Reklama

Niedziela Kielecka

Pielgrzymka do źródeł z Janem Pawłem II

Parafia Grobu Bożego w Miechowie pokazała związki Jana Pawła IIz Ziemią Świętą i z Miechowem w trakcie specjalnego sympozjum, w ramach Odpustu Jerozolimskiego.

Niedziela kielecka 37/2020, str. IV

[ TEMATY ]

bożogrobcy

Miechów

K.D.

Bożogrobcy podjęli dziedzictwo papieża

Bożogrobcy podjęli dziedzictwo papieża

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydarzenie odbywało się pod honorowym patronatem członków „Rodzinki” – „Środowiska” (1949-1978), grupy duszpasterskiej skupionej wokół „Wujka” – Karola Wojtyły – przyjaciół i wychowanków św. Jana Pawła II: komandora OESSH dr. inż. Stanisława Abrahamowicza, damy OESSH prof. Teresy Maleckiej, damy OESSH prof. Bożeny Turowskiej i komandora OESSH prof. Gabriela Turowskiego. Dla licznie zgromadzonych gości, uczestników, miłośników Ziemi Świętej była to duchowa pielgrzymka z Ojcem Świętym w 100. rocznicę urodzin papieża.

Pielgrzymka do źródeł

Ciekawe i bliżej nieznane fakty związane z pierwszą pielgrzymką biskupa krakowskiego Karola Wojtyły do Ziemi Świętej w dniach 5-15 grudnia 1963 r. w czasie Soboru Watykańskiego II wygłosił Nikodem Gdyk, franciszkanin, wicekomisarz Ziemi Świętej w Polsce i przewodnik pielgrzymek do Ziemi Świętej, członek zakonu bożogrobców. W 2006 r. zaprojektował on mozaikę z wizerunkiem Jana Pawła II jako wotum wdzięczności za pielgrzymkę Ojca Świętego. Znajduje się ona w sanktuarium Prymatu Świętego Piotra nad Jeziorem Galilejskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O. Nikodem zaznaczył, że pierwsza pielgrzymka bp. Wojtyły dotychczas nie była przedmiotem żadnych opracowań naukowych, a złożyło się na nią wiele ważnych wydarzeń. Zauważył, że w wielu publikacjach funkcjonują nawet błędne fakty, iż przyszły papież był dwukrotnie w Ziemi Świętej w 1963 i 1964 r. Swoje wystąpienie oparł o źródła archiwalne, wywiady uczestników, niepublikowane szerzej fotografie oraz list Karola Wojtyły do kapłanów, który powstał po pielgrzymce 1963 r.

Inicjatywa pielgrzymki wyszła od samego Pawła VI, który pod koniec drugiej sesji Soboru Watykańskiego II ogłosił, że pragnie udać się do Ziemi Świętej. Było to wydarzenie bez precedensu. Ojciec Święty po raz pierwszy opuścił granice Włoch i udał się samolotem w podróż. Ta wizyta miała ogromne znaczenie religijne, ekumeniczne misyjne i pastoralne – powiedział o. Gdyk. Następnie, z pielgrzymką udali się ojcowie soborowi. Była to pielgrzymka do źródeł – tłumaczył. „Udziału tego nie traktowałem jako osobistej rzeczy czy też prywatnej własności, ale jako łaskę daną mi przez Opatrzność również dla ludu” – napisał biskup krakowski, który bardzo przeżył wizytę w Ziemi Świętej.

Łącznie pielgrzymowało 38 uczestników, w tym 17 biskupów wraz bp. Wojtyłą. Były to czasy komunistyczne i oczywiście, zanim wyruszyli w podróż, musieli pokonać szereg trudności związanych ze zdobyciem paszportów. Owocem pielgrzymki był list do kapłanów napisany przez bp. Wojtyłę i poemat Wędrówka do miejsc świętych. Wtedy również – jak zauważył o. Gdyk – powstawały w zamyśle biskupa Wojtyły – Tajemnice Światła – czwarta część Różańca – modlitwy, którą tak kochał.

Zawsze był poetą

Reklama

Ziemia Święta była mu bliska na długo przed pierwszą pielgrzymką. Już od czasów młodości nosił w sercu sobie właściwy obraz Ziemi Świętej – przekonywała dr Marta Burghart, zajmująca się rękopiśmienną spuścizną dorobku literackiego Karola Wojtyły, z Komitetu Naukowego Krytycznego Wydania Dzieł Literackich przyszłego papieża i Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. Dr Marta Burghart poddała analizie literackiej utwór Karola Wojtyły Wędrówka do miejsc świętych, który ukazał się na łamach Znaku. Utwór jest niedatowany, powstał między grudniem 1963 r., a czerwcem 1965 r. Poemat jest zachowany w zasobach Kurii Metropolitarnej w Krakowie w postaci kserokopii rękopisu. Oryginał nie został odnaleziony. – Istnieje analogia zawartych miejsc w liście do kapłanów po pielgrzymce w 1963 r. z tymi, które pojawiają się w poemacie. O ile w liście są to konkretne opisy miejsc świętych, o tyle w poezji pogłębione są przez całą gamę przeżyć, wzruszeń emocji, które płyną z kart poematu – tłumaczyła dr Burghart. To nie jedyny poemat, którego treść nawiązuje do Ziemi Świętej. Innym jest – Matka, poemat, który ukazał się w Tygodniku Powszechnym w 1950 r. pod pseudonimem Andrzej Jawień. Zachował się w formie rękopisu autorskiego. –Twórczość poetycka dla Karola Wojtyły była pewną formą modlitwy i uwielbienia Boga – zauważa Marta Burghart.

Ten wątek duchowego, poetyckiego wędrowania po Ziemi Świętej Karola Wojtyły kontynuował dr Stanisław Dziedzic z Komitetu Naukowego ds. Krytycznego Wydania Dzieł Literackich Karola Wojtyły – Jana Pawła II i Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie. Przedmiotem jego analizy był list do kapłanów. Jak podkreślał, Karol Wojtyła był zawsze poetą, a poprzez język metaforyki potrafił przemawiać niezwykłymi treściami.

– List jest utworem synkretycznym. Autorowi zależało na tym, aby pokazać konkretne miejsca z określoną narracją dziennikarską, z drugiej strony – ogromną ilość przeżyć osobistych. Raz po raz pojawią się figury metaforyczne. Jest to zatem również proza poetycka. Wspominał również o dużo wcześniej powstałym poemacie z 1950 r. Pieśń o blasku wody, w którym także pojawia się temat ziemskiej ojczyzny Jezusa.

2020-09-09 11:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miechów: odpust „jerozolimski” i sympozjum popularnonaukowe

[ TEMATY ]

Miechów

Paweł Mazur

15 lipca 2023 r., w parafii pw. Grobu Bożego w Miechowie (w diecezji kieleckiej) będzie obchodzony, jak co roku, tzw. odpust jerozolimski, z okazji przypadających w tym dniu: rocznicy poświęcenia kościoła parafialnego w Miechowie (1802 r.), rocznicy poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie (1149 r.) i rocznicy wyzwolenia Jerozolimy przez krzyżowców (1099 r.). Tegorocznej uroczystości odpustowej w Miechowie będzie przewodniczył ks. abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który odprawi uroczystą Mszę Św.

W ramach miechowskiego odpustu jerozolimskiego odbędzie się również interdyscyplinarne sympozjum popularnonaukowe: „Z Jerozolimy do Miechowa, z Miechowa do Jerozolimy…”, które zainauguruje wykład prof. dr. hab. inż. Macieja Pawlikowskiego z Akademia Górniczo-Hutniczej w Krakowie, pt.: „Wyniki badań mineralogiczno-petrograficznych skał Grobu Bożego w Jerozolimie”. Następnie dr hab. Ewa Horyń, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, wygłosi referat pt.: „Pamięć o zmarłych utrwalona w inskrypcjach z bazyliki Grobu Bożego w Miechowie”. Miechowskie sympozjum zakończy wystąpienie dr hab. Tadeusza Mikołaja Trajdosa, profesora Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie: „Bożogrobcy miechowscy na ziemiach szaryskiej, sądeckiej i spiskiej”. Po sympozjum, w bazylice miechowskiej będzie celebrowane tradycyjne nabożeństwo „Godzinki o Bożym Grobie”, które zakończy uroczysta eucharystia.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

25 lat Źródełka

2025-04-06 21:43

Magdalena Lewandowska

Pracownicy i wolontariusze "Źródełka" z bpem Jackiem Kicińskim.

Pracownicy i wolontariusze Źródełka z bpem Jackiem Kicińskim.

Centrum Rozwoju Dzieci i Młodzieży „Źródełko” od 25 lat działa przy parafii św. Jadwigi na wrocławskiej Leśnicy.

Nową wyremontowaną siedzibę poświęcił bp Jacek Kiciński. – To bardzo ważne miejsce dla wszystkich dzieci, które przychodziły kiedyś i będą tu jeszcze przychodzić. Pięknie wyremontowane pomieszczenia na pewno zachęcają, ale tym, co tworzy największą wartość tego miejsca są ludzie: opiekunowie i same dzieci – mówił biskup pomocniczy archidiecezji wrocławskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję