Reklama

Wiadomości

Kamieniem milowym w gospodarkę

Ekologiczne kroki milowe w Krajowym Planie Odbudowy wywołały sporo zamieszania w polskiej debacie publicznej. Nie są zaskoczeni tylko ci, którzy śledzą proces zielonej transformacji Unii Europejskiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Unia Europejska zaplanowała sobie świat najpierw bez węgla, a później bez gazu i benzyny. Dlatego od 2035 r. produkcja spalinowych samochodów będzie w UE zakazana. Teoretycznie i na papierze jest to możliwe, ale w praktyce raczej się nie uda. Obciążenie coraz słabszej i coraz mniej konkurencyjnej gospodarki europejskiej może się naprawdę źle skończyć. A program NextGeneration-EU, którego nazwa jest odmieniana przez wszystkie przypadki na brukselskich salonach, może się okazać drogą do zubożenia Europy.

Rewolucja klimatyczna zaczęła się od przyjęcia Europejskiego Zielonego Ładu w 2019 r. Później już wszystkie inwestycje zostały podporządkowane celom redukcji CO2 oraz dążeniu do neutralności. Tak samo jest z Europejskim Funduszem Odbudowy, w którym obok pieniędzy na cyfryzację i służbę zdrowia największą część funduszy przeznaczono na zieloną transformację. – Problem w tym, że ten program przestał być aktualny po 24 lutego 2022 r. Został on bowiem napisany pod niemieckie odnawialne źródła energii i rosyjski gaz. Dopóki ludzkość nie wynajdzie magazynów energii na skalę przemysłową, mówienie o neutralności klimatycznej w oparciu o energię słoneczną i wiatrową jest czystym absurdem – mówi poseł Janusz Kowalski z Solidarnej Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Opłaty od spalin

Reklama

W Krajowym Planie Odbudowy musiały być zapisane tzw. kamienie milowe, których realizacja warunkuje wypłatę środków z UE. W polskim planie zapisanych zostało ich 280. Ale część państw ma zdecydowanie wyżej postawioną poprzeczkę: Włochy np. muszą „spełnić ich” 527, Hiszpanie – ponad 400, a Niemcy – jedynie 130.

Wszystkie państwa musiały przedstawić przede wszystkim zobowiązania związane z zieloną transformacją, ochroną klimatu, niskoemisyjną gospodarką i transformacją cyfrową. Na zielone cele łącznie w polskim KPO przewidziane jest 42,7% inwestycji, a na transformację cyfrową – 21,3%. Na realizację KPO Polska ma otrzymać w sumie 158,5 mld zł, w tym 106,9 mld zł w postaci dotacji i 51,6 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek.

Reklama

Ekologiczne kamienie milowe zakładają, że w 2024 r. wprowadzona zostanie opłata rejestracyjna od pojazdów emitujących spaliny, a w 2026 r. pojawi się stały podatek od właścicieli dla takich pojazdów, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. Takie rozwiązania nie dziwią w kontekście tego, że Parlament Europejski przegłosował zakaz produkcji samochodów spalinowych od 2035 r. Podatki są tu jedynie narzędziem finansowym stymulującym popyt na pojazdy wodorowe i elektryczne. Opłata będzie uzależniona od emisji CO2 oraz tlenku azotu (NOx), która jest szczególnie wysoka w silnikach Diesla. Do pierwszego kwartału 2023 r. natomiast ma zostać wprowadzony system opłat za korzystanie nie tylko ze wszystkich nowych autostrad, ale też z dróg ekspresowych; do 2025 r. z kolei mają zostać ustanowione w największych miastach strefy wyłącznie dla pojazdów niskoemisyjnych. – W KPO są zachęty do zmiany naszych nawyków, jest duże wsparcie np. dla niskoemisyjnego transportu publicznego i stref niskoemisyjnych. Są też opłaty dla samochodów spalinowych, ale oczywiście, będziemy w Polsce decydować sami, jak te opłaty kształtować – podkreśla wiceminister finansów Artur Soboń.

Wodorowe innowacje

Pozostałe zielone kamienie milowe i reformy KPO nie budzą tak wielu kontrowersji. Są tam zapisy o termoizolacji, wsparciu wymiany źródeł ciepła miejskiego oraz budynków jednorodzinnych. Z KPO mają być sfinansowane spora część modernizacji systemu energetycznego, budowa wiatrowych farm morskich oraz portów morskich dostosowanych do serwisowania elementów niezbędnych dla elektrowni wiatrowych.

Lwia część KPO to realizacja polskiej strategii wodorowej – od budowy elektrolizerów, po stacje tankowania, magazyny, infrastrukturę transportową, aż po transport napędzany wodorem. Nie od dziś wiadomo, że polskie firmy już są przygotowane do budowy wodorowych autobusów komunikacji miejskiej i autokarów, trwają również zaawansowane prace nad polskim pociągiem wodorowym. „Działanie zakłada stworzenie infrastruktury wodorowej oraz zaprojektowanie rynków wodoru z myślą o wspieraniu wprowadzania na rynek odnawialnego i niskoemisyjnego wodoru, integracji produkcji wodoru z innymi rynkami energii” – czytamy w dokumencie.

Reklama

Choć dziś jeszcze jest za wcześnie, by przesądzać, na ile wodór stanie się efektywnym nośnikiem energii, to jednak polskie inwestycje skupiają się np. na „opracowaniu, testowaniu i komercjalizacji różnych typów jednostek transportowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi”. Ta część Krajowego Planu Odbudowy bez wątpienia jest najbardziej innowacyjnym i ambitnym projektem, bo może sprawić, że polska gospodarka zyska innowacyjne kompetencje, a nasze przedsiębiorstwa będą jeszcze bardziej konkurencyjne w zielonych przetargach Europy Zachodniej, tak jak to jest w ostatnich latach.

Proputinowska polityka

Mimo wielkiego oburzenia niektórymi zapisami tzw. kamieni milowych cała dokumentacja KPO nie jest zaskoczeniem. Unia Europejska wszelkimi dostępnymi środkami dąży do dekarbonizacji. Ta polityka ma jednak sporo wad, bo po 24 lutego br. sytuacja geopolityczna w Europie całkowicie się zmieniła. W każdej chwili Władimir Putin może zakręcić gaz całej Europie, a rozchwiane systemy energetyczne np. w Niemczech opierają się głównie na OZE i rosyjskim gazie. W uproszczeniu, gdy nie wieje wiatr i są braki w systemie, to włączane są elektrownie gazowe, by zastąpić OZE. – Cała polityka Green Deal jest oparta na niemieckich technologiach OZE i rosyjskim gazie z Nord Stream. To jest już przestarzała proputinowska polityka UE z ery Angeli Merkel – mówi Janusz Kowalski, były wiceminister aktywów państwowych i były wiceprezes PGNiG.

Na razie nie widać sygnałów, by Bruksela chciała zejść z zielonego kursu. Na unijnych salonach panuje przekonanie, że więcej OZE to większa niezależność od rosyjskich surowców. – Problem w tym, że jak nie wieje i nie świeci słońce, to energię można zastąpić tylko gazem. Opieranie wielkiej reformy europejskiej na rozwiązaniach, które nie istnieją, jest czystym absurdem, który doprowadził Niemcy do wielkiego uzależnienia od Rosji – wskazuje Kowalski.

Brakuje energii do elektromobilności

Reklama

Promocja samochodów elektrycznych, która jest zapisana w KPO, też jest przejawem mocno zideologizowanego myślenia, bez odniesienia do europejskich realiów. O ile eksploatacja takich pojazdów jest przyjemna i czysta, to radykalne przyspieszenie ich produkcji wyrządzi więcej szkód niż pożytku. Europejski przemysł motoryzacyjny nie ma takich kompetencji produkcyjnych, jakie mają np. Chiny, które są samowystarczalne pod tym względem. Mają wystarczającą produkcję baterii i co najważniejsze – zabezpieczone złoża metali rzadkich do ich produkcji. W sumie to Pekin kontroluje od 60 do 70% światowych zasobów. W efekcie cena taniego auta elektrycznego w Chinach to koszt kilku tysięcy złotych, a przyzwoite auto można kupić za 20-30 tys. zł. Ceny w Europie natomiast to zwykle grubo ponad 100 tys. zł, a najtańszy samochód elektryczny, Dacia Spring, kosztuje 90 tys. zł, i to tylko dlatego, że też jest produkowany w Chinach.

Drugim problemem jest niewydolność systemów energetycznych i słabe moce wytwarzania prądu, by te pojazdy było czym naładować. Bez elektrowni atomowych albo rosyjskich surowców ten plan jest praktycznie niewykonalny. Szacunki wskazują, że w UE brakuje ok. 25% energii, a w Polsce aż 40%, byśmy wszyscy mogli jeździć tylko na prąd.

Szanse i zagrożenia

Krajowy Plan Odbudowy jest wpisany w główny nurt polityki Unii Europejskiej, która w bardzo nieudolny i często fałszywy sposób próbuje realizować cele ekologiczne. Polska, chcąc nie chcąc, musi w tych programach uczestniczyć i szukać nisz, w których nasza gospodarka może zyskać konkurencyjność na europejskich rynkach. Przykładem tego mogą być autobusy elektryczne i wodorowe, które w ostatnich latach są hitem eksportowym, a Polska stała się największym producentem elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej w UE. Teraz jest szansa na szybkie rozwinięcie technologii i inwestycji wodorowych, na które pozyskujemy całkiem pokaźne środki.

Największym problemem są dziś jednak koszty energii w Europie, przez co tracimy na konkurencyjności. Unia Europejska wydaje gigantyczne pieniądze, które można by spożytkować lepiej i efektywniej, inwestując w naprawę gospodarki i rozwój przemysłu, a nie zadowalając się tym, co da się wyprodukować w coraz droższych Chinach. Do tego potrzebne są nowe technologie i tania energia, której obecnie brakuje. – Dlatego w polskich realiach osobiście krytykuję koncepcję gazu jako paliwa przejściowego. Bez sensu jest przechodzenie z węgla na gaz, by za kilka lat przejść z gazu na OZE, bo to jest marnowanie gigantycznych pieniędzy – mówi Janusz Kowalski.

2022-06-21 13:48

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Od samochodu, psa, ziemi

Gminy i miasta muszą szukać pieniędzy. Bo kryzys. Jedną z możliwości jest podniesienie podatków lokalnych. Ale tutaj ruch finansowy duży nie jest. Maksymalne stawki obwieszcza minister finansów na każdy rok. Gmina może jednak ustalić podatki na poziomie maksymalnym albo je obniżyć

W Krakowie na rok 2013 przewiduje się wzrost stawek podatku od nieruchomości. Skala wzrostu jest określona w Polityce podatkowej Gminy Miejskiej Kraków na lata 2012-2014, przyjętej przez Radę Miasta Krakowa w ubiegłym roku. Przykładowe stawki, zgodnie z polityką podatkową, mają wynosić np.: od gruntów na działalność gospodarczą - 96 proc. stawki maksymalnej, którą obwieści minister finansów; od tzw. gruntów pozostałych - 89 proc. stawki maksymalnej; od budynków mieszkalnych - 96 proc. stawki maksymalnej; od budynków na działalność gospodarczą - 97 proc. stawki maksymalnej. Ale już od budynków zajętych na działalność w zakresie tzw. branż chronionych i zanikających miasto proponuje 50 proc. stawki maksymalnej, a od budynków służby zdrowia - 40 proc. stawki maksymalnej. Planuje się zwiększenie dochodów na 2013 r. z tytułu podatku od nieruchomości o ponad 8 proc. w stosunku do roku bieżącego. Jak nas informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta, dochody z tytułu podwyższenia podatków powinny dać dodatkowe wpływy do kasy miasta w wysokości 389 mln zł. Dodatkowe 17 mln zł to planowany wzrost podatków od środków transportu o ok. 17,6 mln zł. - Zaproponowany wzrost stawek jest zgodny z polityką podatkową przyjętą przez Radę Miasta Krakowa w 2011 r., wyznaczającą kierunki działania dla organu wykonawczego, czyli Prezydenta Miasta Krakowa. Wzrost stawek pozwoli osiągnąć wyższe wpływy do budżetu Miasta Krakowa, które zostaną przeznaczone na realizację zadań publicznych - mówi Joanna Dubiel z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Wrocław na razie czeka. - Prace nad budżetem miasta trwają, decyzje dopiero w październiku - słyszymy w Biurze Prasowym. W Poznaniu stawka podatku od nieruchomości wynosi obecnie 21,74 zł za m2. Jakie będą decyzje Rady Miasta dotyczące podatku na przyszły rok - nie wiemy. Decyzję, czy zostanie ustalona maksymalna stawka Ministerstwa Finansów, czy będą obniżki, ustali Rada Miasta Poznania - słyszymy w Biurze Prasowym. Do maksymalnych stawek jak co roku (poza drobnymi ulgami dla podatku od środków transportu) szykuje się Rada Warszawy. - Sprawy nie przesądzam, ale nie mamy innego wyjścia - mówi szefowa komisji gospodarki w Radzie Warszawy Zofia Trębicka (PO). I przypomina, że Warszawa i Mazowsze i tak płacą wielkie „janosikowe” na poczet innych gmin w kraju. - A przecież budżet miasta też musi się bilansować - dodaje. Miasta nie planują podwyżek czynszu w lokalach komunalnych. Zazwyczaj są one określone w wieloletnich planach polityki czynszowej. Koszt miesięczny mieszkania komunalnego kształtuje się przykładowo: 4,9 zł za m2 w Poznaniu, 7,7 zł za m2 w Krakowie, do ok. 6 zł za m2 w Warszawie. Małe gminy też na razie nie wiedzą, jakie będą podatki. - Zdecyduje Rada Gminy w październiku - mówi skarbnik gminy Piechowice Alicja Pawnuk. Przyznaje, że dotychczas zawsze były obniżki od tzw. stawki maksymalnej ustalanej przez Ministerstwo Finansów, np. w przypadku budynków, w których prowadzono działalność gospodarczą, a także w ogródkach działkowych czy przydomowych komórkach. W małych gminach problemem jest też opłata targowa. - U nas jest stawka maksymalna, czyli 728 zł dziennie - przyznaje radna Trębicka. - U nas nikt takiej kwoty nie zapłaci, bo nawet na nią nie zarobi - mówi skarbnik Alicja Pawnuk z Piechowic. I dodaje, że podatki muszą być powiązane z możliwościami finansowymi lokalnej społeczności A co z psami? W Warszawie podatku nie będzie. Jego ściągalność przewyższyłaby wpływy od posiadaczy psów. - To po prostu głupota - mówi radna Trębicka. Podatków od psów nie ma też we Wrocławiu i nie jest planowane jego wprowadzenie. Ale np. w Poznaniu w tym roku wynosi on 55 zł od pupilka i będzie utrzymany. Od 1 stycznia 2013 r. będzie pobierana opłata od posiadania psów także w Krakowie - w wysokości 36 zł rocznie od jednego psa. Szacuje się, że z tego tytułu do budżetu miasta wpłynie ok. 100 tys. zł. W gminie Piechowice za psa trzeba zapłacić 30 zł rocznie. Ale gmina zastanawia się nad podwyżką. - Zwolnieni byliby emeryci - zastrzega pani skarbnik. Samorządowcy przyznają, że nie zawsze maksymalizacja stawki podatków jest najlepszym wyjściem. Jest granica. Może nie płacą, bo naprawdę ich nie stać, więc wpływy do gminy mogą być niższe niż zakładane. A poza tym trzeba mieć dobry program wydania tych pieniędzy - mówi skarbnik Piechowic. Rafał Szczepański, współpomysłodawca zmiany systemu tzw. janosikowego w Sejmie, przyznaje, że nowy projekt mógłby odciążyć duże ośrodki od nadmiernego haraczu, a jednocześnie dać potrzebne pieniądze mniejszym. - Według naszych wyliczeń i algorytmów, potrzebujące gminy mogą dostać nawet 350 mln zł więcej - mówi, odsyłając do strony: www.stop.janosikowe.pl.
CZYTAJ DALEJ

Św. Ireneusz, biskup i męczennik

[ TEMATY ]

święty

św. Ireneusz

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła

2025-06-28 10:27

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję