 3 miesięcy.

Wniosek o ustanowienie adwokata czy radcy prawnego trzeba zgłosić wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych lub osobno na piśmie albo ustnie do protokołu w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy.

Do wniosku o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego należy dołączyć oświadczenie obejmujące szczegółowe dane o swoim stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania, które w miarę możliwości powinny być potwierdzone odpowiednimi dokumentami. Oczywiście, jeżeli wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego składany jest łącznie z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych, osoba fizyczna dołącza tylko jedno oświadczenie.

Złożenie wniosku jest wolne od opłaty sądowej.

2023-09-19 14:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy można zablokować dewelopera?

Na sąsiedniej działce w mojej wiosce deweloper zamierza wybudować kilka bliźniaczych budynków w zabudowie szeregowej. Nie ma miejscowego planu zagospodarowania, infrastruktura drogowa jest nieprzystosowana, a w okolicy jest tradycyjna zabudowa jednorodzinna. Obawiam się, że za tymi budynkami powstaną kolejne...
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o konklawe i relacji z papieżem Leonem XIV

2025-05-13 14:00

[ TEMATY ]

konklawe

kardynał Grzegorz Ryś

Ks. Paweł Gabara

O konklawe, o tym czy kard. Grzegorz Ryś znał wcześniej obecnego papieża - w specjlnym wywiadzie rozmawia Julia Saganiak z Tygodnika Katolickiego "Niedziela" oraz ks. Paweł Kłys - rzecznik prasowy Archidiecezji Łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Strzelanina we Wrocławiu

2025-05-13 20:51

[ TEMATY ]

Wrocław

policja

strzelanina

pixabay.com

Na Stabłowicach we Wrocławiu na skutek strzelaniny zginęły dwie osoby.

We wtorek (13 maja) we Wrocławiu zginęły dwie osoby - kobieta i mężczyzna. Lokalne media podają, że sprawca najpierw zabił kobietę, a następnie siebie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję