Reklama

Edukacja

Jak się uczyć

Podpowiadamy, co zrobić, aby uczyć się szybciej i skuteczniej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W efektywnej nauce bardzo ważne są przezwyciężanie barier i blokad utrudniających przyswajanie wiedzy oraz organizacja pracy. Najpierw warto się zastanowić, na co tracimy przeznaczone na naukę godziny.

Wśród najbardziej popularnych złodziei czasu wymienia się najczęściej: szukanie zagubionej rzeczy, przekładanie papierów, odkładanie spraw na później. Ponadto: mało efektywne rozmowy telefoniczne, przesiadywanie na zbyt długich spotkaniach, czekanie w kolejce czy surfowanie po internecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Róbmy to, co ważne

Jeśli już odnajdziemy naszego głównego złodzieja czasu, kolejnym krokiem będzie opanowanie sztuki gospodarowania czasem. Nauczmy się odróżniać sprawy pilne od tych mniej ważnych. Podzielmy zadanie na określone partie i rozkładajmy ich wykonanie w pewnych jednostkach czasu. Postawmy na rozwijanie w sobie elastyczności – nasze plany mogą ulec zmianie, więc nauczmy się tworzyć szybko nowe, tak aby nie tracić czasu.

W trakcie wykonywania danej czynności skoncentrujmy się – to umożliwi nam wykonanie zadania w znacznie krótszym czasie.

Uczmy się również asertywności. Podzielmy czas wolny między rodzinę, dodatkową pracę, wypoczynek i samodoskonalenie.

Reklama

Pomocą w szybkim uczeniu się może być skorzystanie z zasady Pareto, która ma znaczenie dla naszej produktywności. W myśl tej zasady 80% wyników każdego działania wynika z zaledwie 20% wysiłku. Najmniejszy odsetek przyczyn ma duży wpływ. Jest to szczególnie prawdziwe w biznesie i nauce.

Znajomość zasady Pareto ułatwi nam ustalanie priorytetów i pozwoli pracować mądrzej. Możemy np. uczyć się szybciej, jeśli poświęcimy mniej czasu na mniej ważne rzeczy, a skupimy się na tym, co naprawdę ważne. Pomoże to również w optymalnym wykorzystaniu pozostałego czasu. Zasadę Pareto można również wykorzystać do zarządzania czasem. Identyfikując najważniejsze działania i relacje, możemy zmaksymalizować czas poświęcany na te działania.

Motywacja

Nie sposób mówić o skutecznej nauce bez praktykowania wewnętrznej dyscypliny, która pomoże nam rozprawić się z lenistwem. Może w tym pomóc odkrycie i rozwijanie swoich zainteresowań, wyznaczanie sobie konkretnych celów i pamiętanie o rzeczach wielkich, których mamy zamiar dokonać.

Nie bez znaczenia jest organizacja nauki tak, by była jak najbardziej przyjemna. Często lenistwo staje się nawykiem – warto więc uświadomić sobie, że stare nawyki można zmieniać przez tworzenie nowych.

Reklama

W zdobyciu skutecznej motywacji do nauki mogą nam pomóc także konkretne przykłady. Helena Modrzejewska, by spełnić swoje marzenie o grze na deskach teatru w Stanach Zjednoczonych, nauczyła się angielskiego w 8 miesięcy. Miała wtedy 37 lat. Heinrich Schliemann tak bardzo marzył o odnalezieniu starożytnej Troi, że w wieku 7 lat zaczął się uczyć łaciny. Wymyślił swoją własną metodę nauki języków obcych. Dzięki metodzie idealnie dostosowanej do swoich predyspozycji podstawy angielskiego zdobył w 4 tygodnie, a francuskiego, włoskiego i hiszpańskiego – w 6 tygodni. Po trzydziestce Schliemann nauczył się jeszcze rosyjskiego i – oczywiście – odnalazł starożytne miasto.

Mój typ inteligencji

Pomocą w skutecznej nauce będzie też określenie i doskonalenie swojego typu (typów) inteligencji. Naukowcy wyróżniają dziesięć typów inteligencji: matematyczno-logiczną, werbalną, muzyczno-rytmiczną, przestrzenną, duchową, praktyczną, przyrodniczą, społeczną, intrapersonalną i kinestetyczną.

Każdy człowiek dysponuje własnym, wyjątkowym profilem rozwoju poszczególnych typów inteligencji. Prawa strona mózgu odpowiada za inteligencję przestrzenną, kinestetyczną, intrapersonalną, społeczną i muzyczno-rytmiczną, natomiast lewa strona – za inteligencję matematyczno-logiczną i werbalną.

W doskonaleniu tego ostatniego typu inteligencji pomocne może być np. tworzenie skojarzeń i wizualizacji, czytanie książek i artykułów w języku obcym czy uczenie się przez przepisywanie tekstów.

Inteligencję duchową możemy udoskonalać przez czytanie książek i artykułów o tematyce religijnej i filozoficznej, wypisując z nich ulubione cytaty i fragmenty lub prowadząc dziennik.

W doskonaleniu inteligencji matematyczno-logicznej pomoże np. nauka przez zgadywanie, robienie linearnych notatek czy zadbanie o uporządkowanie miejsca do nauki.

Różne tematy

Reklama

Istotną rzeczą jest systematyczność. Naukowcy twierdzą, że nasz mózg zapamiętuje więcej, jeśli uczymy się częściej i krócej, niż gdy robimy to przez wiele godzin. Dobrze jest się uczyć poszczególnych zagadnień w krótkich 15-, 20-minutowych cyklach i robić między nimi przerwy. Badania pokazują, że ludzki mózg nudzi się, gdy przez dłuższy czas zajmuje się tym samym tematem. Warto więc zapewnić mu różnorodność: przerwę wykorzystać na rozwiązanie zadania z matematyki albo przejrzenie słówek z angielskiego. Taka zmiana wpłynie pozytywnie na efektywność nauki i poprawi pamięć. Dowiedziono, że kiedy zajmujemy się kilkoma tematami jednocześnie, pracujemy wydajniej, niż gdybyśmy zajmowali się tylko jednym.

Nauka jest efektywniejsza, jeśli weźmiemy się za nią o takich porach, kiedy umysł jest najbardziej wydajny – np. po śniadaniu, które zapewni mózgowi energię niezbędną do pracy, albo po spacerze. Lepiej nie robić tego „na głodnego” zaraz po przebudzeniu, po obfitym obiedzie, po którym naturalne jest uczucie senności, czy też wieczorem, gdy jesteśmy zmęczeni.

Graficzny sposób przedstawiania najważniejszych treści, czyli tzw. mapy myśli, pozwoli lepiej zapamiętać materiał. Wymaga to klasyfikacji informacji i odrzucenia wszystkiego, co zbędne. W centrum mapy powinny się znaleźć słowa klucze, które od razu rzucają się w oczy. Strzałkami oznaczmy powiązania między różnymi zjawiskami i pojęciami. Taki układ niejako wymusza dobre zrozumienie tych zależności, a to sprawia, że łatwiej zapamiętać materiał. Ważniejsze elementy zapiszmy większymi literami, mniej ważne – mniejszymi, możemy używać także kolorów. To wszystko sprawi, że nawet najnudniejszy temat przedstawiony w ten sposób zmieni się w przydatną notatkę, na którą wystarczy rzucić okiem, by przypomnieć sobie, czego dotyczy.

Liczę na pamięć

Warto postawić także na doskonalenie swoich umiejętności matematycznych przez ćwiczenie arytmetyki mentalnej, czyli metody liczenia w pamięci. Możemy np. wykonać prosty trening na dodawanie lub odejmowanie ułamków, które wymaga sprowadzenia ich do wspólnego mianownika metodą motyla.

Na przykład: 3/4 + 2/5. Najpierw wykonajmy mnożenie krzyżowe: 3 x 5 = 15 i 4 x 2 = 8. Następnie dodajmy dwa wyniki, aby uzyskać końcowy licznik: 15 + 8 = 23. By znaleźć mianownik, pomnóżmy dwa mianowniki: 4 x 5 = 20. Dlatego: 3/4 + 2/5 = 23/20.

Metody i sposoby skutecznej nauki są bardzo różne i jest ich wiele. Łączy je jednak jedna wspólna cecha – nasza praca, wysiłek i zaangażowanie, bez których nawet te najdoskonalsze będą jedynie bezużytecznymi trikami. Bo jak mówi łacińskie przysłowie: „Matką wiedzy jest powtarzanie”.

2022-08-30 12:42

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks.Tomáš Halík: Kościół musi wzmocnić dialog z nauką i sztuką

[ TEMATY ]

nauka

Kościół

pl.wikipedia.org

Kościół musi wzmocnić dialog z nauką i sztuką - uważa ks. Tomáš Halík, wybitny czeski teolog i filozof religii oraz laureat tegorocznej Nagrody Templetona 2014, zwanej "teologicznym Noblem". "Wśród intelektualistów spotykamy wielkie zainteresowanie problemami duchowymi" - powiedział ks. Halik podczas wczorajszego wystąpienia w Berlinie, na którym zaprezentował swoją autobiografię. Z żalem zaznaczył, że do takich rozmów niestety jest przygotowanych niewielu przedstawicieli Kościoła.

Ks. Halík podkreślił, że Kościół musi traktować pluralistyczne społeczeństwo jako "pozytywne wyzwanie". W nim zawarta jest także jego krytyka. "Trochę prześladowania jest zdrowe dla Kościoła" - stwierdził i dodał, że "krytyczne wypowiedzi pod adresem Kościoła mogą być impulsem dla chrześcijan, ich wiary, aby nie być tylko folklorem, lecz iść w głąb". Pytany o kanonizację papieży Jana XXIII i Jana Pawła II powiedział, że był to ważny sygnał dla Kościoła i społeczeństwa. "Trudno jednak przewidzieć w jaki sposób ci dwaj przywódcy kościelni będą interpretowani w przyszłości" - stwierdził czeski teolog. Według niego sprawą otwartą jest, czy obaj papieże po kanonizacji staną się "statycznymi ikonami" czy też "żywymi postaciami", których myśli i działania będą wywierały dalszy wpływ". Za przykład "świętości naszych czasów" czeski teolog uznał bł. Matkę Teresę z Kalkuty. "Swoim zaangażowaniem na rzecz ludzi opuszczonych pokazała ona solidarność z ubóstwem cielesnym. Swoimi obawami i wątpliwościami, co do wiary, a także problemami duchowymi była solidarna z bliźnimi" - powiedział ks. Halík. Według niego bardzo ważnym zadaniem przed jakim stoją chrześcijanie jest "bycie ekspertami pojednania". Za przykład podał pojednanie Czechów i Niemców po II wojnie światowej. "W nim bardzo dużą rolę odegrał Kościół. Dzięki temu teraz rany są wyleczone" - powiedział ks. Halík. 65-letni ks. Tomáš Halík należy do najbardziej znanych katolickich intelektualistów w Europie Środkowo-Wschodniej. Należał do bliskich współpracowników byłego prezydenta Czech Václava Havla jak i wieloletniego arcybiskupa Pragi kard. Františka Tomáška. Urodził się w Pradze. Studiował socjologię i filozofię, psychologię kliniczną oraz teologię. Pracował jako psychoterapeuta. Uczestniczył w ruchu odnowy w okresie Praskiej Wiosny. W 1978 r. został tajnie wyświęcony na księdza katolickiego. Działał w opozycyjnych środowiskach intelektualnych. Od lat podejmuje liczne inicjatywy ekumeniczne i międzyreligijne. Od 1990 r. jest rektorem kościoła akademickiego p.w. Najświętszego Zbawiciela w Pradze, prezydentem Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej, od 1997 r. profesorem Uniwersytetu Karola. W zlaicyzowanym społeczeństwie czeskim cieszy się on wielkim szacunkiem. Jego książki ukazały się także w językach niemieckim, włoskim, hiszpańskim, angielskim i polskim. Po polsku wydano ostatnio m.in. „Dotknij ran” i „Drzewo ma jeszcze nadzieję. Kryzys jako szansa”, "Różnorodność pojednana. Z Tomášem Halíkiem rozmawia Tomasz Dostatni", "Hurra, nie jestem Bogiem!", "Chcę, abyś był".
CZYTAJ DALEJ

Dzisiejsza Ewangelia mówi o cudzie rozmnożenia chleba

2025-04-10 10:09

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Giovanni Lanfranco Cudowne rozmnożenie chleba i ryb

Rozważania do Ewangelii J 6, 1-15.

Piątek, 2 maja. Wspomnienie św. Atanazego, biskupa i doktora Kościoła
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Trzecia niedziela wielkanocna

2025-05-02 12:17

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Magdalena Pijewska/Niedziela

Bp Andrzej Przybylski

Bp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Arcykapłan zapytał apostołów: «Surowo wam zakazaliśmy nauczać w to imię, a oto napełniliście Jeruzalem waszą nauką i chcecie ściągnąć na nas odpowiedzialność za krew tego Człowieka?» «Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi – odpowiedział Piotr, a także apostołowie. Bóg naszych ojców wskrzesił Jezusa, którego wy straciliście, zawiesiwszy na drzewie. Bóg wywyższył Go na miejscu po prawicy swojej jako Władcę i Zbawiciela, aby zapewnić Izraelowi nawrócenie i odpuszczenie grzechów. Dajemy temu świadectwo my właśnie oraz Duch Święty, którego Bóg udzielił tym, którzy Mu są posłuszni». I zabronili apostołom przemawiać w imię Jezusa, a potem zwolnili. A oni odchodzili sprzed Sanhedrynu i cieszyli się, że stali się godni cierpieć dla Imienia Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję