Reklama

Edukacja

Dwa razy więcej specjalistów w szkołach

1 września rusza specjalistyczna reforma w edukacji włączającej. Dzieci z problemami w przedszkolach i szkołach mają mieć znacznie większy dostęp do pomocy psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowi specjaliści w szkołach to dodatkowe kilkanaście tysięcy etatów. Tylko w tym roku rząd przeznaczył na ten cel 520 mln zł. Oznacza to, że w placówkach edukacyjnych zamiast 21 tys. etatów specjalistycznych będzie ich 38 tys., a w kolejnym roku – aż 52 tys. – To przełomowe zmiany w polskiej oświacie, na które od dawna wszyscy czekali. Od 1 września w polskich przedszkolach i szkołach zwiększamy liczbę specjalistów, którzy będą pomagać dzieciom i młodzieży z problemami, o prawie 100%. Po trudnym okresie covidowym i nauce zdalnej tym bardziej trzeba było sięgnąć po rozwiązania, które wyjdą naprzeciw oczekiwaniom uczniów, nauczycieli i rodziców – mówi dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki.

Problemy psychiczne

Problemy z deficytami rozwojowymi u dzieci i młodzieży są alarmujące. W roku szkolnym 2021/2022 aż 4% uczniów zostało objętych kształceniem specjalnym ze względu na niepełnosprawność. Co trzecie dziecko korzystało z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a u co dziesiątego ucznia zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. – Nie możemy być obojętni na przekazywane nam alarmujące dane. Dlatego postanowiliśmy rozpocząć proces zmian edukacji włączającej, która będzie realną pomocą dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Szkoła to nie tylko wyniki w nauce, ale także nauka wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka – zaznacza Marzena Machałek, sekretarz stanu w MEiN.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Celem nowych przepisów edukacji włączającej jest to, by dzieci miały dostęp do pomocy jak najwcześniej, tak by likwidować bariery utrudniające im rozwój i naukę. Szkoły mają mieć więcej narzędzi do szybkiego diagnozowania problemów u dzieci i możliwość reagowania na problemy, tak aby każdy polski uczeń mógł korzystać z pomocy specjalistów niezbędnych dla jego indywidualnych potrzeb. Projekt uwzględnia także postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży, które borykają się z problemami psychicznymi, oraz z opieką psychiatryczną. W praktyce oznacza to zatrudnienie większej liczby pedagogów, psychologów, logopedów, neurologopedów i terapeutów pedagogicznych. W szkołach mają być też tworzone nowe stanowiska pedagoga specjalnego, którego zadaniami będą wsparcie nauczycieli, a także ocena rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego dzieci.

Włączyć w dorosłe życie

Edukacja włączająca jest sposobem organizacji edukacji, który uwzględnia różnorodność uczniów wynikającą z niepełnosprawności oraz innych deficytów rozwojowych. Polega na dostosowaniu systemu szkolnego do indywidualnego tempa nauki, uzdolnień, trudności każdego ucznia. Chodzi o to, żeby każdy uczeń był jak najlepiej przygotowany do dorosłego życia. – Termin „edukacja włączająca” obrósł różnymi i nieprawdziwymi skojarzeniami. My rozumiemy go jako zbudowanie takiego systemu edukacji, który pozwoli każdemu uczniowi się rozwijać na miarę jego możliwości. Naszym zadaniem jako ministerstwa jest stworzenie takiej szkoły, która pozwoli każdemu uczniowi przygotować się do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie – podkreśla min. Machałek.

Reklama

Większość szkół w Polsce już teraz ma w swoim gronie uczniów z niepełnosprawnościami. Edukacja już dawno podjęła proces integracji społecznej uczniów z deficytami rozwojowymi, bo ponad 60% dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym uczy się w szkołach ogólnodostępnych. Nie da się stworzyć szkoły dla każdego typu problemów rozwojowych dzieci i młodzieży, a więc ogólny system edukacji musi być bardzo elastyczny i sprofesjonalizowany. – Dlatego przeznaczamy więcej pieniędzy na edukację specjalną, ale także wzmacniamy liczbę specjalistów w szkołach ogólnych i chcemy, aby te pieniądze były jak najlepiej spożytkowane – wskazuje min. Machałek, która od kilku lat koordynowała prace nad ustawowymi zmianami w oświacie nt. edukacji włączającej. – System edukacji musi tak funkcjonować, by wyprowadzić swych uczniów z problemów, ale także rozwijać talenty, żeby byli włączeni w życie społeczne, a nie żyli na jego marginesie – dodaje.

Diagnoza w przedszkolach

Na poszerzenie dostępu do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo 700 mln zł, w tym 180 mln na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych oraz 520 mln zł na realizację zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach. W ciągu najbliższej dekady na ten cel przeznaczonych zostanie aż 25 mld zł. – Nie rozwiążemy wszystkich problemów od razu, ale działamy tak, by pokonywać problem po problemie. Zapewniamy większe wsparcie psychologiczne w szkołach, więcej specjalistów i znacznie lepsze narzędzia diagnozy oraz przeszkolonych nauczycieli – wyjaśnia wiceminister edukacji.

W pierwszym etapie wdrażania projektu najwięcej zmian można się spodziewać na wczesnym etapie edukacji i wychowania, bo prawie połowa kwoty trafi do przedszkoli. – Zaopiekowanie się dzieckiem i prawidłowa diagnoza na wczesnym etapie rozwoju dają o wiele większe szanse edukacyjne w przyszłości. Chodzi o to, by jak najmłodsze dziecko znalazło się u odpowiedniego specjalisty, który wówczas ma więcej możliwości, żeby zniwelować różnice rozwojowe i wyrównać szanse edukacyjne dziecka – dodaje min. Machałek.

Kształcenie specjalistów

Wdrożenie edukacji włączającej jest procesem. Reforma trwa już od lat, a obecne zmiany ustawowe były projektowane na długo przed pandemią. Obok dodatkowych setek milionów na etaty potrzebni są też specjaliści, którzy będą umieć pracować z uczniami i wdrażać te nowe rozwiązania. Dlatego już od pewnego czasu szkolonych jest kilka tysięcy nauczycieli, dostępne są poradniki metodyczne oraz wytyczne nowych standardów diagnostycznych.

Z myślą o edukacji włączającej utworzono nowe kierunki bezpłatnych studiów podyplomowych dla specjalistów we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wsparcia rodziny, doradztwa dla rodzin oraz studia z metodyki komunikacji językowej dzieci. Powstały też centra diagnostyczne przy szkołach specjalnych, które teraz mają dodatkową funkcję wspierania szkół ogólnodostępnych, by dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi otrzymały odpowiednie wsparcie. – Jestem nauczycielem, politykiem i wiceministrem, ale też babcią niepełnosprawnego dziecka. Wiem, jaka to jest trudna droga dla rodziców. Chcę takim dzieciom i ich rodzinom pomóc w sposób systemowy, by wsparcie dla nich było kierowane od samego początku edukacji – zapewnia min. Machałek.

2022-07-26 09:56

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: kryzys szkół katolickich we Włoszech

[ TEMATY ]

szkoła

Włochy

Archiwum Caritas diecezjalnego

Szkoły katolickie we Włoszech przeżywają od kilku lat poważny kryzys. Dane statystyczne potwierdzają spadek zainteresowania zapisami uczniów do takich placówek oświatowych. Główną przyczyną jest trwający na Półwyspie Apenińskim kryzys ekonomiczny.

Jak wynika z danych statystycznych, w ciągu ostatnich dwóch lat zamknięto 349 tzw. prywatnych szkół katolickich, rejestrując spadek zapisów o ok. 75 tys. Kryzys dotknął wszystkie sektory edukacyjne, ale w sposób szczególny przedszkola, głównie we włoskim regionie Kampania, następnie w Lombardii i na Sycylii. Prognozy na najbliższe lata nie przewidują zmiany tendencji. Uważa się, że nastąpi kolejny spadek zapisów do szkół katolickich w roku szkolnym 2015-2016 o ponad 30 tys.
CZYTAJ DALEJ

Dr Branca Acevedo: byłam lekarką s. Łucji dos Santos, ona – moją lekarką duchową

2025-12-11 21:33

[ TEMATY ]

świadectwo

Łucja Dos Santos

red/db

Dr Branca Pereira Acevedo, która przez 15 lat opiekowała się się Łucją dos Santos, mówi, że wizjonerka z Fatimy stała się narzędziem głębokiego nawrócenia w jej życiu. „Byłam jej lekarką od ciała, ale ona była moją lekarką duchową” - powiedziała Pereira, opisując swoją relację z siostrą Łucją dos Santos. Swoimi doświadczeniami podzieliła się podczas prezentacji filmu dokumentalnego „Serce Siostry Łucji”, która miała miejsce w pałacu arcybiskupim w Alcalá de Henares. Film jest nakręciła katolicka HM Television.

Służebnica Boża Łucja, jedyne z trojga pastuszków, które dożyło późnej starości, w 1925 roku przeniosła się do miasta Tuy, w prowincji Pontevedra, w północno-zachodniej Hiszpanii gdzie mieszkała przez ponad dekadę, zanim wróciła do Portugalii i w 1949 r. wstąpiła do karmelitanek. W tym mieście wizjonerka otrzymała „nową wizytę z nieba” – objawienia Matki Bożej i Dzieciątka Jezus.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję