W Muzeum Narodowym otwarto wystawę dorobku Józefa Szajny, wybitnego malarza, grafika, scenografa i reżysera teatralnego, twórcy wielu autorskich spektakli. Szajna, profesor warszawskiej ASP, obchodzi
80-lecie urodzin i 50- lecie pracy twórczej.
Wystawa jest częścią festiwalu Szajnatown, jedną z imprez zorganizowanych z okazji jubileuszu artysty, który obchodzi świat plastyczny i teatralny. Szajna jako młody człowiek był więźniem
hitlerowskich obozów koncentracyjnych w Oświęcimiu i Buchenwaldzie. Wyniesionym stamtąd przeżyciom daje wyraz od początku pracy twórczej. Jego kompozycje plastyczne i spektakle teatralne
przesiąknięte są wizjami kondycji i cierpienia człowieka, poddanego presji systemu totalitarnego. Na wystawie w Muzeum Narodowym zaprezentowano fotogramy i recenzje z głośnych przedstawień
Szajny prezentowanych w wielu krajach świata. Możemy zapoznać się z dokumentacją prasową, która świadczy o zainteresowaniu krytyki i publiczności tym specyficznie polskim doświadczeniem.
Twórczość Szajny wszędzie traktowano jako wyraz świadectwa przeżyć polskiego artysty z okresu II wojny światowej, czyli czasów ludobójstwa i pogardy dla człowieka. W ramach ekspozycji jubileuszowej
oglądamy także aranżacje przestrzenne, kompozycje plastyczne symbolizujące świat obozów koncentracyjnych oraz elementy scenografii przedstawień teatralnych.
Prezentację całości dorobku artysty dopełnia kilkunastometrowa kompozycja rzeźbiarska Drabina do nieba, autorstwa Józefa Szajny, wystawiona na skwerze Muzeum Narodowego. Wystawa potrwa do 8 czerwca.
Joanna Franciszka de Chantal urodziła się w 1572 r. w szlacheckiej rodzinie Fremyot. Mając 19 lat, poślubiła barona Krzysztofa de Chantal. Z ich małżeństwa przyszło na świat sześcioro dzieci.
Szczęśliwemu związkowi kres położyła tragiczna śmierć męża Joanny. W 1604 r. spotkała się z bp. Franciszkiem Salezym i poddała się jego duchowemu kierownictwu, a w 1610 r. stała się współzałożycielką nowej formy życia zakonnego, którą był zakon sióstr wizytek. Po śmierci Franciszka Salezego niestrudzenie kierowała rozwijającym się dziełem, aż do swej śmierci w 1641 r. Beatyfikowana została w 1751 r., a kanonizowana w 1767 r.
Ratownikom, którzy próbują dotrzeć do górnika poszkodowanego w poniedziałkowym wieczornym wstrząsie w kopalni Knurów, pozostało kilkadziesiąt metrów – wynika z wtorkowej informacji Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Jak przekazał PAP Tomasz Siemieniec z zespołu prasowego JSW, około godz. 16.00 ratowników od poszukiwanego dzieliło około 50 metrów (około południa było to około 130 metrów). Wyzwaniem nadal było m.in. zapewnienie odpowiedniej wentylacji w wyrobisku.
Matka Boża z zamku Hara. 10 metrowy największa statua Maryi z drewna
Japońska telewizja Nippon New Network (NNN) nadała 11 sierpnia materiał o największej na świecie drewnianej figurze Matki Bożej, powstałej w Minamishimabarze w prefekturze Nagasaki. W miejscowości tej znajduje się wiele historycznych obiektów związanych z tamtejszymi „ukrytymi chrześcijanami”, czyli katolikami, którzy mimo okrutnych prześladowań potrafili zachować wiarę przez 7 pokoleń, aż do połowy XIX wieku.
Według komentarza NNN „najokazalsze zabytki wiary chrześcijańskiej zazwyczaj można znaleźć w krajach Zachodu. Teraz jednak nowy pomnik powstał w prefekturze Nagasaki w Japonii. Drewniana figura, nazwana „Matką Bożą z zamku Hara”, ma około 10 metrów wysokości i została wykonana w technice azekurazukuri (japoński styl architektoniczny o prostej drewnianej konstrukcji, używany do magazynów (kura), spichlerzy i innych konstrukcji użytkowych) z ogromnych, zazębiających się bali z drewna kamforowego, pochodzących z drzew liczących od 200 do 300 lat.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.