Reklama

Wiara

W jakie anioły wierzymy?

„Anioł” to ulubione słowo. Mówienie o aniołach budzi wciąż wiele ciekawości i pytań. W jakie anioły wierzymy? Czy tylko w te małe, słodkie, naiwne aniołki z obrazków czy książeczek na dobranoc?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kim są anioły? Archanioły, Anioły Stróże, serafini i cherubini?
Czy mają skrzydła? A jeśli mają – to po co im one? Czy anioł jest tak delikatny i wrażliwy, by mógł złapać łzę spadającą z twego policzka i przytulić cię, gdy jest ci smutno i źle? A może wierzysz w anioły silne i potężne, które potrafią zatrzymać pędzące na ciebie auto czy też powstrzymać pięści twojego wroga? Jaka jest nasza wiara w anioły?

Czy anioł ma pępek?

Temat aniołów od zawsze inspiruje. Krzyś z klasy III c zapytał księdza wprost: czy anioł ma pępek? Młody katecheta, zaskoczony tak dziwnym pytaniem, miał początkowo spory problem z odpowiedzią. Wykorzystał nadarzającą się okazję i zadał to samo pytanie jednemu z księży profesorów po jego wykładzie na kongresie teologów o sensie i bezsensie ludzkiej egzystencji. Jaka była odpowiedź? Bardzo prosta, ale celowo odłóżmy ją na koniec.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do biblijnego obrazu świata należą wyobrażenia o istnieniu czysto duchowych istot, które jako stworzenia Boże stanowią tajemniczą rzeczywistość między Bogiem a światem materialnym, między Bogiem a człowiekiem. W Piśmie Świętym zajmują one miejsce drugoplanowe. Dzieli się je na dobre i złe. Dobre nazywa się aniołami, złe – wśród których naczelną pozycję zajmuje Szatan – demonami. I jedne, i drugie mają swoje miejsce w historii Bożego objawienia.

Podziel się cytatem

Biblijna nazwa „anioł” jest określeniem nie natury, lecz funkcji. Anioł to wysłannik, posłaniec, zwiastun. Poza Listem do Kolosan i Listem do Hebrajczyków nie ma w Nowym Testamencie dłuższych rozważań na temat aniołów. Anioły są duchami i odgrywają rolę wysłanników Boga: „Czyż nie są one wszystkie duchami posługującymi, posłanymi do pomocy tym, którzy mają odziedziczyć zbawienie?” (por. Hbr 1, 14).

Mimo że są duchami, ukazują się nie tylko w snach (por.: Mt 1, 20; Mt 2, 13. 19) i wizjach (por. Dz 10, 3), lecz także na jawie (tzw. angelofanie), przyjmując zazwyczaj postać młodzieńców przyodzianych w szaty o niezwykłej bieli. Anioły, które spełniają szczególne polecenia Boże, mają własne imiona: Gabriel, Michał i Rafał. Inne znowu mają określenia wskazujące na ich związek z Bogiem, np.: anioł Pański, anioł Boży, anioł święty (por.: Mt 28, 2; Łk 1, 11; Dz 10, 22). W listach św. Pawła podane są różne klasy aniołów: moce, władze, zwierzchności, panowania i trony (por.: Rz 8, 38; Kol 1, 16).

Reklama

Łączą niebo i ziemię

Anioły zanoszą przed tron Boży także nasze modlitwy, umacniają nas w nadziei i ufności, że nasze błaganie nie jest daremne. Kiedy się modlimy, tworzą wokół nas wertykalnie krąg, łącząc niebo i ziemię; są gwarantami, że w obliczu Boga nie stoimy sami przy wyrażaniu naszych potrzeb. Dlatego modlitwa – mówiąc obrazowo – to jakby wypożyczenie od aniołów skrzydeł, na których nasze prośby są zanoszone do Boga. Może stąd właśnie biorą się obrazy aniołów ze skrzydłami... Anioły przy Sądzie Ostatecznym wykluczą złoczyńców z królestwa Bożego (por. Mt 13, 41. 49), a sprawiedliwych poprowadzą do raju (por. Łk 16, 22). W zmartwychwstaniu wszyscy ludzie będą podobni do aniołów: „Kiedy powstaną z martwych, nie będą się ani żenić, ani za mąż wychodzić, ale będą jak anioły w niebie” (Mk 12, 25).

Aż do IV wieku przypisywano aniołom posiadanie subtelnego, „eterycznego” ciała materialnego. Tertulian, św. Grzegorz z Nazjanzu i św. Bazyli mówili o ciałach niematerialnych, pojmowanych na sposób powietrza lub na podobieństwo płomienia. Według św. Tomasza z Akwinu, anioły nie są jak ludzie, złożeni z formy i materii, ale istnieją jako czysta forma. Dlatego też są czysto duchowymi, bezcielesnymi i z natury swej nieśmiertelnymi istotami, które reprezentują Boga. Mogą jednak przyjąć ciało – ciało powietrzne, które przez kondensację, zagęszczenie przyjmuje figurę i kolor, tak jak się widzi w chmurach. W takiej formie anioły stają się widzialne przez ludzi, o czym mówi Biblia. Nie mogą jednak wykonywać ludzkiej aktywności. Ciała, które anioły przyjmują, nie są więc dosłownie żywymi ciałami ludzkimi, nie pochodzą z łona matki; istoty te nie muszą jeść ani pić.

W ten sposób doszliśmy do odpowiedzi na pytanie małego Krzysia, które postawił na kongresie teologów jego katecheta: czy anioł ma pępek? Anioł nie może mieć pępka, bo jest istotą duchową, nie ma ciała. Mam nadzieję, że chłopcu nie będzie z tego powodu smutno i dalej chętnie będzie się modlił do swego anioła prostymi słowami: „Aniele Boży, Stróżu mój, Ty zawsze przy mnie stój…”.

2020-07-28 08:21

Ocena: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aniołowie w starożytności chrześcijańskiej (2)

Niedziela świdnicka 40/2019, str. 8

[ TEMATY ]

anioły

Wikimedia Commons

Aniołowie, mozaika w prawosławnym klasztorze Osios Lukas, Grecja

Aniołowie, mozaika w prawosławnym klasztorze Osios Lukas, Grecja

Jednym z tematów wczesnochrześcijańskiej refleksji o świecie niewidzialnym było zagadnienie relacji aniołów do ludzi

Posłannictwo aniołów wobec ludzi rozumiane jako pomoc w osiągnięciu zbawienia było przedmiotem nauczania licznych Ojców Kościoła i pisarzy wczesnochrześcijańskich, którzy opierali się przy tym na świadectwie Pisma Świętego, szczególnie na tekście z Listu do Hebrajczyków (1,14): „Czyż nie są oni wszyscy duchami przeznaczonymi do usług, posłanymi na pomoc tym, którzy mają posiąść zbawienie?”. Już zatem w „Pasterzu” Hermasa z II wieku możemy odnaleźć następujący fragment: „Kim jest, o Panie, sześciu młodzieńców, którzy budowali? To są – mówi – aniołowie Boży: zostali oni pierwsi stworzeni i dał im Pan wszelkie stworzenie swoje, aby przyczyniali się do jego wzrostu, budowali i nad nim panowali”. Św. Hilary z Poitiers pisał natomiast: „Pamiętamy, że istnieje wiele duchowych mocy noszących imię aniołów (...) Słabość nasza wymaga ich wstawiennictwa, a nie Boża natura, posłani są bowiem na posługę tych, którzy dziedzictwo zbawienia otrzymać mają”. Zaś św. Augustyn przypominał, że „aniołowie (...) zwracają uwagę na dążących do celu, litują się nad nami i z nakazu Pana pomagają nam, abyśmy kiedyś wrócili do wspólnej ojczyzny i nasycali się łącznie ze źródła Boskiej prawdy i wiekuistości”. Biskup Hippony zwracał także uwagę, że „«anioł» to nazwa powierzonego zadania, a nie natury”, albowiem słowo greckie „angelos” – stąd łacińskie „angelus” i polskie „anioł” – oznacza „posłaniec”, „zwiastun”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: trwać w Chrystusie - to nasze zadanie

2024-04-28 15:22

[ TEMATY ]

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

My jesteśmy jak latorośle. Jezus jest winnym krzewem. I to tak naprawdę On dzięki swojemu słowu nas oczyszcza. Jego Ojciec robi wszystko, żeby ta winorośl funkcjonowała jak najlepiej, a naszym zadaniem, jedynym zadaniem w tej Ewangelii, to jest po prostu trwać w Chrystusie - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Piątej Niedzieli Wielkanocnej 28 kwietnia.

Ks. Wojciech Węgrzyniak zaznacza, że „od czasu do czasu zastanawiamy się, co jest najważniejsze, cośmy powinni przede wszystkim w życiu robić”. Biblista wskazuje, że odpowiedź znajduje się w dzisiejszej Ewangelii. „Przede wszystkim powinniśmy trwać w Chrystusie” - mówi.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję