Reklama

Niedziela Lubelska

Wyjątkowa parafia

Kościół Świętej Rodziny w Lublinie nazywany jest „kościołem papieskim”.

Niedziela lubelska 23/2021, str. VI

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Katarzyna Artymiak

Ołtarz główny witrażowy ze św. Józefem i Matką Bożą adorującymi Jezusa obecnego w tabernakulum.

Ołtarz główny witrażowy ze św. Józefem i Matką Bożą adorującymi Jezusa obecnego w tabernakulum.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W uroczystość św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny, decyzją papieża Franciszka, rozpoczął się w Kościele Rok Rodziny Amoris Laetitia (radość miłości). Jest on okazją, by przybliżyć kościoły i parafie Świętej Rodziny na terenie naszej archidiecezji: w Lublinie, Chełmie i Puławach. Pierwszą świątynią noszącą ten rzadki tytuł jest kościół w lubelskiej dzielnicy Czuby. Stanowił uzupełnienie jednej z „białych plam” na mapie miasta i diecezji, jak nazywał abp Bolesław Pylak brak pozwoleń na budowę kościołów.

Historia

Wiosną 1982 r. bp Bolesław Pylak powierzył zorganizowanie ośrodka duszpasterskiego oraz prowadzenie prac budowlanych ks. Ryszardowi Jurakowi. Wznoszenie tymczasowej kaplicy rozpoczęto 28 września, a już 12 grudnia jej poświęcenia dokonał bp Zygmunt Kamiński. Dzień później decyzją bp Bolesława Pylaka powołano Samodzielny Ośrodek Duszpasterski pod wezwaniem Świętej Rodziny. Stanowił filię parafii św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Rektorem kościoła został ks. Ryszard Jurak, a pierwszym wikariuszem ks. Leszek Kuna. Parafia Świętej Rodziny została erygowana 21 listopada 1984 r. W następnym roku rozpoczęto prace przy budowie kościoła. W 1990 r. budowa zyskała stan surowy zamknięty; wówczas pierwszą Pasterkę odprawił w niej bp Piotr Hemperek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kościół został wzniesiony według projektu architektonicznego Zbigniewa Szeligi. Intensywne prace wykończeniowe trwały do 1992 r., kiedy zamontowano m.in. nowe drzwi i stacje drogi krzyżowej, ustawiono konfesjonały. Dwa lata później w strzeliste okna wstawiono witraże projektu Marka Piątkowskiego, a po kolejnym roku zainstalowano piękne organy z Monachium. Witrażowe prezbiterium przedstawia św. Józefa z Najświętszą Maryję Pannę adorujących Pana Jezusa obecnego w tabernakulum. Witrażowy jest również wizerunek św. Jana Pawła II po prawej stronie kościoła.

W 2015 r. po przejściu ks. Ryszarda Juraka na emeryturę drugim proboszczem w historii parafii został ks. Tadeusz Pajurek. Dwa lata później, w 30. rocznicę wizyty św. Jana Pawła II w Lublinie, kościół został uroczyście poświęcony przez abp. Stanisława Budzika. W 2016 r. rozpoczął się generalny remont świątyni. Pierwsza została odnowiona kaplica adoracji pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy. W następnym roku przeprowadzono termomodernizację świątyni z wymianą okien i ułożeniem granitowej posadzki. W minionym roku zostały wyremontowane schody przed wejściem z podjazdem dla niepełnosprawnych. Kolejnym przedsięwzięciem jest wymiana dachu.

Reklama

Wizyta Jana Pawła II

Historycznym wyróżnieniem dla lubelskiej parafii Świętej Rodziny była wizyta papieża Jana Pawła II w Lublinie 9 czerwca 1987 r. Miasto, z którym Ojciec Święty przez 24 lata był związany przez pracę akademicką na KUL, musiało długo czekać na przyjazd znamienitego profesora. Okazją stała się III pielgrzymka papieża do ojczyzny z okazji Narodowego Kongresu Eucharystycznego. Program pobytu w Lublinie obejmował modlitwę przy mauzoleum na terenie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego na Majdanku, wizytę w katedrze i na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a także Mszę św. z sakramentem święceń kapłańskich dla 50 diakonów z całej Polski. Niezagospodarowane tereny Czubów stały się idealnym miejscem na liturgię dla milionowej rzeszy wiernych. Wstrzymano nawet na kilka miesięcy budowę kolejnych bloków, by nie stracić terenu na uroczystości. Dla parafian było to wielkie święto i wyróżnienie.

Dzień po pobycie Jana Pawła II został wmurowany kamień węgielny, poświęcony przez papieża podczas jego wizyty. Jest to wymowne, że właśnie na terenie parafii Świętej Rodziny miała miejsce Msza św. dla mieszkańców Lublina i regionu, sprawowana przez papieża nazywanego „papieżem rodziny”. Na pamiątkę został zachowany ornat, w którym wyjątkowy celebrans sprawował liturgię; jest udostępniony dla pielgrzymów w gablocie w kościele obok klęcznika przed wizerunkiem św. Jana Pawła II. W 2012 r. uroczyście obchodzono 25-lecie wizyty Ojca Świętego w Lublinie. Mszy św. przewodniczył były sekretarz papieża kard. Stanisław Dziwisz, który przypomniał, że „po ulicach Lublina chodził święty”.

Reklama

Aktywna wspólnota

Parafia obchodzi dwa odpusty w ciągu roku. W niedzielę Świętej Rodziny trwa szczególna modlitwa za wszystkie rodziny parafii i miasta, a małżonkowie – jubilaci uroczyście odnawiają przyrzeczenia. Drugi odpust, obchodzony od 2019 r. za zezwoleniem Stolicy Apostolskiej, przypada 9 czerwca, w rocznicę pobytu św. Jana Pawła II. – Dbamy o to, by wszystkie uroczystości związane z św. Janem Pawłem II odnosiły się do jego nauki o rodzinie – mówi ks. prał. Tadeusz Pajurek. – Tak w maju obchodziliśmy 101. urodziny Ojca Świętego, tak będziemy przeżywać 34. rocznicę jego wizyty w Lublinie. W dn. 6-8 czerwca zaplanowaliśmy triduum pt. „Papieskie Dni Rodziny”, a 9 czerwca uroczystą Eucharystię pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika i koncert poświęcony słudze Bożemu kard. Stefanowi Wyszyńskiemu oraz św. Janowi Pawłowi II – zaprasza ksiądz proboszcz. Kościół na Czubach wpisany jest w kulturalną mapę Lublina. W 1997 r. parafia zainicjowała Międzynarodowy Festiwal Organowy, na który przybywają wybitni artyści, w tym światowe sławy. W tym roku tematyka festiwalu poświęcona będzie rodzinie w nauczaniu Jana Pawła II i Prymasa Tysiąclecia.

Parafia Świętej Rodziny aktywnie włączyła się w przeżywanie Roku św. Józefa i każdego 19. dnia miesiąca zaprasza na modlitwę przez wstawiennictwo Opiekuna Pana Jezusa. Z racji Roku Rodziny w każdy wtorek o godz. 11.30 i 17.30 sprawowana jest nowenna do Świętej Rodziny, a po niej Msza św. wotywna. Codziennie w południe w kaplicy adoracji sprawowana jest Msza św. poprzedzona Różańcem w intencji rodzin i zakończona Litanią do Świętej Rodziny. Duszpasterze zapraszają wiernych z miasta i diecezji na modlitwę w tym wyjątkowym miejscu. Mają nadzieję, że po ograniczeniach związanych z pandemią uda się zorganizować pielgrzymki dla różnych wspólnot. W parafii działa ok. 20 różnych grup modlitewnych i formacyjnych. – Parafia jest wspólnotą wspólnot. Wszystkie grupy tworzą jedną wspólnotę parafialną, która spotyka się na niedzielnej Eucharystii – podkreśla proboszcz. Wielu mieszkańców parafii, dzielnicy, a nawet miasta aktywnie włącza się w działalność m.in. Drogi Neokatechumenalnej, Odnowy w Duchu Świętym czy zespołu synodalnego. W papieskiej parafii jest miejsce dla każdego.

2021-06-01 09:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziedzictwo i współczesność

Niedziela kielecka 13/2022, str. IV

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

T.D.

Kościół w Zagości

Kościół w Zagości

Kościół św. Jana Chrzciciela w Zagości jest wyjątkowy, jako jedyny w diecezji kieleckiej i w Polsce, stanowi dziedzictwo po joannitach, z wyraźnymi artefaktami romańskimi i gotyckimi w architekturze.

Zagość dzisiaj to niewielka rolnicza parafia na urokliwym Ponidziu, dla której właśnie trwają rekolekcje wielkopostne. Prowadzi je, od 25 do 27 marca, ks. dr Piotr Muszyński.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie na Koncert Uwielbienia

2024-05-29 22:18

plakat organizatorów

    Już jutro, w Boże Ciało odbędzie się kolejny Koncert Uwielbienia w Zakliczynie!

    Koncert odbędzie się po raz 9! W czwartek 30 maja na terenach rekreacyjnych Klasztoru OO. Franciszkanów w Zakliczynie (ul. Klasztorna 2) o godz. 18. 30 rozpocznie się wydarzenie, w ramach którego zebrani będą uwielbiać Pana modlitwą, muzyką, śpiewem i tańcem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję