Reklama

Wiara

Jak mogło wyglądać Zmartwychwstanie?

Jakie są dowody na zmartwychwstanie Jezusa? Co mówi Biblia o zmartwychwstaniu?

Niedziela Ogólnopolska 15/2023, str. 10-12

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Adobe Stock

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co zatem Pismo Święte mówi o zmartwychwstaniu? – Rzecz w tym, by Pisma Świętego nie traktować na równi z katechizmem. Katechizm zawiera podstawowy wykład tego, w co wierzymy, syntezę prawd wiary. Z kolei poszczególne księgi Pisma Świętego zawierają elementy Bożego Objawienia utrwalone przez wspólnotę ludu Bożego dla kolejnych pokoleń. Nie znajdziemy tam więc systematycznego wykładu o kwestii zmartwychwstania, ale poznamy drogę, na której Bóg stopniowo, wraz z innymi prawdami, tę kwestię objawiał – mówi ks. Krzysztof Kowalik, biblista.

Warto sięgnąć do Starego Testamentu. Zaczyna on od kwestii najistotniejszej – ukształtowania w człowieku wiary w jedynego Boga. Sprawa zmartwychwstania pozostaje tu na początku niejako w tle. – Wiele tekstów biblijnych koncentruje się na doczesności ludzkiego życia. Ono jest miejscem spotkania z Bogiem. Obietnica zbawienia zawarta w tekście Protoewangelii (Rdz 3, 15), niesie w sobie subtelną nadzieję tej prawdy. Zapowiada ona bowiem klęskę planów przeciwnika Boga, który podjął się oderwania człowieka od źródła życia, którym jest Bóg – zaznacza ks. Kowalik i dodaje, że „dramatyczną konsekwencją było wejście w ludzkie życie unicestwienia – śmierci”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na kartach Starego Testamentu umieranie i złączone z nim cierpienie budziły niepokój. Zmagał się z nim biblijny Hiob. Ksiądz Kowalik zauważa, że wśród tekstów zawartych w tej księdze znajdujemy fragment stanowiący podstawę do myśli o zmartwychwstaniu. Chodzi o tekst Hi 19, 25. – Otwarta pozostaje sprawa, czy słowa te mówią o pośmiertnym zmartwychwstaniu czy też chodzi o interwencję, której Hiob doświadczy za swego życia. Podobna kwestia wiąże się z wizją proroka Ezechiela dotyczącą powstania zmarłych, których kości wypełniały dolinę wskazaną przez Boga prorokowi (por. Ez 37, 1-14). Tekst ten mówi o powstaniu zmarłych, ale służy ono raczej jako obraz zapowiadający powrót narodu wybranego z niewoli babilońskiej do utraconej ojczyzny. Warto jeszcze zwrócić uwagę na słowa Czwartej pieśni o Słudze Pańskim (por. Iz 53, 11). Zapowiada ona światło – ujrzy je Sługa, który ofiarował swe życie dla odkupienia grzechów ludu. Ten zwrot wskazuje na ofiarowane Mu życie. Pieśń nie tłumaczy jednak, jak się to dokona – kontynuuje biblista.

Reklama

Ważne w tej kwestii są teksty zawarte w Drugiej Księdze Machabejskiej. Ich kontekstem jest męczeńska śmierć za wiarę. Ci, którzy oddają za nią swe życie, mają nadzieję na ożywienie przez Boga do życia wiecznego (por. 2 Mch 7, 9) i przywrócenie im ciała (por. 2 Mch 7, 11). Pośmiertne zmartwychwstanie wiążą z prawym postępowaniem (por. 2 Mch 7, 14), źródło zmartwychwstania widzą zaś w mocy Boga Stwórcy (por. 2 Mch 7, 23). Na wiarę w zmartwychwstanie wskazuje także opis ofiary złożonej przez Judę za poległych żołnierzy (por. 2 Mch 12, 44).

Czy istnieją dowody na zmartwychwstanie Jezusa?

Święty Paweł Apostoł napisał bardzo odważnie: „(...) jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15, 14). Pisze te słowa, polemizując z przeciwnikami zmartwychwstania Chrystusa i zmartwychwstania tych, którzy w Niego wierzą. Sprawa zmartwychwstania Chrystusa jest przedmiotem wiary. Ta opiera się na świadectwie Apostołów – ludzi, którzy spotkali Zmartwychwstałego.

Jako dowód zmartwychwstania wskazuje się pusty grób Jezusa. Do niego pielgrzymują wierni, i nie tylko oni. Jest to ważne miejsce, ale zasadniczo stawia ono pytanie o wyjaśnienie, dlaczego ten grób jest pusty. – Święty Mateusz wspomina o pogłosce rozsiewanej wśród Żydów przez przeciwników zmartwychwstania, ludzi, którzy przekupili strażników grobu i namawiali ich do rozprzestrzeniania plotki o wykradzeniu ciała Jezusa przez uczniów. Teksty Ewangelii i św. Pawła mówią o wielu osobach, które spotkały Jezusa. Podkreślają, że jest to ten sam Jezus, którego spotkali Apostołowie, i ten sam Jezus, który cierpiał i umarł na krzyżu – zauważa ks. Kowalik.

Reklama

Na kartach Ewangelii

Biorąc pod uwagę, że mowa jest o jednym wydarzeniu i jednej Osobie, spodziewalibyśmy się spójnej relacji, co najwyżej uzupełnianej odrębnymi faktami. Tymczasem mamy cztery przekazy, które są zróżnicowane. Żaden z tekstów nie opisuje samego zmartwychwstania Jezusa. Pozostaje ono tajemnicą. Nikt z uczniów nie był obecny przy tym wydarzeniu. Wszystko zaczyna się od relacji osób, które widziały pusty grób lub też spotkały Zmartwychwstałego. – Żaden z piszących nie próbuje opowiedzieć o wydarzeniu, które przecież stanowiło największy triumf Chrystusa. Ewangeliści nie chcą tworzyć legendy na ten temat. Są wierni prawdzie. Punktem wyjścia opowieści jest historia wydarzenia. Do niej dodane jest świadectwo o Jezusie, a właściwie orędzie o zbawieniu, które przynosi On człowiekowi. Tekst jest żywym słowem. Prowadzi do spotkania, a ściślej – do wiary. Ponadto każdy z Ewangelistów odsłania inny aspekt zmartwychwstania. Kierują się sytuacją czytelnika, jego wiarą. Nie zniekształcają ani nie zakłamują wydarzenia, ale swą relacją starają się dać odpowiedź swemu słuchaczowi na jego problemy, wskazać, jak zmartwychwstanie oświetla jego życie – przypomina biblista.

Przedmiot wiary

Teksty wspominają o pozostawionych złożonych płótnach całunu pogrzebowego i ułożonej osobno chuście zakrywającej twarz. To one były niemymi świadkami zmartwychwstania. Możemy je utożsamiać z Całunem Turyńskim i Chustą z Manoppello, ale i one nie są w stanie dać nam pełnego wyjaśnienia przebiegu wydarzenia. Wszystko rozegrało się wewnątrz grobu, który Chrystus opuścił, pozostawiwszy płótna, w które był zawinięty. Fakt ten nie był uchwytny nawet dla strażników grobu, skoro byli oni obecni przy grobie aż do pojawienia się niewiast i anioła. – Możemy natomiast mówić o tym, co wydarzyło się po zmartwychwstaniu, a ściślej – wskazywać na zbieżne w relacjach zasadnicze elementy, a są to: nawiedzenie grobu przez kobiety, ich informacja o pustym grobie i odsuniętym kamieniu oraz spotkaniu z posłańcem, który wyjaśnił im to, co zobaczyły, o udaniu się do grobu apostoła Piotra i towarzyszącego mu ucznia, spotkanie Jezusa z Apostołami oraz przekazana im misja, a także spotkania w Galilei. Jednocześnie zarówno przekazy Ewangelii, jak i świadectwo św. Pawła Apostoła wskazują, że zmartwychwstanie Jezusa miało charakter cielesny, stanowiło także przekroczenie ograniczeń czasowych i przestrzennych, którym podlega ludzkie ciało: Jezus ukazywał się równocześnie w wielu miejscach i wielu osobom – wyjaśnia ks. Kowalik.

Owe spotkania budziły w ludziach pewność, a jednocześnie były przedmiotem wiary. Tak samo jak my stali w obliczu niepojętej tajemnicy.

2023-04-03 10:10

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jan Paweł II na Jasnej Górze: "Praca na to jest... by się zmartwychwstało”

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Album "Jan Paweł II w Polsce 1979 r." /Niedziela

Widok na rzesze ludzi zgromadzonych na błoniach jasnogórskich i spotkanie z górnikami

Widok na rzesze ludzi zgromadzonych na błoniach jasnogórskich
i spotkanie z górnikami

Spotkanie ludzi Śląska i Zagłębia z Papieżem, Jasna Góra, 6 czerwca 1979 r.

Praca jest (...) podstawowym wymiarem ludzkiego bytowania na ziemi. Dla człowieka posiada ona nie tylko znaczenie techniczne, ale także znaczenie etyczne. (...) Praca ma dopomagać człowiekowi do tego, aby stawał się lepszym, duchowo dojrzalszym, bardziej odpowiedzialnym, aby mógł spełnić swoje ludzkie powołanie na tej ziemi zarówno sam, jako niepowtarzalna osoba, jak też we wspólnocie z drugimi, a nade wszystko w tej podstawowej ludzkiej wspólnocie, jaką jest rodzina. (...) Praca ma umożliwić to, aby ta właśnie ludzka wspólnota znalazła środki potrzebne do powstawania, do istnienia i do utrzymania. (...) Życzę wam, ażeby praca, jaką wykonujecie, nie przestała być źródłem waszej siły społecznej. Ażeby pracą tą były silne wasze domy rodzinne. Ażeby pracą tą była silna cała nasza Ojczyzna. (...)

CZYTAJ DALEJ

Prezydent Duda w Poznaniu: jesteśmy częścią Europy nie od 20 lat, ale od ponad tysiąca

2024-05-01 18:26

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

PAP/Jakub Kaczmarczyk

Od chrztu Polski rzeczywiście jesteśmy częścią Europy, nie od 20 lat, od ponad tysiąca lat, od 966 roku. To jest nasza wielka tradycja, to jest tradycja, na której zbudowane zostało polskie państwo, nasza państwowość - mówił w Poznaniu prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, który odwiedził katedrę i kościół NMP in Summo, zbudowany w miejscu grodu Mieszka I i pierwszej na ziemiach polskich chrześcijańskiej kaplicy.

Wizyta prezydenta 1 maja miała miejsce w 20. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Andrzej Duda w przemówieniu przed katedrą poznańską podkreślił, że znajduje się w miejscu szczególnym, które jest kolebką naszej państwowości.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Koncerty i zwiedzanie Muzeów Watykańskich- propozycja na piątkowe wieczory

2024-05-02 07:09

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

Muzyka wraca do Muzeów Watykańskich, co także w tym roku będzie dodatkową atrakcją dla zwiedzających w piątkowe wieczory. Od 3 maja do 25 października odbędzie się tam 10 koncertów, których można wysłuchać podczas wizyty w papieskich kolekcjach dzieł sztuki.

Muzyczne wieczory w tej wyjątkowej scenerii to propozycja dla tych osób, które skorzystają z oferty zwiedzania w piątki, w których przedłużane są godziny otwarcia Muzeów. Bilet wstępu upoważnia też do udziału w koncercie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję