W szczecińskiej katedrze św. Jakuba Apostoła, 11 czerwca 1987 r. papież Jan Paweł II mówił do kleryków: „Jeżeli diecezja zdobędzie tożsamość, swoją indywidualność pragnie to wyrazić przede wszystkim w seminarium, ponieważ mówi się «źrenica oka biskupa». Ale to «oko biskupa» jest tylko symbolem zastępczym. To jest źrenica dla całego Kościoła, całej wspólnoty ludu Bożego, którą wciąż patrzymy, patrzymy w przyszłość”.
Na zakończenie Mszy święceń kapłańskich w bazylice katedralnej abp Andrzej Dzięga ogłosił nowego rektora AWSD, a został nim ks. dr Zbigniew Woźniak. W tym dziele formowania kleryków, jako wice-rektor i prefekt studiów, będzie go wspomagał ks. prof. US dr hab. Jarosław Nowaszczuk. Nowi przełożeni rozpoczęli swoje posługiwanie z dniem 1 lipca pod opieką św. Ottona współpatrona naszej archidiecezji. Do kadry przełożonych seminarium należą jeszcze ks. mgr Krzysztof Krawiec – dyrektor administracyjny i ks. mgr Łukasz Krasula – ojciec duchowny.
Arcybiskup Andrzej Dzięga podziękował za trud prowadzenia seminarium duchownego dotychczasowemu rektorowi ks. dr. Krzysztofowi Łuszczkowi i prefektowi – ks. dr Lucjanowi Chroncholowi.
Nowym przełożonym życzymy asystencji Ducha Świętego i opieki Najświętszej Rodziny z Nazaretu.
Siedmiu alumnów Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego przyjęło posługi z rąk bp. prof. Henryka Wejmana.
Pięciu z nich zostało nowymi lektorami: Stanisław Domaradzki, Beniamin Kubiak, Wojciech Kłosowski, Jakub Ciesielczyk i Bartosz Ogłoziński, a dwóch – akolitami: Adam Kustro i Maciej Cebo. Posługa lektora uprawnia do odczytywania tekstu Pisma św., z wyjątkiem Ewangelii. Lektor staje się autentycznym świadkiem Biblii – sługą słowa Bożego. Akolita, jako „towarzyszący” jest sługą ołtarza eucharystycznego, pomaga kapłanowi i diakonowi w sprawowaniu liturgii, przede wszystkim ma przygotowywać ołtarz i naczynia liturgiczne oraz w razie potrzeby rozdawać wiernym Eucharystię, której jest szafarzem nadzwyczajnym. Przyjęcie tych posług jest ważnym momentem w podążaniu do święceń kapłańskich.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.
Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.