Reklama

Elematarz biblijny

Radujcie się wraz z Jerozolimą

Niedziela Ogólnopolska 27/2022, str. 17

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już dawno temu uczeni, którzy zajmowali się Księgą Izajasza, zauważyli, że nie jest to dzieło jednolite, i wyróżnili w nim trzy zasadnicze części, które przypisali trzem różnym osobom (a nawet grupom osób), mieszczącym się jednak w nurcie jednej tradycji. Autorów owych części umownie określono jako Proto-Izajasza (Iz 1-39), Deutero-Izajasza (Iz 40-55) i Trito-Izajasza (Iz 56-66). Nie działali oni równocześnie, stąd ramy czasowe, które mają odbicie w Księdze Izajasza, można określić na wieki od VIII do nawet III przed Chr.

Reklama

Właśnie z ostatniej części Księgi Izajasza pochodzi wezwanie: „Radujcie się wraz z Jerozolimą”, zaadresowane do wszystkich narodów. Jest to wręcz rewolucyjna nowość, jeśli chodzi o cały Stary Testament. Ten bowiem koncentrował się przede wszystkim na losach ludu wybranego – Izraela. To on był adresatem wszystkich Bożych obietnic. W tym wymiarze nie przewidywano żadnej świetlanej przyszłości dla innych narodów. Wręcz przeciwnie, w starszych księgach prorockich (także w I i II części Izajasza) inne narody były często przedstawiane jako obiekt karzącego sądu Boga, a w najlepszym przypadku – jako bezwolne narzędzia w Jego ręku. To, co pisze „Trzeci Izajasz”, oznacza skierowanie oferty zbawienia nie tylko do Izraela, ale także do narodów pogańskich. Nie oznacza to jednak usunięcia Izraela z historii zbawienia. Dla niego Bóg przygotował szczególną rolę, która została ukazana za pomocą metafory macierzyństwa. Jerozolima – Syjon, która uosabia tutaj cały wierny lud wybrany, staje się matką dla tych spośród innych narodów, którzy to Boże zaproszenie przyjmą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warto zresztą zauważyć, że obraz kobiety odniesiony do Jerozolimy jako reprezentantki Izraela jest jednym z najpiękniejszych, które można spotkać na kartach Biblii. Możemy tam dostrzec motyw zrodzenia (por. Iz 66, 7-8) i karmienia (por. Iz 66, 11) nowego potomstwa, czyli nowych wierzących w Boga. Nieco wcześniej (por. Iz 62, 3) Jerozolima porównana została do wspaniałej królewskiej ozdoby w ręku Boga, a jej ścisłą więź z Nim wyrażają słowa: „Pan ma w tobie upodobanie, a twoja kraina otrzyma męża” (62, 4) oraz: „twój Budowniczy ciebie poślubi” (62, 5). Do tego motywu nawiązuje autor Apokalipsy, ukazując zmierzającą ku zbawieniu wspólnotę Kościoła jako Oblubienicę Baranka (por. Ap 21-22).

Z jednej strony takie postrzeganie relacji człowieka do Boga na podobieństwo relacji małżeńskiej jest bardzo ważne, bo podkreśla, że istotą tej relacji jest miłość. Z drugiej – każdy grzech jawi się jako niewierność czy wręcz zdrada Boga. Jest to o tyle istotne, że bardzo często postrzegamy grzech jedynie w kategoriach złamanego przepisu. W ten sposób grzech traci swój dramatyzm, bo ulatuje gdzieś prawda, że jest to przede wszystkim zranienie Bożej miłości.

2022-06-29 06:11

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Płock/ Z okazji 950-lecia diecezji odbędzie się specjalny zlot motocyklistów

W Płocku w sobotę tego roku odbędzie się Diecezjalne Spotkanie Motocyklistów „950 motocykli na 950-lecie Diecezji Płockiej - ogłosiła Kuria Diecezjalna Płocka. Hasłem zlotu będzie „Ecclesia in via - Kościół w drodze”, nawiązujące do hasła tegorocznych obchodów jubileuszu diecezji.

W ramach Diecezjalnego Spotkanie Motocyklistów odprawiona zostanie uroczysta msza święta przy płockim Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, której przewodniczył będzie biskup tej diecezji Szymon Stułkowski. Następnie uczestnicy zlotu przejadą ulicami miasta przed Młodzieżowe Centrum Edukacyjno-Wychowawcze „Studnia”, gdzie odbędzie się koncert muzyczny.
CZYTAJ DALEJ

Prababcia Jezusa

Niedziela Ogólnopolska 4/2023, str. 24-25

[ TEMATY ]

Świadek wiary

pl.wikipedia.org

Rut to jedna z czterech kobiet – obok Tamar, Rahab oraz Batszeby – wymienianych w genealogii Jezusa w Ewangelii według św. Mateusza. Możemy zatem określić ją mianem „prababci” Jezusa.

Rut, której historię opowiada starotestamentalna księga zatytułowana jej imieniem, pochodziła z Moabu – historycznej krainy leżącej na wschodnim brzegu Morza Martwego, na terenie dzisiejszej Jordanii. Biblijna historia Izraela pokazuje, że Moab znajdował się często w stanie wojny z Izraelitami, ale notuje też okresy pokojowego współistnienia między tymi dwoma królestwami. Księga Rut świadczy właśnie o takich przyjaznych relacjach.
CZYTAJ DALEJ

W 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej

2025-09-02 23:17

Biuro Prasowe AK

- Modlimy się za nas, za Polskę 2025 r. i lat najbliższych, żeby nie zgasł w niej płomień patriotyzmu, żeby ojczyzna jawiła się dla wszystkich obywateli — i rządzących, i rządzonych — jako dobro wspólne, dla którego warto żyć, dla którego warto nieraz cierpieć i dla którego to dobra trzeba nawet kiedyś, jeśli przyjdzie taka chwila, oddać własne życie — mówił abp Marek Jędraszewski w katedrze na Wawelu w czasie Mszy św. sprawowanej w 86. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Na początku liturgii proboszcz parafii wawelskiej, ks. Paweł Baran powitał zgromadzonych w katedrze: kombatantów, uczestników walk o niepodległość ojczyzny, dyrektora oddziału Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie — dr. hab. Filipa Musiała, parlamentarzystów, europarlamentarzystów, władze województwa małopolskiego, powiatu krakowskiego oraz miasta Krakowa, Krakowski Korpus Konsularny, dowódców i przedstawicieli jednostek wojskowych na czele z gen. broni Adamem Joksem — dowódcą Garnizonu Kraków oraz płk. pil. Sławomirem Byliniakiem — dowódcą Garnizonu Kraków-Balice; kapelana proboszcza parafii św. Agnieszki w Krakowie oraz kapelana Straży Granicznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję