Reklama

Zwycięstwo pochłonęło śmierć

Niedziela Ogólnopolska 9/2022, str. V

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piętnasty rozdział 1. Listu do Koryntian to głęboka medytacja św. Pawła Apostoła nad tajemnicą zmartwychwstania. Apostoł ogłasza najpierw Koryntianom fakt zwycięstwa Chrystusa nas śmiercią (15, 1-11) i płynącą stąd nadzieję naszego zmartwychwstania w ciele (15, 12-34). W drugiej części tego rozdziału św. Paweł podejmuje pytanie, które nurtowało adresatów jego listu: w jaki sposób dokona się przemiana naszych śmiertelnych ciał w niezniszczalne? Czytane dziś zakończenie tego ważnego rozdziału odwołuje się do argumentu biblijnego: „sprawdzą się słowa, które zostały napisane”.

Wszystko bowiem, co zostało zawarte w Piśmie świętym, stanowi zapowiedź rzeczy przyszłych, „spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów” (1 Kor 10, 11). Apostoł jest przekonany, że ów „kres czasów”, którego dziś doświadczamy w sposób namacalny, wymaga od nas całkowitego zawierzenia „Słowu Boga żywego”, czyli samemu Chrystusowi. On bowiem jest odwiecznym „Słowem, które stało się Ciałem” (por. J 1, 14) dla naszego zbawienia. Jego zwycięstwo nad własną śmiercią jest gwarancją naszego zmartwychwstania z duszą i ciałem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Święty Paweł nie mówi tu o zmartwychwstaniu „powszechnym”, ale skupia się na tych, „co należą do Chrystusa”. Tak wielu dzisiejszych chrześcijan powtarza jak niegdyś Koryntianie: „nie ma zmartwychwstania!”. Do nich to właśnie Apostoł kieruje słowa nadziei, zaczerpnięte od dawnych proroków. Słowa, które przez nich Bóg kierował do wiernych, wszystkie się spełniły. Gdy więc przeminie to, co zniszczalne, wypełni się i ta ostatnia z obietnic, zapisanych u proroków: „zwycięstwo pochłonęło śmierć!”.

Nie jest to dokładny cytat biblijny, lecz umiejętne połączenie dwóch zapowiedzi współczesnych sobie proroków VIII wieku przed Chrystusem. Pierwsza z nich to tajemnicza zapowiedź Izajasza, przekazana w kontekście innych wyroczni apokaliptycznych. Na końcu czasów Bóg przygotuje „wszystkim ludom” wspaniałą ucztę, gdy „raz na zawsze zniszczy śmierć” (Iz 25, 6-8). Słowa te zaczerpnął św. Paweł nie z tekstu hebrajskiego (który jest w tym miejscu niejasny), lecz z greckiego przekładu proroctwa (gdzie użyty jest termin „zwycięstwo”). Chrystus przez swoje zmartwychwstanie spełnia więc obietnicę ostatecznego zwycięstwa nad śmiercią.

Potwierdzeniem tej obietnicy są retoryczne słowa Ozeasza: „Gdzie twa zaraza, o Śmierci, gdzie twa zagłada, Szeolu?” (Oz 13, 14). Paweł i tutaj nie trzyma się ściśle „litery” proroctwa, lecz wskazuje na jego „ducha”. Śmierć została tu jakby uosobiona; to przeciw niej toczyć się będzie ostateczna walka, zapowiadana w paschalnej sekwencji („Śmierć zwarła się z życiem i w boju, o dziwy, choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy”). Uosobionej Śmierci przeciwstawia Apostoł uosobienie Zwycięstwa: jest nim sam Chrystus, który swoją śmiercią pochłonął odwiecznego wroga.

2022-02-22 11:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego Bóg wybiera do różnych rzeczy tych, a nie innych

2025-10-01 11:49

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

© Mirek Krajewski/Vatican Media

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 12-19

Wtorek, 28 października. Święto świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza.
CZYTAJ DALEJ

Na Górze Oliwnej, gdzie modlił się Jezus, mnisi i mniszki nadal zbierają oliwki

2025-10-28 10:05

[ TEMATY ]

Góra Oliwna

Ogród Oliwny

Vatican Media

Bazylika Agonii przylegająca bezpośrednio do Ogrodu Oliwnego

Bazylika Agonii przylegająca bezpośrednio do Ogrodu Oliwnego

W Jerozolimie na Górze Oliwnej i w ogrodzie Getsemani, gdzie zgodnie z Ewangelią Jezus spędził ostatnią noc przed pojmaniem, mnisi i mniszki każdego października zbierają oliwki, traktując pracę jako modlitwę i formę czci dla świętych miejsc. Tegoroczne zbiory odbywają się w cieniu dwuletniej wojny Izraela z Hamasem, ale także w atmosferze krucho zarysowującego się rozejmu, który rozbudził nadzieję na pokój – od wieków symbolizowany gałązką oliwną.

Historię opisuje National Catholic Reporter. Franciszkanin o. Diego Dalla Gassa, odpowiedzialny za zbiory w klasztorze obok Getsemani, podkreśla, że opieka nad sanktuariami oznacza ich „przeżywanie – fizycznie i duchowo”. Zakonnicy i wolontariusze – od izraelskich Żydów po włoskich funkcjonariuszy przybyłych z pomocą – strącają czarne i zielone owoce ręcznie i małymi grzebieniami na rozpostarte pod drzewami siatki. Zebrane oliwki trafiają do nowoczesnej prasy. Sama nazwa Getsemani wywodzi się od „tłoczni”. Na litr oliwy potrzeba do 10 kilogramów owoców.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: dialog międzyreligijny nie jest taktyką, lecz sposobem życia

2025-10-28 21:16

[ TEMATY ]

dialog międzyreligijny

Papież Leon XIV

sposób życia

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Na znaczenie modlitwy w dialogu międzyreligijnym wskazał papież podczas uroczystości z okazji 60-lecia deklaracji Soboru Watykańskiego II Nostra aetate o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Dialog międzyreligijny nie jest taktyką, lecz sposobem życia - stwierdził Leon XIV.

Dziękując obecnym za przybycie Ojciec Święty zaznaczył, iż soborowy dokument zasiał ziarno dialogu międzyreligijnego. Dziś wyrosło ono w drzewo przyjaźni, współpracy i pokoju. Zachęcił, aby pamiętać o tych, którzy poświęcili życie dla tej sprawy - męczenników dialogu - oraz wszystkich, którzy przez dziesięciolecia pielęgnowali to dzieło.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję