Reklama

Kościół

Państwo potrzebuje Kościoła

Konkordat jest symbolem zerwania z kuratelą ZSRR i znakiem przemian w Europie Środkowej – powiedziała prof. Hanna Suchocka podczas konferencji pt. „Relacje państwo – Kościół, jakich potrzebuje dziś Polska”.

Niedziela Ogólnopolska 11/2023, str. 22

[ TEMATY ]

konkordat

Artur Stelmasiak/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Debata nt. relacji państwo – Kościół odbyła się w Domu Arcybiskupów Warszawskich, a jej uczestnicy, choć różnie oceniali postawę Kościoła w okresie III RP, to co do jednego byli zgodni. Ich zdaniem, konkordatu nie należy wypowiadać ani zmieniać, a zerwanie tej umowy między Polską a Stolicą Apostolską jest niemożliwe bez zmiany Konstytucji RP.

Podczas dyskusji mówiono, że relacje państwa i Kościoła w Polsce nie odbiegają od przyjętych w Europie zasad, a wspieranie Kościołów i wspólnot religijnych w tzw. starej UE jest normą. Bardzo często duchowni mają płacone pensje, budynki sakralne są utrzymywane przez państwo, z budżetu jest także finansowane nauczanie religii w szkołach. – Nawet dzieci urzędników UE z Brukseli mają zapewnione nauczanie religii zgodnie z wyznaniem. Z kolei te dzieci, które nie chodzą na religię, muszą obowiązkowo uczęszczać na lekcje etyki – zaznaczył ks. prof. Piotr Stanisz z KUL.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zerwanie z ZSRR

Była premier Hanna Suchocka przypomniała, że konkordat, czyli umowa między Rzecząpospolitą Polską i Stolicą Apostolską, jest czymś normalnym w Europie. – Niestety, po 30 latach publicznej dyskusji o konkordacie w Polsce wciąż przeważają argumenty powierzchowne i zniekształcające rzeczywistość. W życiu politycznym pewne zdarzenia zaczynają odbiegać od istoty tego, czym są, i zaczynają być wypaczane. Dlatego bardzo łatwo się wchodzi w taki etap dyskusji, gdy kieruje się bardziej emocjami niż racjami – powiedziała prof. Suchocka.

Idea zawarcia umowy ze Stolicą Apostolską narodziła się w PRL. Już pod koniec lat 80. ubiegłego wieku było blisko do zrealizowania tej międzynarodowej umowy, ale potencjał ruchu opozycji w Polsce dał Watykanowi impuls do odczekania na przemiany ustrojowe w naszym kraju. Konkordat wszedł w życie już po uchwaleniu konstytucji, a ratyfikacja została podpisana przez wywodzącego się z lewicy prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. – Zawieranie umów ze Stolicą Apostolską stało się jednym ze znaków przemian w Europie Środkowo-Wschodniej. W ten sposób chciano bowiem zerwać z kuratelą Związku Radzieckiego, który do tej pory decydował o wszelkich zagranicznych relacjach – tłumaczyła prof. Suchocka.

Reklama

Autorytet moralny Kościoła

Konkordat opiera się na modelu współpracy przy wzajemnej autonomii i niezależności. W umowie przewidziane jest wzajemne współdziałanie wszędzie tam, gdzie to potrzebne dla dobra człowieka, tak jak omawia to 25. artykuł konstytucji. Poza tym w ustawie zasadniczej zapisano, że Polacy stanowią wspólnotę aksjologiczną i uznają potrzebę przekazania tego dziedzictwa następnemu pokoleniu. – Mamy więc w Konstytucji RP niewątpliwie przyjazne spojrzenie na chrześcijaństwo i jego rolę historyczną – powiedział ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, politolog z UKSW.

Konstytucja zakłada wzajemną autonomię i niezależność Kościoła oraz państwa, na których nakłada obowiązek współpracy dla dobra wspólnego. – Wielu z nas myślało, że przyjęcie konstytucji i ratyfikacja konkordatu zakończą czas tzw. światopoglądu naukowego, walki klas oraz rozdziału Kościoła i państwa. Niestety, spory cały czas trwają, część z nich jest prowokowana przez złą wolę, a także przez nieporozumienia – ocenił ks. Mazurkiewicz.

W Polsce widać dziś skłonność do myślenia, że władza polityczna ma kompetencje nie tylko w sprawach świeckich, ale i w dziedzinie moralności. Władza rości sobie pretensje do tego, żeby mówić nie tylko o tym, co jest legalne, a co nielegalne, ale także, co jest dobre, a co złe. – Tak jak Kościół potrzebuje państwa, żeby nie ulec pokusie bycia świecką instytucją, tak państwo potrzebuje Kościoła po to, aby nie ulec pokusie bycia instytucją religijną i moralną. Dlatego też Kościół powinien być autorytetem moralnym, zdolnym przywoływać władzę państwową do poruszania się w ramach swoich kompetencji – podkreślił ks. prof. Mazurkiewicz.

2023-03-07 14:36

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

25. rocznica podpisania Konkordatu

[ TEMATY ]

Polska

Watykan

Polska

konkordat

Ks. Daniel Marcinkiewicz

Dokładnie 25 lat temu - 28 lipca 1993 r. - podpisano Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Dokument sygnował Krzysztof Skubiszewski, minister spraw zagranicznych polskiego rządu i abp. Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce. Konkorsat reguluje w formie umowy międzynarodowej relacje między państwem a Kościołem w Polsce w oparciu o zasadę wzajemnej niezależności i autonomii, wynikającej z doktryny Soboru Watykańskiego II oraz rozwiązań przyjętych w świecie demokratycznym. Polski konkordat był pierwszą umową państwa postkomunistycznego ze Stolicą Apostolską.

Polski konkordat jest jednym najnowocześniejszych z obecnie istniejących, a jego naczelnymi zasadami są ochrona wolności religijnej i wzajemna autonomia państwa i Kościoła. Rozwiązania w nim przyjęte są zgodne ze standardami współczesnych państw demokratycznych. Rzeczpospolita Polska podpisując Konkordat powróciła do grona liczących się demokracji - szanujących wolność religijną - i starających się tak ułożyć relacje z Kościołem, aby gwarantowały one pokój społeczny i stwarzały możliwość współdziałania państwa i Kościoła dla dobra ogółu obywateli.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję