Jakie są najważniejsze wyzwania dla Podkarpacia? Jakie działania trzeba podjąć, aby utrzymać rozwój Podkarpacia?
– Podkarpacie zlokalizowane jest na ważnym szlaku komunikacyjnym, stanowiącym bramę do Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki portowi lotniczemu w Jasionce, autostradzie A4, a wkrótce także drodze ekspresowej S19, Podkarpacie staje się znaczącym punktem komunikacyjnym na mapie Europy.
Patrząc kilka lat wstecz i porównując to z dzisiejszym stanem rzeczy, widzę ile zrobiliśmy na Podkarpaciu. Oczywiście zaznaczam, że te wszystkie inwestycje nie byłyby możliwe, gdyby nie współpraca rządu z samorządem, organizacjami pozarządowymi i szeregiem środowisk, które współtworzą naszą małą ojczyznę – Podkarpacie. Receptą na utrzymanie tendencji inwestycyjnej na terenie województwa jest dalsze zabieganie wszystkich parlamentarzystów o to, aby traktować Podkarpackie jako miejsce, gdzie warto inwestować, przede wszystkim ze względu na ludzi tu mieszkających.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Jakie są główne inwestycje i projekty rozwojowe na Podkarpaciu i w Rzeszowie? W jaki sposób przyczyniają się one do poprawy warunków życia mieszkańców? Jakie sektory gospodarki są najważniejsze dla regionu Podkarpackiego?
Podkarpackie to obszar wyróżniający się na tle Polski tempem i skalą rozwoju. Wśród prężnie rozwijających się gałęzi przemysłu przoduje branża lotnicza, elektromaszynowa, czy przemysł chemiczny. Istotną rolę na rynku międzynarodowym odgrywa podkarpacka przestrzeń technologiczna, gdzie przedstawiciele branży IT oraz środowiska startupowego napędzają polskie, ale przede wszystkim podkarpackie rynki. Kluczową rolę w dynamizacji gospodarki krajowej odgrywają specjalne strefy ekonomiczne, pozwalające nie tylko na zaawansowane inwestycje czy rozrost działających już przedsiębiorstw, ale i na wsparcie dla nowo powstających działalności gospodarczych. Dodatkowym walorem regionu jest infrastruktura drogowa będąca łącznikiem między Wschodem a Zachodem, Północą i Południem gospodarczej Europy oraz aktywność portu lotniczego „Jasionka”. Dzięki tak rozwiniętej komunikacji Podkarpacie otwiera się na świat, stwarzając wzajemne możliwości współpracy, przede wszystkim rozwoju.
Potencjał gospodarczy regionu wypływa nie tylko z uwarunkowań geologicznych, ale i historii, będącej mocnym korzeniem rozwoju Podkarpacia. Do dziś prężnie działają przedsiębiorstwa wywodzące się z Centralnego Okręgu Przemysłowego.
Województwo podkarpackie sprzyja rozwojowi edukacji. Mieści się tu aż 18 ośrodków naukowych, które swoje działania opierają na współpracy ze środowiskiem biznesowym. Wspierane są specjalizacje, które rozwijają wśród młodych umiejętności i wiedzę wykorzystywaną w dalszej karierze zawodowej, równocześnie wspomagając ich przedsiębiorczość. Nie bez powodu mówi się o tym regionie, jako o polskiej dolinie krzemowej, gdzie w bardzo szybkim tempie, na olbrzymią skalę, rozwinęło się środowisko startupów. Aktywność społeczności lokalnej widoczna jest nie tylko w sferze biznesowej, ale we wsparciu działań organizacji pozarządowych i nieustannie rozwijających się nowych, inicjatywach obywatelskich.
Pozycja wyjściowa województwa podkarpackiego na początku lat 90. ubiegłego wieku była bardzo niekorzystna. W trakcie trzech ostatnich dekad nastąpiła jakościowa poprawa sytuacji społeczno-gospodarczej. Dorobkiem i atutem są dobre doświadczenia płynące ze współpracy samorządu wojewódzkiego ze stroną rządową i samorządami lokalnymi, które przynoszą wymierne sukcesy w całym województwie.
Reklama
Jednym z najistotniejszych elementów, które moim zdaniem znacząco poprawi funkcjonowanie stolicy województwa to Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, która połączy mniejsze wsie i miasteczka z Rzeszowem, a także ułatwi komunikację między mniejszymi miejscowościami. By do nich dotrzeć, nie będzie już potrzebny prywatny samochód. Ważnym elementem, tego projektu jest linia łącząca lotnisko w Jasionce z Rzeszowem.
Co przyciąga inwestorów na Podkarpacie? Jakie korzyści przynosi to lokalnej społeczności?
Lotnictwo, motoryzacja, informatyka – to trzy branże, które dominują i doskonale radzą sobie na Podkarpaciu. Region robi wiele, by przyciągnąć do siebie firmy, by rozwijały się one coraz lepiej. Możliwe jest to dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wspierania inwestycji, który przez lata stworzyło Podkarpacie.
Konsekwentna, realizowana od lat polityka podkarpackich samorządów, nakierowana na wspieranie nowych inwestycji i połączona z gościnnością mieszkańców, spowodowała, że nasz region stał się optymalnym miejscem prowadzenia działalności dla wielu firm.
Nie każdy wie, ale to na terenie województwa podkarpackiego znajduje się 90 procent przemysłu lotniczego w naszym kraju. Nasz region to prawdziwe lotnicze zagłębie.
W tym tkwi sukces Podkarpacia i dlatego firmy z całego świata chcą inwestować właśnie w tym konkretnie regionie Polski. Mamy tu jeden z najkorzystniej położonych parków naukowo-technologicznych w Polsce – usytuowany wokół międzynarodowego lotniska Rzeszów-Jasionka i przy autostradzie A4, a wkrótce przy nowej drodze S19.
Reklama
Niezmiernie ważną korzyścią, wynikającą z inwestowania w województwie podkarpackim, jest możliwość skorzystania z ulg podatkowych CIT lub PIT (wynoszą – zależnie od wielkości przedsiębiorstwa – kilkadziesiąt procent). Na Podkarpaciu są uprzywilejowane powiaty, na terenie których najłatwiej o uzyskanie zwolnienia podatkowego od planowanej inwestycji. Żadne inne województwo nie może pochwalić się równie wysoką liczbą preferowanych przez nowe przepisy lokalizacji.
Jakie działania podejmowane są w celu poprawy infrastruktury transportowej i komunikacyjnej w regionie Podkarpackim? Jak wpływają one na rozwój gospodarczy i społeczny?
Na Podkarpaciu bardzo prężnie rozwija się infrastruktura drogowa. Budowane i remontowane są drogi strategiczne dla kraju i Europy, jak Via Carpatia, ale też rozbudowujemy i remontujemy drogi, które służą lokalnym społecznościom.
Przed kilkoma tygodniami ruszyła budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Krosnem i Miejscem Piastowym. Inwestycja jest realizowana w systemie projektuj i buduj. Wartość kontraktu obejmującego budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej to 365 mln zł. Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. Na Podkarpaciu S19 będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Warto zaznaczyć, że do ruchu oddano już 81,8 km trasy w północnej części województwa.
Reklama
Jakie są największe atrakcje turystyczne regionu Podkarpackiego? Jakie działania podejmowane są w celu promocji regionu jako celu turystycznego?
Tłumy w Bieszczadach dają odpowiedź na to pytanie. W ostatnim czasie Polacy i przede wszystkim mieszkańcy Podkarpacia pokochali Bieszczady, uwierzyli, że to piękne miejsce. Właśnie o popularność tego miejsca przez lata się staraliśmy. Pierwsze duże inwestycje zostały poczynione poprzez budowę kolejki gondolowej nad Soliną, przyjdzie czas na kolejne inwestycje, które południowo-wschodnie Podkarpacie pod względem turystycznym wzmocni.
Nie można zapomnieć również o kolejnej atrakcji letniego wypoczynku przy zbiornikach wodnych, czyli o Jeziorze Tarnobrzeskim, które stało się atrakcją turystyczną, obok której obojętne przejście stało się niemożliwe. Tłumy odwiedzające akwen w miesiącach letnich to zasługa przede wszystkim czystej wody i pięknej piaszczystej plaży. Jezioro Tarnobrzeskie, to gwarancja udanego wypoczynku dla całej rodziny. Przysłowiowe „dla każdego coś dobrego” znajduje tu zastosowanie jak nigdzie indziej.
Ważnym punktem turystycznym w naszym województwie jest Podkarpackie Centrum Nauki „Łukasiewicz”, które znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Jasionce i Centrum Wystawienniczo-Kongresowego. To instytucja, która popularyzuje naukę, zaciekawia i zaraża pasją przede wszystkim do nauk przyrodniczych – uczyć przez zabawę i doświadczanie... Polecam każdemu, aby na własne oczy zobaczył ten obiekt, a szczególnie treść jaka jest w nim zawarta...
Reklama
Jakie są najważniejsze wyzwania związane rozwojem i z inwestycjami w regionie Podkarpackim?
Teraz Polska i Podkarpackie ma przed sobą jasno określone cele , spoglądając na ostatnie dwie kadencje parlamentu widzimy jak kraj się rozwija poprzez szereg inwestycji rządowych np. Polski Ład. Wspólnie z mieszkańcami Podkarpacia chcę te inwestycje kontynuować poprzez współpracę z samorządami, które są najbliżej ludzi, po to by nasza ziemia podkarpacka ciągle się rozwijała. Ostatnie lata pokazują, że wspólnymi siłami można bardzo dużo zrobić. Mam tu na myśli konkretne inwestycje np. budowę Centrum Nauki Łukasiewicz za 95 mln zł.; inwestycję spółki Orlen w instalacje do produkcji bioetanolu w rafinerii Jedlicze za 1.12 mld zł.; budowę drogi szybkiego ruchu S-74 z przebiegiem przez powiaty niżański, tarnobrzeski i stalowowolski za 3,4 mld zł.; budowę Zespołu Szkół Specjalnych w Dębicy z salą gimnastyczną, boiskiem wielofunkcyjnym oraz siłowniąa plenerową z placem zabaw – 29 mln zł, rozwój kolejki wąskotorowej Przeworsk – Dynów 60 mln zł.
To tylko kilka wybranych przykładów inwestycji na Podkarpaciu. Nie ma powiatu, nie ma gminy na terenie naszego województwa, która nie otrzymałaby środków rządowych na rozwój, na inwestycje. Wiem, że wszystkich potrzeb, wszystkich potrzebnych inwestycji w powiatach, gminach, sołectwach w mijającej kadencji nie udało się zrobić, ale wiem również, że jeśli mieszkańcy Podkarpacia, mieszkańcy Polski zaufają obozowi Zjednoczonej Prawicy, zaufają Prawu i Sprawiedliwości, to te inwestycje, na które czekacie staną się faktem w najbliższych latach.
Reklama
Jakie są główne inicjatywy i programy społeczne prowadzone w województwie Podkarpackim? Jakie korzyści przynoszą one mieszkańcom?
Obecny rok, to rok wyborów do parlamentu. Myślę, że polityka w najbliższym czasie będzie toczyła się właśnie wokół tego wydarzenia, co oczywiście jest bardzo ważne. Na przełomie sierpnia i września chcemy przedstawić Polakom i mieszkańcom Podkarpacia program Prawa i Sprawiedliwości, z którym pójdziemy na wybory i będziemy go realizować. Proszę zauważyć, że zaczęliśmy wprowadzać pewne zasady. Dotychczas było tak, że kampania wyborcza była prowadzona swoją drogą, a później realizacja złożonych obietnic żyła własnym życiem. Opozycja PO i PSL bardzo często nie wywiązywali się z tego, co obiecywali Polakom, czego przykładem jest chociażby podniesienie wieku emerytalnego do 67. roku życia dla kobiet i mężczyzn. PiS wprowadziło nową jakość, zobowiązujemy się przed wyborami do pewnych rozwiązań, które później wprowadzamy w życie. Tak było w przypadku 500+, a od stycznia 2024 r. 800+; tak było w przypadku zapowiedzi obniżenia wieku emerytalnego, a także zniesienia opłat za przejazdy autostradami państwowymi, gdzie tą obietnice zrealizowaliśmy w kilka tygodni po złożonej obietnicy przez Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego w maju 2023 r.
W tym miejscu warto przytoczyć kilka danych, aby uzmysłowić sobie skale wsparcia rodzin z Podkarpacia.Polityka rodzinna na Podkarpaciu prowadzona przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego, a wcześniej przez panią premier Beatę Szydło, to ponad 13.6 mld zł, które trafiło do podkarpackich rodzin dla 370 tysięcy dzieci. Jedna z głównych korzyści, jakie przyniosły programu prorodzinne PiS to spadek o 94% ubóstwa wśród polskich dzieci.
Czy będzie się Pan ubiegał o mandat posła w nadchodzących wyborach parlamentarnych?
Nie ukrywam, że funkcja posła przynosi mi wiele satysfakcji i osobiście uważam, że się w tym sprawdzam, ale moim najważniejszym SZEFEM są wyborcy. Jeżeli moja służba dla Podkarpacia jest dobra, to z pewnością zostanie oceniona odpowiednio pozytywnie. Ludzie często okazują mi dowody sympatii jest to miłe, chodź polityk nie zawsze może na to liczyć. Mówi się, że polityka i muchę można ,,zabić’’ gazetą i niestety nie jeden polityk i mucha się o tym przekonali. Media, szczególnie social media, kreują często postrzeganie polityków w sposób zakłamany, nieprawdziwy. Odpowiadając na postawione pytanie jeśli zdrowie pozwoli, będę ubiegał się o mandat posła X kadencji. Jestem przekonany, że wspólnie z mieszkańcami Podkarpacia osiągniemy ten cel.