Reklama

Święta i uroczystości

1 stycznia

Święta Boża Rodzicielka

[ TEMATY ]

Matka Boża

www.parafia-jozef.rzeszow.opoka.org.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 428 r. patriarcha Konstantynopola Nestoriusz w kazaniu na Boże Narodzenie wystąpił przeciw coraz powszechniejszemu nazywaniu Maryi matką Boga – po grecku „Theotokos”. Twierdził bowiem, że w Jezusie istniały dwie odrębne i niezależne od siebie osoby: boska i ludzka. Jezus-Bóg nie został zrodzony z Maryi, lecz z Ojca przed wiekami, a więc Maryja nie jest matką Boga, a tylko matką człowieka – Chrystusa („Christotokos”).

Podniosły się przeciwko temu liczne sprzeciwy. Patriarcha Aleksandrii Cyryl wystosował list do cesarza i rzymskiego papieża. Reagując, papież Celestyn I pisze w tej sprawie list do Nestoriusza, a także do kapłanów w Konstantynopolu oraz do wszystkich patriarchów Wschodu. Cyryl zaś zwołuje synod w Aleksandrii, na którym potępiono błędy Nestoriusza. Dyskusje stały się gorące, gdyż Nestoriusza poparło wielu biskupów. Wreszcie cesarz zwołał w 431 r. do Efezu sobór powszechny. Ogłoszono na nim dogmat o Bożym macierzyństwie Maryi, a Nestoriusza złożono z urzędu patriarszego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwolennicy przyznania Maryi tytułu Bożej Rodzicielki utrzymywali, że człowieczeństwo Jej Syna od samego swego poczęcia było złączone osobowym, nierozerwalnym węzłem z bóstwem jednej z Osób Trójcy Przenajświętszej. Stanowi z Nią jedność nierozdzielną. Jezus jest zarazem Bogiem i człowiekiem. Skoro więc Syn Maryi jest przedwiecznym Synem Bożym, który dopuścił do uczestnictwa w swym bóstwie nasze człowieczeństwo i zjednoczył w swej boskiej Osobie swą boską naturę z naturą ludzką, które dokonało się w Jej łonie, możemy Maryję nazywać Matką Boga-Człowieka.

Świadectwem przyznawania Maryi tego tytułu na długo przed soborem w Efezie jest modlitwa „Pod Twoją obronę, Święta Boga Rodzicielko”, która pojawiła się w Egipcie już pod koniec II wieku. Wierzono bowiem, że Maryja ze względu na swój macierzyński związek z Jezusem ma skuteczne możliwości wstawiennicze u swego boskiego Syna.

Reklama

W pierwszych wiekach w dniu 1 stycznia obchodzono oktawę święta Bożego Narodzenia, a zarazem pamiątkę obrzezania i nadania Synowi Maryi imienia Jezus. Od połowy V wieku modlitwy liturgiczne dnia przyjmują charakter maryjny. Dzień rozpoczynający nowy rok staje się pierwszym świętem maryjnym w liturgii rzymskiej. Niektórzy wprowadzenie tego święta wiążą ze sprowadzeniem z Konstantynopola do bazyliki Santa Maria Antiqua na Forum Romanum kopii obrazu Matki Bożej Łukaszowego autorstwa.

Dzień Nowego Roku zachował charakter maryjny jeszcze w późnym średniowieczu i dopiero pod wpływem liturgii galijskiej oktawa Bożego Narodzenia przyjęła charakter święta Obrzezania Pańskiego i nadania Imienia Jezus. Do liturgii Kościoła łacińskiego ponownie wprowadził święto świętej Bożej Rodzicielki w 1931 r. papież Pius XI – na pamiątkę 1500. rocznicy soboru w Efezie wyznaczył je na dzień 11 października. Posoborowa reforma liturgiczna w 1969 r. podniosła je do rangi uroczystości nakazanych i przeniosła na 1 stycznia.

Ocena: +18 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: kradzież klejnotów Matki Bożej Orędowniczki Chorych w Tarencie

[ TEMATY ]

Matka Boża

Adobe Stock

Korona, naszyjnik i dwa pierścienie zostały skradzione przed trzema dniami z obrazu Matki Bożej Orędowniczki Chorych znajdującego się w sanktuarium maryjnym w Tarencie w południowo-wschodnich Włoszech. Arcybiskup tego miasta Filippo Santoro określił kradzież jako tchórzliwy czyn, który powoduje wielki smutek. „Musimy wykorzystać tę chwilę, aby udoskonalić naszą pobożność maryjną” – stwierdził duchowny.

Obraz Matki Bożej jest kopią ikony Salus Populi Romani (Ocalenie Ludu Rzymskiego). Wszystkie przedmioty wykonane z metalu, były umieszczone na biżuterii namalowanej na obrazie. Ich odpowiedniki wykonane w złocie i innych metalach szlachetnych, są przechowywane w zabezpieczonym miejscu. Podczas wczorajszej wieczornej modlitwy w kościele, abp Santoro powiedział, że jest „bardzo zasmucony, ponieważ jest to haniebny gest, mimo że Matka Boża jest teraz jeszcze piękniejsza bez klejnotów”. Zachęcił wiernych, by incydent stał się okazją do większego zawierzenia Maryi. „Musimy wykorzystać tę chwilę, aby udoskonalić naszą pobożność maryjną” – dodał duchowny.

CZYTAJ DALEJ

Wierny, aż po odmęt wód

Lekko zgarbiony, z wieńcem pięciu gwiazd nad głową w birecie. Ubrany w sutannę, rokietę i mucet – sięgającą łokcia, zapinaną na guziki z przodu pelerynę – tuli do serca krzyż albo palmową gałązkę. Czasem trzyma zamkniętą kłódkę, zapieczętowaną kopertę albo palec na ustach. Męczennik z Czech, który oddał życie za zachowanie tajemnicy spowiedzi – św. Jan Nepomucen

Co przydarzyło się Janowi?

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję