Dzieło powstało w 1872 r. i jest to model fregaty, ufundowany pod koniec XIX stulecia przez uratowanych z tonącego statku marynarzy, jako dar za ocalenie życia. Kiedy się wchodzi do wnętrza świątyni, wzrok przykuwa również niesamowita dekoracja stropu, który jest pokryty lnianym płótnem, o powierzchni 450 m2. Malowidła przedstawiają wydarzenia z końca wojny trzynastoletniej, kiedy to w Stegnie prowadzono pertraktacje pokojowe. Znajdują się tam także malowidła Reinholda Schneidera, datowane na 1688 r. W centrum tego niepowtarzalnego dzieła autor przedstawił scenę zmartwychwstania Chrystusa, nad prezbiterium – Sąd Ostateczny, a w narożnikach obrazy: Przypowieść o dziesięciu pannach, Spotkanie Chrystusa z Samarytanką, Niesienie krzyża oraz Wskrzeszenie Łazarza. W obramowaniu swojego dzieła artysta umieścił wizerunek Dwunastu Apostołów.
Kościół został zbudowany w latach 1681-83 na miejscu spalonej gotyckiej świątyni z XV wieku. Ocalały jedynie wieża, organy, wyposażenie ołtarza oraz dzwon z okresu wojny trzynastoletniej, który rozbrzmiewa codziennie w południe.
Niezwykle ozdobne jest barokowe wyposażenie świątyni. Swój sekret ma także ołtarz. W jego centrum znajduje się obraz Rafała Dębskiego Najświętsze Serce Pana Jezusa, a za nim jest ukryta lustrzana kopia obrazu Caravaggia Złożenie do grobu. Płótno przedstawiające pogrzeb Zbawiciela można odsłaniać przez podniesienie na specjalnych linach pracy Dębskiego.
W okresie letnim kościół w Stegnie zamienia się w świątynię dla melomanów. Parafia wraz z Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku organizuje Międzynarodowy Festiwal Organowy. Kunsztowny prospekt organowy ma trzydzieści dwa głosy i został uratowany z pożaru poprzedniego kościoła, a same organy pneumatyczne pochodzą z 1914 r. Zabytkami w kościele są również chrzcielnica z 1666 r., a także ambona wykonana przez Marcina Glabitzkiego. Dzieło, z 1687 r., jest bogato zdobione płaskorzeźbami, które przedstawiają czterech Ewangelistów i czterech proroków, oraz ornamentami roślinnymi. /IC
W tym roku warsztaty będą poświęcone kompozycjom sakralnym o tematyce eucharystycznej
Organizatorzy zapraszają do udziału w XIII Warsztatach Muzyki Liturgicznej, które odbędą się w dniach 23-24 września w Pasłęku.
Warsztatom towarzyszy hasło: „O salutaris Hostia”, gdyż w tym roku będą poświęcone kompozycjom sakralnym o tematyce eucharystycznej. Będą to dawne (historyczne) pieśni kościelne oraz całkowicie nowe (współczesne) utwory liturgiczne przeznaczone na czterogłosowy chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry kameralnej. Warsztaty zwieńczy Msza św. 24 września w kościele św. Bartłomieja, której przewodniczyć będzie bp Jacek Jezierski. Po Eucharystii zaplanowano uroczysty obiad.
Apel do władz Poznania o rezygnację z planów budowy osiedla mieszkaniowego w północnej części Ostrowa Tumskiego wystosowali historycy sztuki zajmujący się naukowo artystycznym i historycznym dziedzictwem. Wskazali, że miasto ma inne, niż Wyspa Katedralna, miejsca na budowę osiedli.
Według projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przygotowanego przez Miejską Pracownię Urbanistyczną w Poznaniu, w północnej części historycznej wyspy, sąsiadującej z zabytkową zabudową katedralną, w tym z reliktami siedziby pierwszych władców Polski, miałaby powstać dzielnica mieszkaniowa z wielokondygnacyjnymi budynkami i podziemnymi garażami. W tym miejscu warto przypomnieć, że tego typu pomysły forsowane są za rządów Jacka Jaśkowiaka, od 2014 roku prezydenta Poznania, zdeklarowanego ateisty, który w młodości chciał zostać... jezuitą. Powinien więc wiedzieć, jakie jest dziedzictwo miasta, którym przyszło mu przez krótki czas - na tle wielowiekowej historii Poznania - administrować.
Chrystus w centrum, nielękanie się słabości, głód sensu - takie są trzy główne elementy papieskiego przesłania z zakończonego w wczoraj w Rzymie Jubileuszu Młodych zdaniem ks. Riccardo Pincerato, odpowiedzialnego za Biuro Duszpasterstwa Młodzieżowego przy Włoskiej Konferencji Biskupiej.
Konieczność ponownego postawienia Chrystusa w centrum wiary i życia było - zdaniem duchownego - nicią przewodnią całego Jubileuszu. „Zmartwychwstały Chrystus jest konkretną nadzieją na dokonanie trudnych wyborów. Temat wybierania powracał kilkakrotnie, zwłaszcza w czasie [sobotniego] czuwania modlitewnego i [niedzielnej] Mszy. Papież wezwał młodzież, cytując św. Augustyna, do szukania źródła tego, co nas porusza: nie zatrzymywania się na pięknie, stworzeniu, sercu, ale wychodząc ku czemuś więcej, które na nas czeka. A tym więcej jest Chrystus. Nie ideał do obrony, ale relacja, którą mamy przeżywać. Tylko zaczynając od spotkania, żywej relacji, możemy dokonywać ważnych wyborów. Powiedział to wyraźnie [papież]: chodzi nie o to, by coś mieć, ale by spotkać kogoś” - analizuje ks. Pincerato.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.