Reklama

Niedziela Częstochowska

Świąteczna twórczość, świąteczne obyczaje

Sztuka ludowa jest twórczością duszy – mówi Ewelina Mędrala-Młyńska, kierownik Działu Etnografii Muzeum Częstochowskiego.

Niedziela częstochowska 52/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

sztuka sakralna

Karol Porwich/Niedziela

Rzeźby Henryka Sygudy i Zdzisława Purchały

Rzeźby Henryka Sygudy i Zdzisława Purchały

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kiedy patrzymy na jej wytwory, to nie poziom artystyczny jest najistotniejszy, ale ten pierwiastek wyrażania siebie. Obecnie, jak sugeruje rozmówczyni, wieś się bardzo zmieniła. Życie na niej toczy się już na innych zasadach. Ale jeszcze pięćdziesiąt lat temu tradycyjna wieś funkcjonowała zgodnie z rytmem pór roku oraz roku liturgicznego. Praca na roli była absorbująca i ciężka, a mimo to niektórzy znajdowali czas, by wytwarzać nie tylko żywność, ale też swoiste pokarmy dla ducha.

Wyjątek

Niedawno Ewelina Mędrala-Młyńska wydała książkę dokumentującą działalność zapomnianego ośrodka twórczości rękodzielniczej w Koziegłowach. Opisuje w niej historię wytwórczości przedmiotów ze słomy i wiórków osikowych kultywowanej w tej miejscowości. Wśród nich znalazły się też te związane z okresem świątecznym. – W czasach międzywojennych tworzono ozdoby na choinkę, a były to plecione z wiórków osikowych koszyczki, gwiazdki. Potem, w latach 50. i 60. XX wieku były one klejone. W czasach, kiedy nie było bogatego asortymentu ozdób świątecznych, te dzieła ludowych rzemieślników i twórców pięknie przystrajały świąteczne choinki. Ten rodzaj twórczości jest specyficzny tylko dla Koziegłów. Niestety, odchodzi w przeszłość. Jest jeszcze tylko kilka osób znających tajniki osikowej technologii, a tylko jedna osoba jest jeszcze twórczo aktywna – podkreśla kierownik Mędrala-Młyńska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wczoraj a dziś

Reklama

Charakterystyczne elementy związane z Adwentem i okresem świąt Bożego Narodzenia na ziemi częstochowskiej są podobne do tych w całej Polsce.

– Różniliśmy się tym, co jedliśmy na wigilię. Dawniej to zróżnicowanie było bardziej odczuwalne niż dzisiaj, bo więcej migrujemy, przemieszczamy się i wszystko się unifikuje. Wiele obyczajów zostało zapomnianych, ale dużo zależy od nas. Jestem przekonana, że przyjdzie kiedyś taki moment, kiedy będziemy mieć przesyt nowoczesności i wrócimy do tego, co jest naszym fundamentem, naszą tradycją. Pozorny krok wstecz staje się dwoma krokami do przodu – omawia kulturową dialektykę kierownik Działu Etnografii Muzeum Częstochowskiego.

Na stole

Polska jest jednym z niewielu krajów, gdzie Wigilię świętuje się w sposób podniosły i uroczysty. Przygotowania do narodzin Bożego Syna zaczynamy w Polsce właśnie w Wigilię. – Kiedyś było tak, że potrawy wigilijne zjadano tylko 24 grudnia. Dawniej nie było aż takiej obfitości pożywienia, więc najlepsze kąski były przygotowywane i spożywane tylko w tym dniu. Tak było z karpiem czy z kutią. Szczególnym składnikiem wigilijnych potraw jest mak, ponieważ ma on właściwości rozweselające. Pojawia się m.in. w kutiach i makówkach – przypomina Mędrala-Młyńska.

Reklama

Na krajowym stole świątecznym jeszcze do niedawna królowały barszcz czerwony z uszkami, zupa grzybowa, rybna. – Kiedy pytam dzieci na zajęciach, jaką zupę zjedzą podczas wigilii, to odpowiadają, że barszcz z uszkami. A przecież charakterystyczna dla regionu częstochowskiego była np. zupa z siemienia lnianego – siemieniotka. Spożywano też pierogi z kapustą, z grochem i grzybami. Ważne było to, by na stole pojawiły się pokarmy z ogrodu, pola, lasu, rzeki, jeziora. Starano się, by były to potrawy w miarę urozmaicone – podkreśla pracownica muzeum.

Wszystko miało znaczenie

Wszelkie czynności wykonywane w czasie wigilii miały wymiar symboliczny i swoje specyficzne znaczenie. Z tych dawnych obyczajów został nam zwyczaj pustego nakrycia dla niespodziewanego gościa. – Mówiono: jaka Wigilia, taki cały rok. Starano się zatem tego dnia być dla siebie miłymi, bo wierzono, że będzie to dobry prognostyk na najbliższy rok. Zalecano w tym dniu myć się w zimnej wodzie, co miało zapewnić zdrowie i urodę. Wierzono, że w Wigilię domy nawiedzają dusze zmarłych. Dlatego w tym dniu zachowywano się wyjątkowo ostrożnie. Starano się tego dnia nie zamiatać podłogi, nie szyć, żeby igłą nie przekłuć wizytującej dom duszy, a kiedy siadano na krzesło, to je omiatano, bo być może usiadła na nim dusza zmarłego – Ewelina Mędrala-Młyńska przybliża dawne obyczaje.

Stół

Reklama

Teraz wciąż jeszcze podkłada się garsteczkę sianka pod obrus na stole na pamiątkę żłóbka, w którym spoczywała Boża Dziecina. – Dawniej cały stół wyłożony był sianem, na nim kładziono obrus, a na niego sypano różnego rodzaju ziarna. To wszystko miało gwarantować pomyślne zbiory. W rogu izby stawiano snopy ze słomy, którą po wigilii owijano drzewa, a sianem ze stołu karmiono zwierzęta. Pod powałą wieszano podłaźniczkę. Był to obyczaj wcześniejszy od choinki, która tak naprawdę dopiero w okresie międzywojennym na dobre pojawiła się w polskich domach. Podłaźniczkę, czyli czubek choinki wieszano czubkiem na dół i przystrajano naturalnymi ozdobami, takimi jak: jabłka, orzechy, ozdoby z lnu, papieru. Potem bacznie obserwowano, czy jabłka nie gniją, czy orzechy nie toczy jakiś robak. Z tego wróżono, czy nadchodzący rok będzie pomyślny – wyjaśnia.

Małżeństwo i prezenty

– Kwestia zamążpójścia czy ożenku była bardzo ważna. W Wigilię wróżono sobie w ten sposób, że spod obrusa chłopcy i dziewczęta wyciągali źdźbła siana. Jeżeli było żółte i pomięte, był to nie najlepszy prognostyk. Zwracano też uwagę na to, kto pierwszy z rana przekroczy próg domu. Jeżeli pierwsza w domu pojawiła się kobieta, a w domu był kawaler do wzięcia, wróżyło to rychłe małżeństwo, i odwrotnie, kiedy najpierw pojawił się mężczyzna, a w domu była panna na wydaniu. Uważano też, że jeśli do domu jako pierwsza przyszła kobieta, to w zagrodzie można było się spodziewać szczęśliwych zwierzęcych porodów – opowiada pracownica muzeum.

Przyszłość przepowiadano sobie również ze znaków pogodowych. – Jeżeli w Wigilię niebo było rozgwieżdżone, to nadchodzący rok miał obfitować w jaja. Jeżeli była mgła, to miało być dużo mleka. Jeżeli usłyszano grzmot, to uważano, że nadchodzący rok nie będzie pomyślny dla zbiorów rolnych. Pasterka też była powodem do przepowiadania przyszłości. Uważano, że temu gospodarzowi, który pierwszy dotrze na Pasterkę, będzie się w najbliższym roku najlepiej powodziło – zaznacza rozmówczyni.

Obfitość obdarowywania się bogatymi i licznymi prezentami to wytwór współczesnej kultury konsumpcyjnej. – Dawniej obdarowywano się znacznie skromniej, np. owocami lub drobnostkami, które można było kupić w mieście. W dawnych czasach bardziej obdarowywano się z okazji uroczystości Objawienia Pańskiego – tłumaczy Mędrala-Młyńska.

Na koniec

Kiedy oglądamy muzealne artefakty, naszą uwagę przykuwa rzeźba mało znanego i nieżyjącego już twórcy ludowego Henryka Sygudy. – Jesteśmy na etapie jego odkrywania. Wiemy, że mieszkał w bloku, a w piwnicy miał swoją pracownię. Rzeźbił z potrzeby serca – mówi o tym odkryciu kierownik działu etnograficznego i wskazuje jeszcze na płaskorzeźbę uznanego już twórcy Zdzisława Purchały, przedstawiającą Świętą Rodzinę.

2022-12-19 16:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przy żłóbku

Niedziela szczecińsko-kamieńska 52/2011

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Bożena Sztajner/Niedziela

Mam przyjaciela. Człowiek rzetelny, uczciwy, ofiarny. Długo można sporządzać listę jego zasług dla innych ludzi, dla regionu, dla Polski. Ma jasno określony światopogląd, (generalnie prawicowy) i jest w stu procentach przekonany o jego słuszności. To przekonanie jest tak głębokie, że nie dopuszcza wątpliwości, by ludzie inaczej niż on myślący mogli mieć choćby cień racji lub żeby warto było tracić czas na zrozumienie ich argumentów. W związku z tym wybrał kilka tytułów prasowych, które czyta namiętnie, natomiast kupowanie innych tytułów uważa za czyn niepatriotyczny, jest to bowiem finansowe wspomaganie środowisk robiących bliźnim wodę z mózgów. A przecież nie godzi się z własnej kieszeni dotować szkodnictwa. Mam też innego przyjaciela - równie rzetelny, uczciwy i ofiarny. Dobrze pamięta przemiany 1956 r. - zostawił i wciąż zostawia na tej ścieżce mnóstwo dzieł służących bliźnim, wspomaga i towarzyszy wielu dobrym inicjatywom. Na czytanie prasy pierwszego z wymienionych przyjaciół brak mu czasu. Uważa te tytuły za stek bzdur zrodzonych w chorych umysłach, ubolewa, że autorzy szerzą poglądy uczące nienawiści, od czasu do czasu wskazuje przykłady takich chorych, jego zdaniem, wypowiedzi. Czyta systematycznie prasę nastawioną w dużym stopniu na zwalczanie takich poglądów. I oczywiście utwierdza się w swoim nastawieniu. Wymienieni powyżej przyjaciele mają poglądy diametralnie różne, poglądy drugiej strony uważają za szkodliwe, ale osobiście się szanują i chyba nawet lubią. W spotkaniach po prostu unikają trudnych tematów - doświadczenie nauczyło ich, że z rozmowy wynika tylko kłótnia, że nie są w stanie nawzajem się przekonać. Więc już nie próbują, a w czasie spotkań rozmawiają o sprawach, które ich nie dzielą. I proszę nie uważać, że najbardziej frapujące z nich to pogoda. Oni w najbliższych dniach szczerze podzielą się opłatkiem, uściskają serdecznie i… będą wiedzieli, w jakim momencie przerwać rozmowę, by nie wchodzić na grząski teren. Dialogu w tym może i nie ma, ale brak też gorszących kłótni, nikt nikogo nie obraża, a jak przyjdzie potrzeba to ramię w ramię zrobią to, czego sytuacja i dobro bliźnich będzie wymagało. Mam też spotkania z ludźmi, które sprawiają przykrość. To te, w których nie potrafimy odróżnić poglądów od ich właścicieli. Może w oczy tego nikt wprost nie powie, ale słychać to wyraźnie: masz złe poglądy, bo jesteś złym człowiekiem. Może i jesteś wolny, ale nie wolno ci tak myśleć i mówić, jak myślisz i mówisz. Masz złą wolę, uczciwy człowiek nie może tak myśleć, nikt na poziomie powinien ci zatem podawać ręki. Nie wiem, co czytają ludzie o takim nastawieniu do innych - spotykam ich na wszystkich polskich barykadach. I wszyscy uważają siebie za uczciwych. Człowiek uczciwy we własnym mniemaniu to ten, który „nie ma sobie nic do zarzucenia”. Ciekawe jak wiele takich bezgrzesznych osób ostatnio pojawiło się w naszym kraju. Co chwilę w telewizji słyszę taką właśnie deklarację: nie mam sobie nic do zarzucenia. A ponieważ dzieje się to zazwyczaj w kontekście jakichś zarzutów, to słychać w tym i przekonanie, że winni są wszyscy inni. Owszem, jakieś zło się dokonało, ale z pewnością nie ja jestem sprawcą, proszę winnych szukać gdzie indziej. Ja nie mam sobie nic do zarzucenia. Jak się dogadać z tak doskonałymi ludźmi? Są jeszcze ludzie, których staram się omijać szerokim łukiem - ostatnio stali się w naszej Ojczyźnie bardzo głośni. Tu już nie o poglądy chodzi, tu chodzi o fundament. To ci, którzy chcą zakwestionować całą naszą tożsamość, całą naszą historię i wszystko, co dla naszych ojców i dla nas było naprawdę ważne, co skłaniało do wyborów ratujących nas w największych opresjach. Nie rozumiem ich, nie zgadzam się, nie chcę, by głosili swoje poglądy. Ale oni są i głoszą. Z coraz większą bezczelnością budują cywilizację nieładu moralnego. Za chwilę wszyscy zgromadzimy się przy żłóbku - i ci, którzy są świadomi, że potrzebują pomocy Maleńkiego, i ci przekonani, że wszystko zawdzięczają tylko sobie, że wszystko mogą. Pojawimy się zbiorowo na Pasterce - to zdaje się ciągle Msza św. z największą w ciągu roku frekwencją. Największą i w tym sensie, że pojawiają się na niej osoby, które poza tym w kościele bywają raczej rzadko. Staniemy wokół żłóbka wszyscy: ludzie poglądów bardzo różnych, często kompletnie sprzecznych. Ludzie skłóceni na śmierć i życie i mało skłonni do wyciągania ręki na zgodę. Przyjdą być może i ci, którzy na co dzień domagają się usunięcia chrześcijaństwa z przestrzeni publicznej. Wigilia i Boże Narodzenie mają przedziwną moc… Huknie jak co roku kolęda „Wśród nocnej ciszy” - w końcu wszyscy ją znają. I Maleńki ze stajenki będzie błogosławił wszystkim, niezależnie od poglądów, niezależnie od stopnia grzeszności i przekonania o swoim grzechu, niezależnie od zasług i przewinień. Staniemy wokół żłóbka wszyscy razem. I nie ma, co się przepychać, szukać pierwszego miejsca w stajni. Maleńki i tak każdego dostrzeże i da mu to, co dla niego najważniejsze. Magia świąt Bożego Narodzenia - rzecz tylko w tym, by się na nią otworzyć. I by pozwolić na takie otwarcie wszystkim innym stojącym wokół żłóbka.
CZYTAJ DALEJ

Chrześcijanie i muzułmanie razem modlą się do Maryi w pakistańskim sanktuarium Marianbad

2025-08-12 11:53

[ TEMATY ]

muzułmanie

Pakistan

Maryja

chrześcijanie

wspólna modlitwa

Marianbad

Vatcian Media

Sanktuarium Mariambad w Pakistanie

Sanktuarium Mariambad w Pakistanie

W sanktuarium w prowincji Pendżab pielgrzymka jubileuszowa staje się okazją do czynienia miłości i prowadzenia dialogu międzyreligijnego. To tutaj wierni wszystkich religii powierzają się Maryi i odnajdują nadzieję.

W „grocie maryjnej” sanktuarium w Mariamabad, w pakistańskiej prowincji Pendżab, obchodzony jest szczególny Jubileusz: wielu wiernych przybywa tutaj w pielgrzymce jubileuszowej, by z głęboką wiarą przeżyć duchowo intensywny czas nabożeństwa, nawrócenia serca i prośby o łaski.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: to dlatego dzieci nie spotkały się z Maryją 13 sierpnia

2025-08-13 07:15

[ TEMATY ]

Fatima

pl.wikipedia.org

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Choć objawienia fatimskie najczęściej kojarzymy z 13. dniem miesiąca, w sierpniu 1917 r. było inaczej. Do spotkania Matki Bożej z Łucją, Hiacyntą i Franciszkiem doszło dopiero 19 sierpnia. Wszystko dlatego, że 13 sierpnia dzieci zostały uwięzione. Przypominamy tamte zdarzenia w kontekście 108. rocznicy czwartego objawienia Maryi dzieciom fatimskim, przypadającej w tym miesiącu.

Środowiska i media wrogie Kościołowi początkowo starały się przemilczeć sprawę objawień jednak wraz ze wzrostem liczby ludzi przybywających do Cova da Iria, gdzie ukazywała się Matka Boża, stało się to niemożliwe. Sięgnięto zatem po kolejny oręż: ośmieszanie, kpiny i szyderstwa z Kościoła i ludu, którzy wierzyli w „zabobon fatimski”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję